Opknappen hardhouten tafels, hoe handig kaal te maken?

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemiddag beste forumleden!

Vandaag wilde ik met enthousiasme aan het schuren en lakken van een aantal tafels in heb clubhuis van de sportvereniging van onze kids beginnen. Binnen no time merkte ik dat er ondanks goede spullen (Rotex + stofzuiger, nieuw Granat papier) weinig geschuurd werd, schuurpapier dichtgestold met was of olie. Het betreft (minstens 12!) tafels, groot en klein, van hardhout die dus in de was of olie gezet zijn.
Hebben jullie handige tips om de tafels kaal te maken? Aanvankelijk wilde ik ze na het schuren voorzien van Traelyx 2 componenten parketlak om dat er vrij ruig mee wordt omgesprongen. Wellicht is dit een minder goede keus. Ik ben er redelijk zeker van dat het om teakhouten tafels gaat. Suggesties voor een betere bescherming zijn van harte welkom.

Alvast heel erg bedankt voor de adviezen!

Groet,

Balkensplinter
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Voordat je gaat schuren moet eerst de was eraf. Met ouderwetse handwerk. Staalwol, schraapstaal zijn de gereedschappen. Je kan wasverwijderaar gebruiken. St.marc zou ook moeten kunnen. Dit zal de was oplossen maar je moet het nog steeds eraf halen. Hierna goed schuren en opnieuw afwerken. Ik zou nog een keer nadenken over de afwerking. Als je niet alle was verwijderd hecht het nieuwe product vaak niet goed. Of na het schoonmaken weer in de was.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb eens een tafel die in de boenwas stond ontdaan hiervan, met ammoniak. Waarschijnlijk zijn er middelen die stukken efficiënter zijn maar die had ik toen niet voorhanden. Was dus echt een pokkekarwei, doe ik nooit meer.
Huidige tuintafel heb ik van de zomer ontdaan van de lak die niet meer goed was, en daarna in de gekookte lijnolie gezet. Voor binnen prima spul, maar de het blad ziet er nu al niet meer uit. Volgend jaar ga ik het blad dus weer lakken, poten houden zich wel goed in de lijnolie.

Dus mijn advies is lakken als het even kan. Ik kan mij zo voorstellen dat was voor buiten niet de beste optie is namelijk.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemorgen,

Vriendelijk dank voor de suggesties, ik zal een afweging maken wat het handigst is om te doen. De tafels staan binnen en komen in principe niet buiten, maar het is wel een behoorlijk aantal.


Groet,

Balkensplinter
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Ik heb ook een keer zo een karweitje gehad. Toen inderdaad met een schraapstaal de lak verwijdered. Als je veel tafels te doen hebt zal je een paar keer een nieuwe braam moeten trekken. Eventueel kun je het ook met glasscherven proberen. Wel met een rechte kant, anders trek je krassen in je tafel. En doeken om je handen te beschermen. Maar aangezien een goed schraapstaal helemaal niet zo duur is zou dat mijn voorkeur hebben. Het blijft sowieso een tijdrovend karwei ;)
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi balkensplinter,
wanneer die tafels met boenwas behandeld zijn kan je eens proberen met ontvetter van Wibra "Dasty". Dit is een geel produkt in een spuitbus. Op de tafels spuiten en even laten intrekken en afwassen. Verschillende keren al goed gelukt.
Groeten,
 

dikb

Nieuw lid
27 jan 2015
16
0
Mijn buurman heeft wel eens een bank met houtsnijwerk kaal laten maken bij een bedrijf, die dit met een speciaal dompelbad deed. Helaas geen contact meer met de buurman (verhuisd). Maar er is op te zoeken.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik heb ook een keer zo een karweitje gehad. Toen inderdaad met een schraapstaal de lak verwijdered. Als je veel tafels te doen hebt zal je een paar keer een nieuwe braam moeten trekken. Eventueel kun je het ook met glasscherven proberen. Wel met een rechte kant, anders trek je krassen in je tafel. En doeken om je handen te beschermen. Maar aangezien een goed schraapstaal helemaal niet zo duur is zou dat mijn voorkeur hebben. Het blijft sowieso een tijdrovend karwei ;)
Ja met glas deed mijn vader dat altijd, daarmee veel meubels die in de jaren 70 zwart waren geschilderd weer netjes gekregen.
Het hielp natuurlijk dat hij ook een glas in lood hobby had en dus altijd een recht randje aan een stuk glas kon snijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.