Opknappen en afstellen Scheppach HMC-3200

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Ik lees al jaren mee op het forum, maar post niet zoveel. Nu heb ik echter een goede reden om m'n eigen topic te openen :)
Sinds vorig weekend ben ik in het bezit van mijn vader's Scheppach HMC-3200. Die heeft een aantal jaren bij een oom van me (stil) gestaan en heeft daar aardig van te lijden gehad. Zo zit er helaas roest op de tafels, is de tafel van de vandikte bank beschadigt (ik denk door een balk met een spijker erin erdoorheen te drukken) en is het ding enorm vies.

Intussen is hij roestvrij, zijn de tafels weer lekker glad en heb ik hem schoon gemaakt. Nieuwe beitels (uit de oude waren flink wat happen) zijn besteld en volgende week ga ik ook preventief wat aandrijfriemen ed vervangen.

Al met al een mooi projectje dus, om met wat TLC die machine weer een nieuw leven in te blazen.

Nu mijn vraag:

Hoe kan ik controleren of de tafel van het vandikte gedeelte goed is afgesteld en wat kan ik doen om dat bij te stellen?

Als ik de afstand tot de beitelas (dus niet de beitels zelf, maar de as waar die in zitten) bepaal, dan zie ik dat er tussen links en rechts bijna een halve mm verschil zit. Dit kan ik natuurlijk opvangen door de beitels daarop af te stellen, maar dan kom ik de knoei met het vlakbank gedeelte :)

Ik zie dat ik de ketting kan loshalen waar de vier verschillende "kolommen" mee worden aangedreven kan dan per kolom natuurlijk de tafel instellen. Is dat ook de juiste manier? En is de afstand tot de beitelas ook daadwerkelijk relevant, of moet ik gewoon de beitels zó instellen dat hij goed vandikte schaaft? En daarna de tafels voor de vlakbank daar op afstellen?

Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen :)
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Toen ik mijn inca opknapte heb ik gebruik gemaakt van een documentje dat op de inca-usersgroep staat (inca planer jointer tuning). Daar staat goed in uitgelegd hoe je de complete vlak- en vandikte delen opnieuw kunt instellen. Ik weet uiteraard niet of het mechanisme van jouw machine anders is, maar ik verwacht dat het niet zo heel veel anders zal zijn.

Ik kreeg de melding dat het bestand te groot is om up te loaden, maar als je me een pb'tje stuurt met je mailadres, dan mail ik je het document wel even door.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.