Opknapbeurt massief aanrechtblad

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemiddag forumleden!

Een opdrachtgever wil graag zijn massieve houten (géén hardhout) aanrechtbladen laten behandelen.

Belangrijke wensen/eisen zijn:


  • matte afwerking
  • een wat harde toplaag waardoor deuken e.d. minder snel ontstaan
  • veilig (i.v.m. het verwerken van voedingsmiddelen etc.)

De aanrechtbladen zijn thans geolied.
Mijn plan is om de bladen geheel te verwijderen en in de werkplaats grondig te schuren.
Indien mogelijk (ik twijfel vanwege de olie...) zou ik de werkbladen aansluitend met een paar lagen matte bootlak behandelen.

Kan dit i.c.m. de bovenstaande wensen/eisen ?
Zo ja, wat is een goede lak die hiervoor te gebruiken is??
Zo nee, wat is een goed alternatief ???

Hoor graag jullie tips-and-tricks !

Project 15005 aanrechtblad 01.jpg
.
Project 15005 aanrechtblad 02.jpg
 
Laatst bewerkt:

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Geen hardhout, dus het is naaldhout? Dan moet je toch een flexibele afwerkingslaag gebruiken. Bootlak is heel geschikt.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
als je die olie er nog uitkrijgt kan je het kale blad impregneren met dunne epoxy. afwerken met een goede poly urethaan en dan met een fijne korrel matteren. daar word je blad harder van. maar het resultaat valt of staat met het goed kunnen ontvetten van het hout
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Gewoon Frencken Diaglass gebruiken.

Diaglass voor een transparante, slijt- en krasvaste afwerking van houten parketvloeren en traptreden.
Omdat Diaglass goed bestand is tegen inwerking van o.a. koffie, wijn en huishoudelijke schoonmaakmiddelen zoals alcohol, soda, zout en bleekwater wordt het ook veel toegepast voor andere interieurtoepassingen zoals meubelen.
Diaglass is verkrijgbaar in 3 verschillende glansgraden (mat, satijn en briljant).
Perfect aan te brengen en droogt snel, waardoor weinig stofinsluiting.
Gather-Diaglass-BRILLIANT-w.jpg
z
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
DD lakken polyurethaans en epoxies zijn misschien niet veilig, al zou de schadelijkheid te verwaarlozen zijn, de medische - wetenschap is in ontwikkeling. Laatst iets gelezen over BPA (bisphenol a)

Even vloeken, het beste aanrecht is rvs naar mijn idee.:D natuurlijk niet het mooiste.

Ik zou voor een olie kiezen en een soort van onderhouds contracje maken...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dank voor alle reacties tot zover !!!

Diaglass voor een transparante, slijt- en krasvaste afwerking van houten parketvloeren en traptreden.
Omdat Diaglass goed bestand is tegen inwerking van o.a. koffie, wijn en huishoudelijke schoonmaakmiddelen zoals alcohol, soda, zout en bleekwater wordt het ook veel toegepast voor andere interieurtoepassingen zoals meubelen.
Diaglass is verkrijgbaar in 3 verschillende glansgraden (mat, satijn en briljant).
Perfect aan te brengen en droogt snel, waardoor weinig stofinsluiting.

Grondig schuren en ontvetten is noodzaak, lijkt me... offff... ??? :confused:
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ekko,
Een laklaag, of vernislaag zou ik er niet durven opzetten.
Door de doordrongen olie en het schuren ervan creëer je warmte en de olie wordt dunner met als gevolg dat dieper dringt in de poriën van het hout.
Olie en een vernis/laklaag stoten elkaar af waardoor je een soort van zeepsop ring/oog krijgt.
Dit is te vergelijken met een braadpan vet/saus en enkele druppels water ingieten.
Dit is mijn visie en ervaring.
Besluit, weer een olielaag is een must.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Uiteraard, je sprak zelf over het demonteren van de bladen en in de werkplaats opschuren met bv. een bandschuurmachine.
Ik schuur tegenwoordig meestal met een Festool Rotex 150 die lekker veel afneemt. Kun je ook op locatie doen mits je werkt met stofafzuiging, maar wie doet dat niet tegenwoordig?
Olie geen probleem, alleen wat vaker schuurpapier wisselen of eerst alles afkrabben met een verfschraper of schraapstaal en daarna in korrel P80-120-180 opschuren.
Twee à 3 lagen Diaglass opzetten en tussenschuren door meteen met P240 te schuren of met schuurvlies.
Ik heb deze methode al een aantal keren toegepast met groot succes.
Iedereen die eerst olie op een werkblad had en daarna Diaglass is enthousiast. Nooit geen kringen of vlekken meer!
Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Besluit, weer een olielaag is een must.

Iedereen die eerst olie op een werkblad had en daarna Diaglass is enthousiast. Nooit geen kringen of vlekken meer!

Hmmmm... lastig, lastig... #keuzemoment :rolleyes: Ik ga eerst maar eens schuren en op basis van de bevindingen daarvan pas een plan-de-campagne maken.

..., je sprak zelf over het demonteren van de bladen en in de werkplaats opschuren met bv. een bandschuurmachine.
Ik schuur tegenwoordig meestal met een Festool Rotex 150 die lekker veel afneemt. Kun je ook op locatie doen mits je werkt met stofafzuiging, maar wie doet dat niet tegenwoordig?

Bandschuurmachine is niet besproken en lijkt me ook geen optie. Het is geen hardhouten blad en mede daardoor is het gevaar voor teveel wegschuren veel te groot. De Rotex staat al geruime tijd op mijn verlanglijst. Ik vond dit projectje wel een goede reden om over te gaan tot aanschaf ervan. Vraagje daarbij: is voor de Rotex ook het fijnere schuurpapier verkrijgbaar (korrel 240 en fijner...) ??
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Uiteraard, de Rotex gebruikt gewoon Ø150 mm schuurpapier. En kan in 2 standen schuren: grof-fijn.
Met grove korrel P80 (Granat) beginnen op grove stand, daarna P120-180 (Brilliant 2) in fijne stand.
Een fijnere korrel dan P240 zou ik voor blank gelakt hout niet gebruiken, tenzij je wilt polijsten/politoeren.
Als je het ruwe hout te fijn schuurt hecht de lak niet goed bij de eerste laag, daarna tussenschuren met P240 is voldoende.
Ø150 schuurpapier is bij Festool te krijgen tot P400 (Brilliant 2), P1500 (Granat) en zelfs P3000 (Titan)
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Uiteraard, de Rotex gebruikt gewoon Ø150 mm schuurpapier. En kan in 2 standen schuren: grof-fijn.
Met grove korrel P80 (Granat) beginnen op grove stand, daarna P120-180 (Brilliant2) in fijne stand.
Een fijnere korrel dan P240 zou ik voor blank gelakt hout niet gebruiken, tenzij je wilt polijsten/politoeren.
Als je het ruwe hout te fijn schuurt hecht de lak niet goed bij de eerste laag, daarna tussenschuren met P240 is voldoende.
Ø150 schuurpapier is bij Festool te krijgen tot P400 (Briallant2), P1500 (Granat) en zelfs P3000 (Titan)

Bedankt voor de aanvullende info !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.