opklapbaar bankje

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Goedenavond,

ik zou graag een opklapbaar houten bankje willen bouwen tegen de spiegel van mijn (polyesther) boot. Het tafeltje wat er nu zit kan dan weg en er moeten iig 2 personen kunnen zitten. Het is een (zee) visbootje, dus tijdens het vissen zou ik de bank graag willen opklappen, om op die plek te kunnen staan.

Ik loop er al een tijd zelf na te denken over een constructie, maar kom er nog niet helemaal uit. En wat korter bankje aan twee grote schanieren bevestigd aan de spiegel, of een bank over de breedte met twee steunen aan de binnenkant van de romp.

Wat zou de beste constuctie zijn in deze situatie?

gr. Tinus

IMG_7024.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de hoogte dezelfde mag zijn, zou ik een groter blad dan dit tafeltje maken, de bestaande scharnieren gebruiken, er eventueel een paar bij plaatsen, aan de tegenovergestelde kant van het blad met scharnieren klappende poten plaatsen, tussen opengeklapt blad en poten een diagonaal plaatsen die eveneens met een scharnier onderaan het blad zit, en verhindert dat de poten wegschuiven
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus80

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
als de hoogte dezelfde mag zijn, zou ik een groter blad dan dit tafeltje maken, de bestaande scharnieren gebruiken, er eventueel een paar bij plaatsen, aan de tegenovergestelde kant van het blad met scharnieren klappende poten plaatsen, tussen opengeklapt blad en poten een diagonaal plaatsen die eveneens met een scharnier onderaan het blad zit, en verhindert dat de poten wegschuiven
dank voor je reactie, het is de bedoeling dat het bankje wel iets lager komt dan het tafeltje. Heb je toevallig tips over welke houtsoort het beste te gebruiken en waar ik beste opklabare poten kan halen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Ik zou aan elke kant van je tafel een opklapbaar bankje maken, met een los tussenstuk dat voor je tafeltje langs loopt. Dan kan je als je wil vissen de volledige achterkant gebruiken en na het vissen kan je tegenover elkaar aan het tafeltje zitten om na te drinken. Een houtsoort als padouk leent zich voor dit soort houtwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus80

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik bij dit soort polyester boten een bank over de hele breedte bevestigen door het aan beide kanten OP de dolboorden te laten rusten - niet (zoals dat tafeltje) door het aan een enkele plaat polyster te bevestigen. Of wellicht, als die dolboorden, voor zover ik kan zien, hol zijn en van 'onder' open, er houten spacers in aanbrengen en de bevestiging door binnen- en buitenkant, en de spacers, aanbrengen.

Als je het bankje OP de dolboorden legt kun je het ook relatief eenvoudig verwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus80

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Persoonlijk zou ik bij dit soort polyester boten een bank over de hele breedte bevestigen door het aan beide kanten OP de dolboorden te laten rusten - niet (zoals dat tafeltje) door het aan een enkele plaat polyster te bevestigen. Of wellicht, als die dolboorden, voor zover ik kan zien, hol zijn en van 'onder' open, er houten spacers in aanbrengen en de bevestiging door binnen- en buitenkant, en de spacers, aanbrengen.

Als je het bankje OP de dolboorden legt kun je het ook relatief eenvoudig verwijderen.
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar plaatsing op de dolboorden wordt te hoog denk ik, dat wordt gevaarlijk bij hoge golven. Een gezakte U zou dan wel kunnen, maar dan lijkt mij het weer niet opklapbaar? Zou het een optie zijn om een bank over de breedte te maken die dan op beide kanten rust op een blokje aan de binnenkant van de boot en die met twee klapbeugels (zie hieronder) van boven naar onder klapt, deze komen dan op de plek waar nu tafeltje zit. Ik weet alleen niet of er beugels zijn die geschikt zijn om van boven naar onder te klappen :)klapscharnier.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een gezakte U zou dan wel kunnen, maar dan lijkt mij het weer niet opklapbaar?
zuiver theoretisch gezien kan die U uit 2 L'en gemaakt worden die met hun vertikale lange zijde tegen mekaar staan, en die op de top van die lange zijde dmv een scharnier met mekaar verbonden zijn
bij openklappen houdt de scharnier de lange zijden in hetzelfde vlak
aan de korte zijden dient nog een boordje gebreid om over de dolboorden te grijpen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat ik in gedachten had was idd een u-vormige bank die met 'haken' over de dolboorden hangt - alle om te voorkomen dat je iets met twee schroeven aan een dun lapje polyester hangt. Persoonlijk zou ik een bankje (u-vorm) dat los over de dolboorden ligt demontabel genoeg vinden, maar als het echt opklapbaar moet zijn zijn er ongetwijfeld voldoende ontwerpen mogelijk die gebaseerd zijn op twee 'haken' over de dolboorden waar een bank, of twee halve banken scharnierend aan bevestigd worden. Nogmaals, mijn eerste overweging is om niet iets aan die polyester mat te hangen... en zeker niet met een paar schroeven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.