Ophangveer aan rolluikbuis bevestigen waarin een motor zit

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.707
2.788
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij bestaande rolluiken waar een motor in de buis zit, wil ik ophangveren plaatsen.

Nu hangt het rolluik met een lint aan de buis.

Hoe bevestig ik die ophangveren aan de buis zonder de motor te beschadigen ?
1/ eindverdikking van de ophangveren in een rechthoekige uitsparing steken + 90° draaien ?
2/ parkerschroeven door de ophangveren en de buis ?
3/ popnagels / rivetten ?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.625
3.906
Hoe zit het lint nu vast? Ik ken ze alleen met die t vormige stukjes verenstaal. Daar zit volgens mij wel altijd een gat in, dus je zou de veer daar vermoedelijk ook mee kunnen bevestigen. Met een passende rvs popnagel of zo. Wat voor model buis is het, waar je motor in zit?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.707
2.788
het probleem aan de basis is dat op dezelfde buis 2 aparte rolluiken hangen
de vorige 'installateur' heeft er voor gezorgd dat het ene rolluik in de volledig-open-stand 30 cm lager hangt dan het andere
dan oogt minder mooi
het is dus zaak om het rolluik dat te laag blijft hangen 30 cm hoger op de buis te bevestigen
het zat er met een lint + popnagels op
ik zou dezelfde werkwijze kunnen toepassen
nadeel is wel dat, indien het rolluik niet van de 1ste keer op de gewenste hoogte hangt, ik de bevestiging weer los moet maken
met popnagels betekent dit uitboren
ophangveren is de meest eenvoudige + soepele manier van ophangen
helaas zijn er geen rechthoekige gaten
parkerschroeven zijn de 2de meest eenvoudige
omdat er een motor in zit, denk ik voorzichtig moeten zijn om de parkerschroeven niet in de motor te draaien
links voorbeeld van rechthoekige gaten (die er niet zijn) - rechts de huidige buis
1764055916670.png 1764056043145.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.625
3.906
Je hebt op een motorbuis twee verschillende rolluiken ? De ramen waar deze luiken voor zitten hebben een verschillende hoogte? Hoe gaat dat dan met de eindstops? De motor is dunner dan de buis en heeft een vrij dikke buitenmantel. Daar boor je niet zo maar door heen. De motor zit alleen op de kop van de buis vast.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.707
2.788
hier onder foto van de 2 rolluiken
die zitten inderdaad op dezelfde buis
beide rolluiken zijn gelijk
in de neerstand zie je geen verschil
in de openstand hangt het ene luik 30 cm lager dan het andere

re " De motor is dunner dan de buis en heeft een vrij dikke buitenmantel. Daar boor je niet zo maar door heen. De motor zit alleen op de kop van de buis vast. "

de motor zit inderdaad enkel op de kop van de buis (vast)
maar de rolluiken zijn zo smal, dat ik ze dicht bij de kop vast moet hangen, om te vermijden dat ze scheef zakken
het lijf van de motor zit slechts een paar mm onder de buis

hopelijk heb ik niet de doos van pandora geopend

1764060258335.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.625
3.906
Zit dat lint gewoon op de achterkant van zo'n lamel geschroefd? Zo te zien zit de motor binnen. Dat is in mijn deel van de wereld een niet voorkomende situatie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.