opgevuld hout beitsen

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
15
0
Hallo,

al enkele maanden ben ik bezig met een luidspreker zelfbouw project. Het gaat niet om gewone luidsprekers, maar om elektrostatische luidsprekers. Dat zijn platte panelen, in mijn geval ter grootte van een kamerdeur. Ik maak ze van berkenmultiplex. Het is een rechthoekige lijst van ruwweg 70x200 cm, de latten zijn gemiddeld 10 cm breed. In deze lijst zitten horizontale latjes, op afstand van 10 cm van elkaar. 17 latjes per frame / lijst. Al deze latjes heb ik met een dado verbinding in de lijst laten verzinken.

Het bleek dat het op maat gezaagde hout uit 3 platen is gehaald, ik mat 3 verschillende dikten. Onderling verschilde de dikten tot zo'n 0,8 mm. Dat maakte het maken van naadloze verbindingen lastig. Achteraf had ik dit direct bij de houtleverancier moeten melden, maar al doende leert men...

Niettemin ben ik tot nu toe best tevreden met het resultaat, maar ik heb op enkele plekken waar houten delen bij elkaar komen 2 tot 4 tiende millimeter spleten, bijv. bij enkle dado verbindingen.

Mijn idee was om het hout te gaan beitsen, specifiek met Rustins walnut beits. Ik wil ze daarna met Rustins Danish oil afwerken. Ik maakte een proefstukje en dat leek goed.

Vandaag begon ik met de eerste laag beits. Wat blijkt: het ziet er best mooi uit, maar op enkele punten kleurt de beits niet goed donker: ik zie lichter gekleurde eilandjes. Dit zijn de plekken bij de houtverbindingen waar ik met vloeibaar hout de spleten heb opgevuld. Het zou ook een restand van weggeschuurde houtlijm kunnen zijn.

Nu is mijn vraag: hoe voorkom ik dit probleem voortaan en hoe verhelp ik het nu? Ik heb al met een dunne penceel voorzichtig op de lichtere plekken een extra laagje beits aangebracht en dat lijkt te werken: de kleurverschillen nemen af. Ook heb ik op enkele plekken opnieuw geschuurd en daarna opnieuw bebeitst. Dat lijkt ook te werken, maar nadeel hiervan is dat ik meer materiaal weghaal en dit is wel zichtbaar als je goed kijkt / voelt. Tot nu toe lijkt de penceel oplossing het beste.

Hebben jullie misschien tips hoe ik evt. nog anders dit aan kan pakken? En hoe voorkom ik een volgende keer dit probleem? Idealiter zou ik 100% passende delen maken, maar dat zal niet altijd lukken, te meer ik een beginner ben...

(ik las op dit forum ook al over houtlijm mengen met zaagsel als vervanger voor vloeibaar hout, indien je zou gaan beitsen, kleurverschillen zouden dan minder snel optreden)

(ik zal proberen binnenkort een foto te plaatsen van de gebeitste panelen)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
1.345
2
Etten-Leur
Ik zou geen houtlijm meer gebruiken voor kieren opvullen maar Cellocol van Frencken en dat mengen met schuurstof. Je maakt zo je eigen kneedbaarhout op goede kleur. (Nitro)Cellulose neemt wel afwerkingsproducten op terwijl houtlijm dat niet meer doet.
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
15
0
Dank voor je reactie. Zou je dan alles uit 1 plaat frezen, of zou je nog wel alle delen uit 1 plaat zagen en daarna alsnog verlijmen?

Dat frezen, waarbij je 1 deel zonder lijmverbindingen krijgt, lijkt mij ook een interessante optie. Wel veel freeswerk, maar dat is het nu ook. Ik vraag mij dan nog wel af hoe je mooie rechte hoeken krijgt. (i.p.v. ronde hoeken van de frees)

Gelukkig ben je een volgende keer gen beginner meer. Dat scheelt ;)

Ik zou iets ter grootte van een kamerdeur met veel dwarsverbindingen nog steeds uit een hele plaat zagen, als het zo kritisch komt.
 

silvershadelynx

Nieuw lid
28 jan 2020
15
0
Dank voor je reactie. Dit is een goede tip, ga ik in de toekomst proberen. Het bleek dat de meest hardnekkige plekken die het meest contrasteren ingedroogde houtlijm zijn: toen ik de latjes in de dado-gaten drukte, kwam er lijkt aan de bovenzijde uit zetten. Ik dacht toen: dat neem ik niet direct weg, ik laat het opdrogen en schuur dat later wel even vlak. Dat ging allemaal prima, toen het hout nog blank was leek het 1 kleur en vlak en keurig. Echter toen ik ging beitsen gaven precies de plekken waar de houtlijmklodders zaten deze witte eilandjes in de beits. Weer wat geleerd, maar wel jammer. Het kneedbare hout geeft ook een lichtere kleuring, maar minder erg dan daar waar houtlijm in het hout is getrokken.

Ik zou geen houtlijm meer gebruiken voor kieren opvullen maar Cellocol van Frencken en dat mengen met schuurstof. Je maakt zo je eigen kneedbaarhout op goede kleur. (Nitro)Cellulose neemt wel afwerkingsproducten op terwijl houtlijm dat niet meer doet.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
1.345
2
Etten-Leur
Dank voor je reactie. Dit is een goede tip, ga ik in de toekomst proberen. Het bleek dat de meest hardnekkige plekken die het meest contrasteren ingedroogde houtlijm zijn: toen ik de latjes in de dado-gaten drukte, kwam er lijkt aan de bovenzijde uit zetten. Ik dacht toen: dat neem ik niet direct weg, ik laat het opdrogen en schuur dat later wel even vlak. Dat ging allemaal prima, toen het hout nog blank was leek het 1 kleur en vlak en keurig. Echter toen ik ging beitsen gaven precies de plekken waar de houtlijmklodders zaten deze witte eilandjes in de beits. Weer wat geleerd, maar wel jammer. Het kneedbare hout geeft ook een lichtere kleuring, maar minder erg dan daar waar houtlijm in het hout is getrokken.

Prima, ik heb die tip een jaar of drie geleden op dit forum gelezen. Het is overigens de methode van parketleggers om hun werk <af> te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.