Opgeklampte binnendeur

Rozendom

Nieuw lid
25 jun 2015
5
0
Hallo,
ik zit er aan te denken om opgeklampte binnendeuren te maken.
Nu vroeg ik mij af of dit mogelijk was door stroken te zagen vanuit grenen timmerpanelen en deze vervolgens opklampen.
Of bedenk ik nu wel iets heel erg creatiefs?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Lijkt mij geen probleem, maar waarom neem je geen gewone grenen planken? Die timmerpanelen zijn vaak waaibomen kwaliteit.
Bij een goede houthandel kan je ze zelf uitzoeken of ze recht zijn. En ik heb wel eens een bericht zien langs komen dat er in Friesland nog een houthandel is die gewaterd grenen heeft. Dat zou helemaal top zijn.
 

Rozendom

Nieuw lid
25 jun 2015
5
0
Ik verwachte doordat timmerpanelen verlijmd zijn de werking minder is, waar door de deur stabieler is?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik verwachte doordat timmerpanelen verlijmd zijn de werking minder is, waar door de deur stabieler is?

Het is inderdaad waar dat als je het hout in smalle latjes zaagt, en die dan tot een paneel verlijmd, het stabieler is dan de oorspronkelijke plank waar de latjes van gezaagd zijn.
Maar dat weet de panelen fabriek ook. Dus die gebruikt hout wat te instabiel is voor grotere planken/balken. Daar zagen ze latjes van en verlijmen ze die als paneel.
Maar als je dan de timmerpanelen weer tot latjes gaat verzagen, dan ben je weer terug bij af. Dan heb je weer instabiele latjes.
Als je een stabiele grenen deur wilt maken, dan loont het echt de moeite om het meest geschikte hout te vinden.
Deze voorbereiding kost wel tijd en geld, maar het eindresultaat is veel beter.
De voorkeur is gewaterd grenen, en lang genoeg gedroogd. Ik weet even niet hoeveel procent, maar er zal vast wel iemand mee lezen die kan aangeven of het 15% of 10% gedroogd moet zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rozendom

Rozendom

Nieuw lid
25 jun 2015
5
0
Bedankt voor je reactie en je meedenken, ik zal eens rond kijken naar wat er mogelijk en beschikbaar is. Hoop dat er iemand is die licht kan werken op die 10/15%.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik zou onder de 12% geen hout gebruiken voor de deuren. Nog even iets over samengesteld hout: Onze alom gewaardeerde timmerman Koos zaagt multiplex deurpanelen klein om kromtrekken te voorkomen en lijmt ze dan weer tot deur. Ik ben natuurlijk gek en zaag uit zo'n plaat een raam zet er glas en een driepuntsluiting in en heb mijn nieuwe voordeur. Denk er niet over om de boel te gaan verzagen.
 

jeffrey

Nieuw lid
7 feb 2013
22
1
Deze heb ik laatst gemaakt.
is van berken multieplex bb kwaliteit.
groeven er in gefreesd.
en de binnenkant heb ik een van massief hout een profiellat in gemaakt op verstek.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

jeffrey

Nieuw lid
7 feb 2013
22
1
mooi, jeffrey
welke lak/verf heb je er op gezet & hoe ?
heb je van de doorsnede een tekening ?
Dank je.

heb geen tekening.
lak is van flexa op terpentine basis gewoon normale verf met de kwast gedaan.

werkwijze.

heb 1 plaat berkenmultieplex gekocht 21 mm. bb kwaliteit.

De deur maat is 78 bij 201cm netto.

eerst deze maat uitgezaagd op 80 bij 202 brutto.
toen de groeven er in frezen aan beide kanten zodat voor en achterkant doorlopen is gedaan met een v frees.
Van het resterende plaat die overblijft heb ik de klampen gemaakt.
Die zijn er opgelijmd met constructielijm.
Heb tussen de dorpels en stijlen nog een losse pen in gelijmd zodat de verbinding sterker wordt.
toen een losse profiel lat maken en die er op verstek inlijmen.
Als laatste heb ik alles op maat gezaagd naar 78 bij 201 zodat de zijkanten helemaal strak zijn. Zijkanten afronden en lakken.
De zijkanten zitten 4 keer in de grondverf vanwege het zuigen.
En er moest op de zijkanten hier en daar nog wat plamuur.
Wij zijn blij met de deur.
Nadeel deur is loodzwaar maar als hij 1 keer hangt ben je dat weer vergeven.

hopelijk genoeg informatie en anders hoor ik het.😀
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.