voor diegene die het interesseert en het misschien nog nooit geprobeerd hebben. bij deze een manier om een open knop te maken met spriraalwerk.
op de rest van internet zijn ook andere manieren te vinden, maar vaak gaat het dan om groter draaiwerk, zoals ballusters.
de te draaien knop werk je best op de draaibank zoveel mogelijk af: het is niet de bedoeling dat je bij of na het maken van de spiralen nog iets aan de contouren gaat doen.
vervolgens deel je de knop met behulp van leunspaan in vier kwarten rondom:
geplaatst in een vierklauw kun je steeds het midden tussen elke 2 klauwen nemen en aftekenen.
vervolgens stel je je leunspaan zo af dat een daarop liggend potlood precies op centerhoogte ligt.
dan kan je het stuk zo draaien dat potlood gelijk ligt met je 1e aftekenpunt tussen de klauwen. vandaaruit horizontale lijn over je werkstuk. kwartslag draaien en opnieuw horizontale lijn. en zo dus vier keer.
als je draaibank indexering heeft, is het allemaal wat simpeler denk ik.
dan horizontaal:
je zet in ieder geval aan de basis van de bolling een 1e lijn en een lijntje een stukje onder de punt.
hoe meer lijnen je daartusen zet, hoe ingewikkelder je het jezelf gaat maken (maar je moet er in ieder geval 1 zetten, toch wel)
hieronder zie je dat je dan kruispunten krijgt waarlangs je spiralen gaan lopen.

je kan plaktape gebruiken om je lijn te trekken en dat werkt prima voor wat grotere stukken, maar voor dit kleinere werk vind ik dat veel te onnauwkeurig. ik gebruik dan ook een speld en wat binddraad. ook gepriegel, maar je kan wat makkelijker corrigeren met de plaatsing.
je hebt nu vier vaste richtlijnen, deze verdiep je nu nog verder met een handfiguurzaag opdat ze goed stevig in het werk staan. dan moet bepaald worden of dit de boven - of onderkant van de armen gaan worden straks. maakt niet uit wat je kiest, maar je moet wel kiezen. ik neem ze altijd de als bovenkant en dat betekent dat ik nu aan de onderkant van elke lijn op een afstand van een 4 milimeter 2e lijnen ga trekken met een zaag, dremel of vijl. deze lijn hoeft niet zo precies, je gaat deze later toch nog bewerken. maak m echter vooral niet te dicht op je eerste lijn. werk vanuit het midden van je werkstuk naar de uiteinden en probeer juist die uiteinden (dus bij de punt en bij de voet) nog wat met rust te laten.
als de volglijn staat zagen/frezen/vijlen we de eerste lijn (richtlijn) voorzichtig uit tot ongeveer 4 milimeter diep.dat kan best met een dremel of iets dergelijks, maar bedenk wel dat je met een freesje van 3 milimeter bijna onmogelijk een vloeiende lijn kunt trekken langs zo'n spiraal: de diameter is gewoon te klein en ik gebruik dan ook altijd sleutelvijlen om de bovenste richtlijn op het laatst vloeiend te volgen.
hier is de bovenste lijn bijna zoals die moet. de onderste lijnen kunnen we nu gaan modelleren naar de eerste lijn toe. ik ben nog steeds terughoudend aan punt en voet.

tot nu toe was dat belangrijk, maar vanaf nu essentieel: je werkt nooit langer dan 2 minuten aan een spiraal. je blijft vanaf nu steeds kleine stukjes verbeteren aan vooral de onderkant van je spiraalarmen. wat je bij de een doet, doe je direct bij alle vier, continu. in dit stadium werk ik met vijlen en een bolfreesje. naar binnen toe laat ik zo langmogelijk een millimeter of 3 dikte zitten, ook aan de puntkant.
de puntkant begint nu toch al dun te worden en je zet soms best wat kracht. op het laatst van je vijlwerk werk je van boven naar beneden: eerst het fijne bovenwerk af en dan naar beneden waar de spiralen dikker worden.
dan het binnenschuurwerk:

met stripjes schuurpapier kun je nu achter en zijkanten van de spiralen bijwerken. werk met vloeinde bewegingen over de hele arm en weer nooit te lang op 1 arm achter elkaar. gewoon uiteinden vastpakken en uitproberen. is moeilijk uit te leggen maar met deze stripjes doe je niet alleen de achterkant, maar door ze op verschillende manieren door je spiraalwerk te halen werk je alle kanten van de armen vloeiend bij.
hoop dat iemand dr wat aan heeft
op de rest van internet zijn ook andere manieren te vinden, maar vaak gaat het dan om groter draaiwerk, zoals ballusters.
de te draaien knop werk je best op de draaibank zoveel mogelijk af: het is niet de bedoeling dat je bij of na het maken van de spiralen nog iets aan de contouren gaat doen.
vervolgens deel je de knop met behulp van leunspaan in vier kwarten rondom:
geplaatst in een vierklauw kun je steeds het midden tussen elke 2 klauwen nemen en aftekenen.
vervolgens stel je je leunspaan zo af dat een daarop liggend potlood precies op centerhoogte ligt.
dan kan je het stuk zo draaien dat potlood gelijk ligt met je 1e aftekenpunt tussen de klauwen. vandaaruit horizontale lijn over je werkstuk. kwartslag draaien en opnieuw horizontale lijn. en zo dus vier keer.
als je draaibank indexering heeft, is het allemaal wat simpeler denk ik.
dan horizontaal:
je zet in ieder geval aan de basis van de bolling een 1e lijn en een lijntje een stukje onder de punt.
hoe meer lijnen je daartusen zet, hoe ingewikkelder je het jezelf gaat maken (maar je moet er in ieder geval 1 zetten, toch wel)
hieronder zie je dat je dan kruispunten krijgt waarlangs je spiralen gaan lopen.

je kan plaktape gebruiken om je lijn te trekken en dat werkt prima voor wat grotere stukken, maar voor dit kleinere werk vind ik dat veel te onnauwkeurig. ik gebruik dan ook een speld en wat binddraad. ook gepriegel, maar je kan wat makkelijker corrigeren met de plaatsing.
je hebt nu vier vaste richtlijnen, deze verdiep je nu nog verder met een handfiguurzaag opdat ze goed stevig in het werk staan. dan moet bepaald worden of dit de boven - of onderkant van de armen gaan worden straks. maakt niet uit wat je kiest, maar je moet wel kiezen. ik neem ze altijd de als bovenkant en dat betekent dat ik nu aan de onderkant van elke lijn op een afstand van een 4 milimeter 2e lijnen ga trekken met een zaag, dremel of vijl. deze lijn hoeft niet zo precies, je gaat deze later toch nog bewerken. maak m echter vooral niet te dicht op je eerste lijn. werk vanuit het midden van je werkstuk naar de uiteinden en probeer juist die uiteinden (dus bij de punt en bij de voet) nog wat met rust te laten.
als de volglijn staat zagen/frezen/vijlen we de eerste lijn (richtlijn) voorzichtig uit tot ongeveer 4 milimeter diep.dat kan best met een dremel of iets dergelijks, maar bedenk wel dat je met een freesje van 3 milimeter bijna onmogelijk een vloeiende lijn kunt trekken langs zo'n spiraal: de diameter is gewoon te klein en ik gebruik dan ook altijd sleutelvijlen om de bovenste richtlijn op het laatst vloeiend te volgen.
hier is de bovenste lijn bijna zoals die moet. de onderste lijnen kunnen we nu gaan modelleren naar de eerste lijn toe. ik ben nog steeds terughoudend aan punt en voet.

tot nu toe was dat belangrijk, maar vanaf nu essentieel: je werkt nooit langer dan 2 minuten aan een spiraal. je blijft vanaf nu steeds kleine stukjes verbeteren aan vooral de onderkant van je spiraalarmen. wat je bij de een doet, doe je direct bij alle vier, continu. in dit stadium werk ik met vijlen en een bolfreesje. naar binnen toe laat ik zo langmogelijk een millimeter of 3 dikte zitten, ook aan de puntkant.
de puntkant begint nu toch al dun te worden en je zet soms best wat kracht. op het laatst van je vijlwerk werk je van boven naar beneden: eerst het fijne bovenwerk af en dan naar beneden waar de spiralen dikker worden.
dan het binnenschuurwerk:

met stripjes schuurpapier kun je nu achter en zijkanten van de spiralen bijwerken. werk met vloeinde bewegingen over de hele arm en weer nooit te lang op 1 arm achter elkaar. gewoon uiteinden vastpakken en uitproberen. is moeilijk uit te leggen maar met deze stripjes doe je niet alleen de achterkant, maar door ze op verschillende manieren door je spiraalwerk te halen werk je alle kanten van de armen vloeiend bij.
hoop dat iemand dr wat aan heeft
Laatst bewerkt: