Open kast van underlayment, welke verbindingen?

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een open kast van underlayment (18mm aan de zijkant, 9mm voor het achterpaneel) en nu dacht ik, even aan de experts vragen of ik het goed aanpak zo :). Voor de verbindingen dacht ik aan het volgende:

-Pockethole (Kreg) + lijm voor de structuur zelf
-Schroeven (4x40, voorboren met 4mm en 2m5, verzinken) voor de planken

Daarnaast komt aan de zijkant een decoratieve plaat met wat extra 'relief'. Die maak ik van één plaat 9mm underlayment met daarop kleinere stukken. De meeste zijn smal (zeg 11 centimeter breed) maar er zitten ook twee van ongeveer 25x25 bij. Kan ik deze gewoon lijmen en met klemmen vastzetten om dit goed te verbinden? En voor stukken in het midden waar ik met de klem niet bij kan, door een extra plaat er op en die vast te klemmen? Of zet dit niet genoeg druk? De kast wordt uiteindelijk afgewerkt met lak op waterbasis. Mijn ervaring hiermee is dat je nog wel iets van de structuur blijft zien, dus schroeven / spijkeren en opvullen aan de voorkant heb ik liever niet.

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden, ook als blijkt dat ik het helemaal verkeerd doe.. ;)
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
158
6
aangezien er op de zijkant toch een extra plaat komt zou ik niet werken met pocket holes maar gewoon recht schroeven. (door zijkant in onder- en bovenplaat) dit met lijm is veel steviger en moet je geen speciale duurdere kregschroeven gebruiken

ben niet zeker of ik helemaal begrijp wat je met die decoratieve plaat wil doen maar lijm en klemmen (evt door gewicht op te leggen) is stevig genoeg

succes
Wim
 

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
aangezien er op de zijkant toch een extra plaat komt zou ik niet werken met pocket holes maar gewoon recht schroeven. (door zijkant in onder- en bovenplaat) dit met lijm is veel steviger en moet je geen speciale duurdere kregschroeven gebruiken

ben niet zeker of ik helemaal begrijp wat je met die decoratieve plaat wil doen maar lijm en klemmen (evt door gewicht op te leggen) is stevig genoeg

succes
Wim
Bedankt :) Alles schroeven kan inderdaad ook nog ja.

Voor die laatste plaat was mijn vraag vooral of gewoon houtlijm + lijmklemmen voldoende is om twee platen underlayment op elkaar te 'plakken', en of een derde plaat met klemmen aan de zijkanten werkt om in het midden ook genoeg druk te hebben. Het antwoord op beiden lijkt dus 'ja' :). Het resultaat zal ik tzt wel laten zien, is makkelijker dan uitleggen inderdaad
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
921
3
als er veel op de planken komt te staan geef ik zelf de voorkeur aan een lat onder de planken
 

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
De kast wordt niet heel groot (60 bij 30) en de planken worden aan de zij- en achterkanten bevestigd, dus als ik het goed begreep zou dit afdoende moeten zijn
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.656
10
Goeree-Overflakkee
Moet de kast ook mooi eruit zien?

De verbindingen iets infrezen (groef) en daarin lijmen vind ik in het algemeen het best. Voor extra stevigheid kan je deuvels gebruiken. Geheel onzichtbare verbindingen.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
59
0
Mocht je gaan schroeven dan zou ik schroeven van 4 niet met 4 mm voorboren maar een maatje kleiner (dus 3), zodat de schroef nog iets heeft om in te pakken.
 

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
Moet de kast ook mooi eruit zien?

De verbindingen iets infrezen (groef) en daarin lijmen vind ik in het algemeen het best. Voor extra stevigheid kan je deuvels gebruiken. Geheel onzichtbare verbindingen.
Aan welke kant? De binnenkant moet mooi zijn (maar wordt wel geschilderd nog), de buitenkant mag gewoon bewerkt zijn, deze komt tegen de muur of wordt afgedekt. Schroeven van buitenaf is geen probleem dus. En ik heb geen frees (en geen frees-ervaring ;) )

Mocht je gaan schroeven dan zou ik schroeven van 4 niet met 4 mm voorboren maar een maatje kleiner (dus 3), zodat de schroef nog iets heeft om in te pakken.
Wat ik begreep was voorboren met een kleine maat in het onderste hout maar met dezelfde maat in het bovenste hout. Zo heb ik het in het verleden ook gedaan met bijvoorbeeld meubelpanelen, en zo kom ik het ook bijvoorbeeld hier tegen. Maar ik begrijp dat jij dat voor underlayment dus juist niet aanraad?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
59
0
Zoals je omschrijft werkt inderdaad wel, dan weet je zeker dat het mooi aansluit omdat in de buitenste plaat de schroef niet pakt. Had uit je eerdere bericht niet begrepen dat je de binnenste plaat kleiner voor boort.
 

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
Top :)

Nog even over het op elkaar lijmen van de 9mm platen:

-Hoe veel klemmen heb ik ongeveer nodig om voldoende druk te zetten zodat er geen kiertjes ontstaan? Het langste stuk is ongeveer twee meter.
-Kan ik rechtstreeks op het hout klemmen, of heb ik dan kans dat de klem in het hout drukt?
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
29
1
Leiden
Met vier klemmen ben je er wel.
Direct op het hout klemmen kan prima, gewoon even kijken of het veel indeukt, maar je kan natuurlijk altijd een rest stukje hout ertussen doen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.656
10
Goeree-Overflakkee
Elke 20cm een klem is wel aan te bevelen. Met een balkje (2x3'tje) ertussen kunnen het er minder. Hoe strakker je de klemmen aandraait, hoe meer klemmen je nodig hebt, want het hout gaat een soort van golven. Zet ook niet eerst de eerste en laatste vast, maar van links naar rechts (of andersom), om te voorkomen dat het ertussen bol komt te staan. Veel klemkracht is trouwens niet nodig bij lijm.
 

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
Ik wil er inderdaad sowieso een balkje tussen doen, heb ik toch nog liggen. Maar dan heb ik voor twee meter dus wel meer dan vier nodig :)

Goed om te weten dat ik ze niet te ver moet aantrekken (ik heb KliKlamps dus geen draaien ;) ).

Een flesje houtlijm dat ik nog had liggen heeft het trouwens over een druk van 5kg/cm2. Dat klinkt voor mij als vrij veel.. Ik heb ooit eens een drempel van ook vrij dun hout verlijmd en daar is toch wel een kiertje ontstaan inmiddels ook, dus ik wil het graag even goed hebben.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.455
3
Utrecht
5kg/cm² is ongeveer 0.5 MPa (0.5N/mm²).
Iemand met naaldhakken geeft ongeveer een druk van 13MPa, gemiddeld persoon op (normale schoenen) ongeveer een druk van 0.06-0.08MPa...

Met wat verdere verduidelijking:
"De Bessey KLI-Klamps zijn geloof ik 120 kilo/1200 N.
Vergeleken met een Bessey GH type (de normale schroefspindel) die 550 kilo/5500 N."

Op basis van bovenstaande zou een KLI-Klamp op een klemoppervlak van (3x3cm) ongeveer 1.34 MPa geven, de GH obv zelfde oppervlak 6.11 MPa
 
Laatst bewerkt:

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
Nogmaals bedankt iedereen, monteren is inderdaad goed gegaan met de tips van hier erbij. Komend weekend schuren en schilderen. Wederom paar vraagjes:

-De voorkant wordt voorzien van een latje, maar bij de zijkant heb ik schuine kanten underlayment zichtbaar. Ik wil verf op waterbasis gebruiken, mijn ervaring is dat je nog een klein beetje van de (hout)structuur blijft zien hiermee. Om dit op de schuine kanten wat te beperken zou ik die graag eerst willen afwerken. Ik kwam hiervoor eerder een mengsel van 3:1 houtlijm : water tegen, kan ik dit inderdaad gebruiken hiervoor? Of toch beter 'kneedbaar hout' of een ander soort vulling?

-Heb ik nog iets speciaals nodig voor het schilderen of is schuren (P400), grondverf, lak voldoende?

Ik merk dat dit materiaal toch anders is dan de meubelpanelen waar ik eerder mee werkte dus ik check alles liever even :) Bedankt weer voor de adviezen!
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
29
1
Leiden
ik zou niet eens tot p400 schuren. Ik zou voorbereiden met 120 en dan tussen de lagen 180, dat vind ik al voldoende.
 

mk23

Actieve deelnemer
12 okt 2016
525
0
omgeving Rotterdam
P400 heeft voor de verf geen zin en je schuurpapier zit heel snel vol met stof en doet het dan niet meer.
Voor normaal schilderwerk heb je eigenlijk genoeg als je tot korrel 240 gaat. P120 op onbehandekd hout, daarna P180 en P240 als laatste. Die laatste slag kun je vaak zelfs beter met de hand doen omdat het al snel goed genoeg is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.656
10
Goeree-Overflakkee
Ik kwam hiervoor eerder een mengsel van 3:1 houtlijm : water tegen, kan ik dit inderdaad gebruiken hiervoor?
Grondverf is normaal gesproken voldoende. Soms de kopse kanten een keer extra schilderen. Dat gaat ideaal als je losse planken liggend schildert, dan schilder je automatisch de kopse kanten dubbel.
 

DeSchaduw

Nieuw lid
2 apr 2020
10
0
Bedankt weer :). Voor die randen gaat het om de verlijmde plaat, dus twee keer gaat niet zo automatisch maar alsnog prima te doen.

Schuurpapier dan maar wat bijbesteld, alleen de 180 was natuurlijk weer op.. ;). Is alleen 240 ook goed tussen de lagen door?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.