Open gevelbekleding - plafond overkapping ook ventileren?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Ik ga binnenkort starten met het plaatsen van de open gevelbekleding van mijn aanbouw en overkapping. Volgens de regels van de kunst dien je bij verticale open gevelbekleding te kiezen voor dubbel regelwerk, met daar achter de zwarte folie, zodat er voldoende ventilatie kan zijn. Dit betekent dus dat dit regelwerk zwart moet zijn, anders is het zichtbaar. Ik vroeg me af of dit ook nodig gaat zijn voor het plafond van mijn overkapping, want daar kan geen regen bij. Het liefst zou ik, om kosten te besparen, dan gewoon vurenhout regelwerk gebruiken, met daarop de folie geniet en dan daar tegen de fraké planken schroeven. Ik voldoe dan niet aan de ventilatienorm, maar is dat wel nodig op plekken waar geen regen bij komt?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Dat facade spinvlies plaats je gewoonlijk over je isolatie, dan verticale latten en daar horizontaal op de achterlatten om het frake of iets dergelijks te bevestigen.
Het beste kun je geimpregneerde achterlatten nemen, die je zwart maakt.
Er bestaan speciale achterlatten voor open gevelbekleding. Daar zit een schuine kant aan voor de afwatering.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
129
79
Zuid Holland
Vocht komt ook op plekken waar het niet regent. Als je een folie onder het regelwerk van je plafond aanbrengt, sluit je dan niet je regelwerk op tussen een folie en dakbedekking? Als het hout aan onder en bovenzijde ingesloten zit ga je problemen krijgen. Door temperatuur verschillen ga je condens vorming krijgen, dit vocht moet door middel van ventilatie uit je dak en plafond constructie afgevoerd worden. Een damp doorlatende folie zal wellicht helpen, maar een open constructie ventileert nog altijd beter. En, is het zwart verven van de regels veel duurder dan een deftig stuk folie?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor jullie bijdragen. De folie die toegepast wordt is sowieso damp open, dus als het goed is zou opsluiten van vocht geen probleem moeten zijn, toch? Het dak van mijn overkapping is voorzien van 5cm PIR bovenop het dakbeschot (underlayment), en ik kijk nu nog onder tegen de balken van de dakconstructie aan. Hiertegen ga ik dus de folie plaatsen, het regelwerk maken en de bekleding plaatsen. Of is dit soort folie in mijn geval niet de juiste oplossing, omdat het zeker aan de onderzijde niet zo zeer gaat om het droog houden van alles wat er achter de folie ligt (bij gevel is dat bijvoorbeeld isolatie), maar eigenlijk enkel om het zwarte aanzicht tussen de bekleding?

Ik heb nu al bedacht dat ik denk ik onder het plafond voor de opbouw folie - zwart regelwerk - afwerkhout ga, om dan toch in ieder geval ±2cm ventilatieruimte boven het afwerkhout te houden. Op de kolommen en de dakrand wordt het dan folie - 2 lagen zwart regelwerk - afwerkhout, omdat het hout hier meer aan de elementen blootgesteld is.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Bedankt voor jullie bijdragen. De folie die toegepast wordt is sowieso damp open, dus als het goed is zou opsluiten van vocht geen probleem moeten zijn, toch? Het dak van mijn overkapping is voorzien van 5cm PIR bovenop het dakbeschot (underlayment), en ik kijk nu nog onder tegen de balken van de dakconstructie aan. Hiertegen ga ik dus de folie plaatsen, het regelwerk maken en de bekleding plaatsen. Of is dit soort folie in mijn geval niet de juiste oplossing, omdat het zeker aan de onderzijde niet zo zeer gaat om het droog houden van alles wat er achter de folie ligt (bij gevel is dat bijvoorbeeld isolatie), maar eigenlijk enkel om het zwarte aanzicht tussen de bekleding?

Ik heb nu al bedacht dat ik denk ik onder het plafond voor de opbouw folie - zwart regelwerk - afwerkhout ga, om dan toch in ieder geval ±2cm ventilatieruimte boven het afwerkhout te houden. Op de kolommen en de dakrand wordt het dan folie - 2 lagen zwart regelwerk - afwerkhout, omdat het hout hier meer aan de elementen blootgesteld is.
Op websites als die van Rockwool en andere, vind je vaak detail tekeningen voor houtskelet bouw. Misschien heb je daar wat aan. Op het moment dat isolatiemateriaal op het dakbeschot ligt, is de kans op condens inwerking klein, de onderkant is immers de warme kant. Folie heeft niet echt meerwaarde lijkt me, het sluit vooral je underlayment op. Ik zou het niet plaatsen of ventilerend.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.