Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Dat van die sets is een goed idee,want je hebt echt geen machine,s nodig om is moois te maken.
Toen ik van school kwam mocht je bv je setje beitels kopen(heb ik nog steeds).
Van daaruit ben ik mijn collectie gaan uitbreiden en ook zelf mijn schaven gaan maken.
Nu kan de prijs in handgereedschap ook flink oplopen.
Zeker, goed handgereedschap kan in de papieren lopen, maar een 100% of 500% duurder stuk gereedschap maakt je werkstuk niet evenredig mooier en ook het werk niet evenredig makkelijker. Niet dat ik mezelf daar persé onder schaar, maar een vakman kan met matig gereedschap ook heel ver komen, zeker als je een functioneel werkstuk voor je ziet en geen kunstwerk.
Ik bezit zelf wel een paar 'echte' pronkstukken qua gereedschap (b.v. een veritas kruisstaal en een lee-nielsen schaaf, sinds kort) maar het gros van mijn spullen zijn B-merk danwel C-merk en een groot gedeelte van mijn machines is ook tweedehands.
Het voornaamste waar ik nu tegenaan begin te lopen is de nauwkeurigheid van sommige gereedschappen. Mijn blokhaak van Baptist is haaks, maar dat is mijn Stanley van de bouwmarkt ook. Mijn Jet zaagtafel is vrij nauwkeurig (toch in ieder geval binnen de toleranties die nodig zijn voor houtprojecten) maar mijn knaken afkortzaag begint me nu toch wel zwaar te irriteren bijvoorbeeld. Ik kan het bijna beter met de hand ondertussen.
Nah, dat zie ik persoonlijk niet zitten en volgens mij hoef je de drempel nou ook weer niet zó laag te leggen. Mensen moeten leren zagen en tekenen en dat komt er niet van als je alleen maar op basis van een tekening een paar schroeven ergens in hoeft te jassen. Vogelhuisjes zijn juist ideaal om zelf te leren ontwerpen.
Nah, dat zie ik persoonlijk niet zitten en volgens mij hoef je de drempel nou ook weer niet zó laag te leggen. Mensen moeten leren zagen en tekenen en dat komt er niet van als je alleen maar op basis van een tekening een paar schroeven ergens in hoeft te jassen. Vogelhuisjes zijn juist ideaal om zelf te leren ontwerpen.
Ging meer om het idee dan het vogelhuisje zelf
Het kan in de vorm van simpele project tekeningen.
Waar bij je zo min mogelijk gereedschap voor nodig hebt.
Er zijn ideeën genoeg merk ik alweer. Voor we te hard van stapel lopen moeten we eerst weten wat onze mogelijkheden zijn. Dus hoeveel ruimte krijgen we. En wat willen we doen. Richten we ons op de beginner? Of op de gemiddelde bezoeker? Wie is die bezoeker. Hebben we budget nodig. Werken met hout en of leren slijpen. Ja welke methode? Welk gereedschap? Zelf lijkt het me een idee om handhaven te leren slijpen wel een goede. Workshop aanmelden? Etcetera etc.
Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.