Opbouw tuinhuis

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo,

ik start binnenkort met de bouw van een tuinhuis van 2,5x5m. Het tuinhuis wordt aan de buitenzijde bekleed met panelen die ik al klaargemaakt heb. De opbouw van deze panelen is als volgt, van buiten naar binnen: hardhouten regels verticaal geplaatst, zwart geïmpregneerde regels horizontaal geplaatst, zwarte Uv-folie, osb 18mm. Hoe bouw ik het geraamte van de constructie best op? Ik vermoed dat ik de ruimte ook best isoleer, omdat er zwembad techniek in komt. Waar plaats ik dan best een dampscherm? Ik vermoed aan de warme kant? En hoe plaats ik een waterkeringsfolie?
Alle tips zijn welkom!

bedankt!
Tommy
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vermoed dat ik de ruimte ook best isoleer, omdat er zwembad techniek in komt.
elke ruimte waar water in staat dat niet mag bevriezen, isoleer je best, en hou je vorstvrij
Waar plaats ik dan best een dampscherm?
een dampscherm zet men altijd aan de binnenzijde
let op : het moet in beide richtingen doorlatend zijn
ik vermoed dat die uv-folie aan de buitenzijde van de osb ondoorlatend is
dus als het dampscherm niet naar binnen toe doorlatend is, dan sluit je de osb op, zodat je schimmels en rot krijgt

En hoe plaats ik een waterkeringsfolie?
normaal zet men er 2: onderaan een horizontale, zodat vocht niet op kan stijgen & iets daarboven een in trapvorm, zodat het neerkomende water weggeleid wordt

een schets maakt het bij elke vraag duidelijker voor jouw collega's

verder zijn er legio voorbeelden van collega's die een huisje in de tuin zetten
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
elke ruimte waar water in staat dat niet mag bevriezen, isoleer je best, en hou je vorstvrij

een dampscherm zet men altijd aan de binnenzijde
let op : het moet in beide richtingen doorlatend zijn
ik vermoed dat die uv-folie aan de buitenzijde van de osb ondoorlatend is
dus als het dampscherm niet naar binnen toe doorlatend is, dan sluit je de osb op, zodat je schimmels en rot krijgt


normaal zet men er 2: onderaan een horizontale, zodat vocht niet op kan stijgen & iets daarboven een in trapvorm, zodat het neerkomende water weggeleid wordt

een schets maakt het bij elke vraag duidelijker voor jouw collega's

verder zijn er legio voorbeelden van collega's die een huisje in de tuin zetten


Bij deze een schets:

307D9C1C-810B-4A68-B67B-E70698B1BFBB.jpeg
Dit is een paneel dat op bovenstaande structuur komt: (OSB, daarop dampopen UV-werende folie, daarop regels voor de luchtcirculatie en daarop hardhouten verticale planken)

DBCB8BC6-B9CA-4FA9-98DD-7BE5DDC919BF.jpeg

Ik begrijp dat je een waterkering onder de onderbalk plaatst, maar weet niet precies hoe je de z-vorm moet plaatsen. De betonplaat zou ik ook ietsje kleiner dan de constructie moeten maken, las ik. Hieronder een detail van de onderkant waar in principe de Z-vormige waterkering zou moeten komen:

Schermafbeelding 2021-04-09 om 20.58.35.png

Ik vraag me ook nog af hoe hoog de opstaande rand van het dak best gemaakt wordt...
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik begrijp dat je een waterkering onder de onderbalk plaatst, maar weet niet precies hoe je de z-vorm moet plaatsen.
toen ik de raad voor z-isolatie gaf, was het nog niet duidelijk hoe je de wanden op zou bouwen
ik dacht toen aan de plaatsing van waterkering bij gevelsteen-spouw-isolatie-binnensteen-constructie
onderaan plaatst men dan een isolerende laag (gasbeton of dergelijks)
op dat gasbeton komt de bovenzijde van de z
de isolatie komt tegen het been, en rust bovenop de onderzijde van de z

Ik vraag me ook nog af hoe hoog de opstaande rand van het dak best gemaakt wordt...
hangt af van waar het water naartoe moet
bv in een buitenhoek van die 5 m, of in het midden
hou een helling van 2 cm / m aan
hangt ook af van het materiaal dat je gebruikt
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
toen ik de raad voor z-isolatie gaf, was het nog niet duidelijk hoe je de wanden op zou bouwen
ik dacht toen aan de plaatsing van waterkering bij gevelsteen-spouw-isolatie-binnensteen-constructie
onderaan plaatst men dan een isolerende laag (gasbeton of dergelijks)
op dat gasbeton komt de bovenzijde van de z
de isolatie komt tegen het been, en rust bovenop de onderzijde van de z


hangt af van waar het water naartoe moet
bv in een buitenhoek van die 5 m, of in het midden
hou een helling van 2 cm / m aan
hangt ook af van het materiaal dat je gebruikt


OK, bedankt! Begrijp ik het dan goed dat in mijn geval een waterkering onder de onderbalk voldoende is?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
OK, bedankt! Begrijp ik het dan goed dat in mijn geval een waterkering onder de onderbalk voldoende is?
Als je de wanden een stukje verder door laat lopen gaat dat wel werken. Ik zou de onderbalk op een strook folie zetten en evt een compri band eronder. Dan is dat hartstikke dicht.
Dampdichte folie aan de warme kant. In nl dus meestal binnen. Tenzij je een koelkast bouwt..
Damp open heb je al in je wandpanelen zitten en die zit dus goed.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Begrijp ik het dan goed dat in mijn geval een waterkering onder de onderbalk voldoende is?
het principe dat ik voor ogen heb, is dat alle mogelijk neergaand water/vocht naar buiten afgeleid dient te worden
over de plaatsing van de dampopen folie + of die in beide richtingen dampopen dient te zijn, kan ik mij op dit eigenste ogenblik niet uitspreken
hier kom ik op het terrein van isolatiedeskundigen, wat niet het mijne is

1618074915180.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.