opbouw houtskelet en rabatdelen / ondermuur

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Beste forumleden,

Voor een nieuw project bij mij in de tuin zoek ik een goede bouwkundige doorsnede van de volgende opbouw

onderste buitengevel tot 1+ van metselwerk.
Daarboven rabat op regelwerk met dampwerende folie op raamwerk om de 600
Aan de binnenkant wil ik een houtskelet toepassen. Idem om de 600 met afgewerkt osb / multiplex. Met daartussen dampremmende folie.

Waar kan ik het beste de isolatie zetten? Wanneer ik wil voldoen aan een RC van 4,5-5 bedacht ik me dat isolatie van binnen tot buitenfolie loopt (op deze tekening 180mm), alleen kom ik behoorlijk wat dikte te kort (rond de 235mm binnenwerk). Maar hoe ga ik dan om met een spouw. Of is die niet nodig bij volledige vulling met isolatie? En heeft er iemand een detail hoe de aansluiting dan is met het metselwerk (zowel op de bovenkant) als binnenkant?

Hopelijk kunnen jullie met van advies voorzien. Mocht ik iets moeten verduidelijken dan hoor ik dat graag

2023-02-21 (2).png
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je kunt gewoon een HSB wand neerzetten (dampremmer niet vergeten) en dan met spouwankers het metselwerk ervoor maken. Boven de meter kun je het regelwerk dubbelen en volledig vullen en dan aan de buitenzijde een waterkerende, dampopen folie en daarop met de verticale rachels en daarop de horizontale potdeksel delen.
Wil je een hogere Rc kun je ook PIR op je HSB schroeven om de koudebruggen te onderbreken en dan daar de rachels op.
Ik wil je met alle plezier helpen, maar schets de details gewoon zelf, dan leer je het meest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosman

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
IMG_5006.jpg
zo doe ik het. Wand opbouwen en boven het muurtje verbreden. Muurtje hoeft de wand niet te dragen!
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Is dat plastic je buitenfolie of is het tijdelijk?
Plastic is dampdicht en zit net achter de osb. Opbouw is: osb - dampdichte folie - 160 mm isolatie - dampremmend - rachelwerk - douglas buitenwand.
Onder is een grote spouw niet nodig. Paar cm tussen muurtje en isolatie is voldoende
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Plastic is dampdicht en zit net achter de osb. Opbouw is: osb - dampdichte folie - 160 mm isolatie - dampremmend - rachelwerk - douglas buitenwand.
Onder is een grote spouw niet nodig. Paar cm tussen muurtje en isolatie is voldoende
Daar hoort een waterkerende DAMPOPEN folie te zitten en die hoort aan de buitenzijde van de buitenbeplating/binnenzijde spouw te zitten. Je sluit nu vocht op, dus dit is geen correcte opbouw.....
Onder hoort ivm valspecie 35mm spouw of groter te zitten en alles hoort goed te ventileren, dus vertikaal open.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Daar hoort een waterkerende DAMPOPEN folie te zitten en die hoort aan de buitenzijde van de buitenbeplating/binnenzijde spouw te zitten.
Deze opbouw klopt toch gewoon? Dampdichte folie aan de warme kant van de isolatie en dampopen folie aan de koude kant met een spouw voor ventilatie - dacht ik tenminste. Op die manier kan er geen vocht van binnenuit in de structuur komen. Vocht van buiten door weersomstandigheden kan door de spouw en dampopen folie wel ventileren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Deze opbouw klopt toch gewoon? Dampdichte folie aan de warme kant van de isolatie en dampopen folie aan de koude kant met een spouw voor ventilatie - dacht ik tenminste. Op die manier kan er geen vocht van binnenuit in de structuur komen. Vocht van buiten door weersomstandigheden kan door de spouw en dampopen folie wel ventileren.
Er staat geen dampopen in je bericht, maar dampdicht (wat eigenlijk niet bestaat) en dampremmend.
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Er staat geen dampopen in je bericht, maar dampdicht (wat eigenlijk niet bestaat) en dampremmend.
Klopt. Met dampremmend bedoelde ik dampopen. Opbouw klopt wel degelijk. Dampdicht binnenzijde isolatie. Dampopen aan de buiten zijde. Vocht kan er aan de buitenzijde altijd uit en van de binnenzijde er niet in.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Klopt. Met dampremmend bedoelde ik dampopen. Opbouw klopt wel degelijk. Dampdicht binnenzijde isolatie. Dampopen aan de buiten zijde. Vocht kan er aan de buitenzijde altijd uit en van de binnenzijde er niet in.
Je gebruikte de verkeerde termen, dat geeft de verwarring.

Dampremmend is dus een waterkerende dampopen folie, die idd dampopen moet zijn om vocht dat door de dampremmende folie infiltreert aan de koude kant uit te kunnen laten treden.
Zoals aangegeven zijn er meer factoren van belang, maar zo is het binnenblad idd goed geconstrueerd.

Ik vraag me alleen nog wel af of je geen knikpunt creëert ter hoogte van de versmalling, of lopen de achterste stijlen wel van vloer tot dak door?
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Je gebruikte de verkeerde termen, dat geeft de verwarring.

Dampremmend is dus een waterkerende dampopen folie, die idd dampopen moet zijn om vocht dat door de dampremmende folie infiltreert aan de koude kant uit te kunnen laten treden.
Zoals aangegeven zijn er meer factoren van belang, maar zo is het binnenblad idd goed geconstrueerd.

Ik vraag me alleen nog wel af of je geen knikpunt creëert ter hoogte van de versmalling, of lopen de achterste stijlen wel van vloer tot dak door?
Je hebt gelijk wat betreft de folie. Sorry voor de verwarring.
Stijlen lopen niet door echter de totale constructie vormt een zodanig compact geheel, dat doorknikken geen issue is. Er is dan ook niet op een balkje meer of minder gekeken, zeker niet op de hoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je wanden niet te lang zijn en je platen lopen door over de koppeling dan zal het wel blijven staan, of het rekentechnisch ook voldoet durf ik niet te zeggen. Maar goed, praktijk boven papier....
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Er staat geen dampopen in je bericht, maar dampdicht (wat eigenlijk niet bestaat) en dampremmend.
Helemaal overheen gelezen, ik had in het oorspronkelijke bericht dampopen gelezen waar "dampremmend" staat, dat is natuurlijk incorrect. Dus uiteindelijk zeggen we hetzelfde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.