Opbergkast Systainers en diversen

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Goedenavond allen!

Paar dagen knutselen verder en dan eindelijk de kast af die ik al tijden graag wilde bouwen. Mijn gereedschap stond altijd onder mijn werkbank opgestapeld en ik kan je toch wel vertellen dat het om stapelen op de knieën onder die werkbank niet ideaal is. Sterker nog, dat wordt je gauw zat. Mijn schuurtje is niet groot, lees klein, dus effectief met ruimte omgaan is wel een dingetje. Om stapelen was een echte no go, dus toen begon het oriëntatie proces. Vele kasten gezien en hier mijn eigen ideale variant van gemaakt.

Vooraf het idee om de Tanos lades te gebruiken, maar dat zou op een 360 euro aan lades komen.. Dat werd toch wel wat prijzig.. Met wat tekenwerk kon ik precies 12 planken uit de resterende delen van de platen halen. Tja, dat had ik dan toch "over". Met 110 euro aan laderailsen hadden we toch snel 250 euro bespaard. Dat is wel de moeite. Althans wanneer het voor de eigen hobby is en je tijd niet meerekent :).

Het bouwen van beide corpussen. Een hele hoop 5mm gaatjes gefreesd.. Tijdrovend werk, maar eenmaal op het punt lades monteren wordt je hier dolgelukkig van. Berkenmultiplex en beuken domino's zit het geheel mee in elkaar. Afgewerkt met een matte blanke lak.

1.JPG3.JPG4.jpg6.jpg



Tussentijds de kast maar even ingeruimd, dan hebben we lekker de ruimte om de lades in elkaar te gaan fietsen.
7.JPG


Mal gemaakt uit een reststukje hardhout multiplex, plaatje mooi even groot als de werkelijke lades. Snel uit te lijnen zo, meter maken.
8.jpg9.JPG10.JPG

Hoppa! En alles heeft een lade. Nou ja, nog niet helemaal af dan. Wel al lekker 2x in de lak en allemaal functioneel.
13.JPG
 

Bijlagen

  • 5.jpg
    5.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: MarioA

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Voorkant / handgreep van Meranti. Is toch wat netter afgewerkt en pak gelijk gemakkelijk vast! Lijkt erop dat het prima functioneert zo. Dat suggereert dat we er meer kunnen maken.
11.jpg12.jpg

Allemaal verlijmd, 3 kleine domino's erin gelijkt mooi uitgelijnd. Als je het allemaal snel zegt ben je zo klaar. Het geintje heeft bij elkaar +-5,5 dagen geduurd. Er komen nog labels in de systainers, dan kan ook vrouwlief zonder zoeken gelijk pakken wat ik nodig heb. Ha, dat is handig :)! De lege plek is bezet met een bandschuurmachine, maar die is uit logeren. 4e vak in de rij zou eventueel nog voorzien kunnen worden van lades bij uitbreiding in systainers.

14.JPG
 

Bijlagen

  • 13.JPG
    13.JPG
    955,2 KB · Weergaven: 26

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vooraf het idee om de Tanos lades te gebruiken . . .
Een hele hoop 5mm gaatjes gefreesd
mooi werk !

de lades:
- de geleiders heb je deels in de zijkanten van de corpussen ingefreesd om ruimte te winnen ?
- ze zitten dus op vaste hoogte ?
- heb je de url van die geleiders ?

5 mm gaatjes:
- enkel in het bovenste deel van de corpussen ?
- de legplanken over de halve breedte van de kast zijn dus in de hoogte verplaatsbaar ?
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Nee de ladegeleiders zitten gewoon tussen het korpus en de de lade in zonder infrezen. Juist om die flexibiliteit te behouden.
De 5mm gaten zitten in het bovenste en onderste gedeelte van de kast. Dit zorgt ervoor dat de lades van de systainers ook lekker snel te wisselen zijn.

De legplanken op zowel het brede als het smalle gedeelte zijn te verstellen.

Ik weet niet of ik een url mag posten naar een webwinkel. Als dit niet mag hoor ik het graag.

Ik heb voor 35cm gekozen omdat ik 40 niet kwijt kon. Zoals je ziet kan hij zo precies open, maar voor mooi had 38 echt tegek geweest.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik weet niet of ik een url mag posten naar een webwinkel
dank
url's plaatsen is gemeengoed
zonder is precieze communicatie dikwijls onmogelijk
zo lang het neutraal blijft, kan niemand er bezwaren tegen hebben

de ladegeleiders zitten gewoon tussen het korpus en de lade in zonder infrezen
wat heb je hier gefreesd ?

1599467216743.png

De 5mm gaten zitten in het bovenste en onderste gedeelte van de kast. Dit zorgt ervoor dat de lades van de systainers ook lekker snel te wisselen zijn.
de bevestigingsgaten van de geleiders passen dus in de 5-mm-gaten ?
en je draait daar euro-schroeven in ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Kan natuurlijk zijn dat een forum expres geen URL's naar webwinkels wilt i.v.m reclame. Dit artikel zou je natuurlijk bij meerdere winkels kunnen verkrijgen, maar ik verwijs je naar 1 en dezelfde... Anyway, zo ben je voorzien toch ;).

Bevestiging van de de geleiders passen inderdaad precies op de 5mm gaten. Daar heb ik 9mm euroschroeven voor gebruikt. Op deze manier kom je goed uit qua lengte schroef en dikte materiaal van de platen halverwege de kast.

In alle bodems van de lades heb ik een patroon gefreesd waar zowel de Makita mboxen in blijven staan als de Tanos Systainers. Zo schuiven ze niet zo erg heen en weer bij het wat ruwer openen en sluiten van een lade.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.