Op zoek naar heeeel oud eiken hout

MoSo

Nieuw lid
1 feb 2026
5
0
Westerveld
Geachte,
Ik zoek oud eiken hout om een replica te maken van het oudste beeldje van Nederland; het eiken mannetje van Willemstad.
Het stukje hout wat ik zoek, graag zo oud mogelijk van veeneik of gewoon eik. Het liefst 7000 jaar oud, net als het eiken mannetje.
Het gaat om de maten 13x 6 x 3,5. Het zou top zijn als ik een replica kan maken om in mijn prehistorie lessen te kunnen gebruiken over de jager-verzamelaars in het mesolithicum. Bedankt voor je reactie. Een stukje jonger hout, ben ik ook zeer blij mee. Met vriendelijke groet, Monique Sol

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.184
2.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Geachte,
Ik zoek oud eiken hout om een replica te maken van het oudste beeldje van Nederland; het eiken mannetje van Willemstad.
Het stukje hout wat ik zoek, graag zo oud mogelijk van veeneik of gewoon eik. Het liefst 7000 jaar oud, net als het eiken mannetje.
Het gaat om de maten 13x 6 x 3,5. Het zou top zijn als ik een replica kan maken om in mijn prehistorie lessen te kunnen gebruiken over de jager-verzamelaars in het mesolithicum. Bedankt voor je reactie. Een stukje jonger hout, ben ik ook zeer blij mee. Met vriendelijke groet, Monique Sol
je hebt dit bericht in de winkel van masave geplaatst
helaas . . . ik vermoed dat masave geen hout van 7.000 jaar oud verkoopt, of het zo lang bij houdt
jouw ander draadje bevat dezelfde vraag & je hebt reeds een aanbod
dit zou je kunnen verwijderen

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
484
392
Schouwen-Duiveland
Ik heb wel een aantal stuken eik van balken uit een Frans klooster. Die zijn ongeveer 400-500 jaar oud. Dit eik is door de jaren veel donkerder gekleurd.

Daar ma je wel wat van uitzoeken wat je kan gebruiken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.188
3.912
Gaanderen
Z.oek op etsy naar bog oak lumber. Twee jaar geleden een stuk gekocht. Kwa uit Oekraine en werd uit polen verstuurt. Hoe zwarter het eiken des te ouder is het.
Succes.
Ik zie dat je in een andere post al enkele reactie hebt gehad.

• Leuk
Waarderingen: MoSo

MoSo

Nieuw lid
1 feb 2026
5
0
Westerveld
Ik heb wel een aantal stuken eik van balken uit een Frans klooster. Die zijn ongeveer 400-500 jaar oud. Dit eik is door de jaren veel donkerder gekleurd.

Daar ma je wel wat van uitzoeken wat je kan gebruiken.
Dank je wel voor je reactie. Waarschijnlijk is er een ouder stukje eiken te regelen. Nogmaals dank je wel.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.619
750
Prov. Groningen
Zoals ik in het andere bericht al schreef, je kunt het zo komen halen, plm 6500 jr oud.
Voor jou is het naar hier niet het eind van de wereld, oost-Groningen

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.433
798
Oost groningen is echt wel het eind van de wereld.
Hangt ervan af vanaf welke kant je kijkt.
Voor "westerlingen" die ernaartoe emigreren is het vaak een nieuw begin.

De Duitsers beschouwen onze buurprovincie Ost-Friesland als het eind van de wereld. Daar loopt de grap

Als de wereld vergaat, verhuis ik naar Ost-Friesland. Daar gebeurt alles 40 jaar later.

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Roel22

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
267
22
uden
Ik heb stukken eiken liggen van ca 8000 jaar oud.
ruim 1 meter lang.
komen uit een grindput in Limburg.
die stukken moet je zien als afgebroken bomen of balken
die afgebroken zijn op de breedte van de graafbak.
Ik heb er zelf ooit een klein schaaltje van gedraaid
en het is zwart, zit vol scheuren.
woonplaats Uden.
bij belangstelling stuur maar een Pbtje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.188
3.912
Gaanderen
Ik heb stukken eiken liggen van ca 8000 jaar oud.
ruim 1 meter lang.
komen uit een grindput in Limburg.
die stukken moet je zien als afgebroken bomen of balken
die afgebroken zijn op de breedte van de graafbak.
Ik heb er zelf ooit een klein schaaltje van gedraaid
en het is zwart, zit vol scheuren.
woonplaats Uden.
bij belangstelling stuur maar een Pbtje
Vullen met witte epoxy, geeft een mooie schaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.