Op zoek naar een kwalitatieve lange regel

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
42
68
Boortmeerbeek
Hoi allen,

ik ben op zoek naar een lange regel (rei, lineaal) rond de 1m om machines ed. op vlakheid te controleren en af te stellen.
Heb al een beetje online zitten zoeken maar zie niet echt iets - tenzij ik op de verkeerde term zit te zoeken (of zijn zeer duur).
Heeft hier iemand een goed adres om een nauwkeurige regel te bestellen? Bedankt alvast!

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
511

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
42
68
Boortmeerbeek
echt recht was deze bij mij helaas niet. op dezelfde plek plek van invoertafel, de ene en de andere kant. Licht erachter. Zit toch wel een duidelijke curve in. Hopelijk heb je een betere te pakken!
Was bij mij niet het geval, zou daarvoor toch contact opnemen met de verkoper

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
252
101
Delft
Vogel heeft ook reien (reis?) met wél een getal van de rechtheid erop. Din 874, en dan een precisieklasse. Dus din 874-00 is heel recht en heel duur, din 874-2 is wat minder recht maar wel een stuk goedkoper.

Hoe zeker ben je van de vlakheid van je tafel?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Volgens mij is een rei volgens din 874 wel recht en wordt alleen de tolerantie van de rechtheid aangegeven. Dus het verschil tussen het hoogste en laagste punt. Als je het zou uitvergroten krijg je een golvende lijn. Een 874-1 is op een meter 2 honderdste mm. Dat is voor afstelwerk meestal goed genoeg.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
40
14
Hoekschewaard
het is natuurlijk een woordenspel, maar bij een grotere tolerantie acceptatie is de afwijking niet per definitie groter, maar wordt de liniaal of rei pas afgekeurd bij een grotere afwijking. Het is ook mogelijk dat ondanks de ruimere specificatie, de afwijking 0.0000000 is.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Ik heb hier even de afwijkingen volgens de DIN-norm 875 opgezocht omdat ik de 0.02 mm afwijking op een meter wel heel weinig vond. Ik zat er veel meer naast dan chevy66. Kinex 2 Piece DIN 875/1 Machinist Square 2-3/8" to 19-3/4"19-3/4" x 13" (500 x 330mm)
Let wel op: dit is voor winkelhaken. Het kan dus best zijn dat het voor een rei anders is. In mijn gedachte zat ik eerder bij 0.1 afwijking te denken.
Din-00 voor een haak van 750 mm is zinloos. Als je deze oppakt, heb je al een afwijking groter dan wat er hier aangegeven is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Ik heb het even opgezocht. Voor een rei van een meter. 00- 8 duizendste mm, 0- 12 duizendste mm, 1- 21 duizendste mm, 2- 33 duizendste mm. bij 20 gr celsius.

• Leuk

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
15
1
Arnhem
Was bij mij niet het geval, zou daarvoor toch contact opnemen met de verkoper
ben terug gegaan en heb t netjes geld terug gekregen met de opmerking dat sommige mensen het prima vinden als iets minder precies is… gek als je iets verkoopt en je zegt dat je er een vlaktebank ermee kunt afstellen, maar wat je verkoopt krom is. zeg dan gewoon je voor die prijs niks rechts hebt. 🤷‍♂️. ergens anders een rei gehaald en die is prima 👌.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.