Op zoek naar advies voor het maken van dorpels

Pieter79

Nieuw lid
29 sep 2022
15
28
Zaandam
Ik wil dorpels gaan maken van Amerikaans noten en ik zoek advies voor hoe dik ik de neus maak. Door de vloerverwarming is er best wel wat verschil in hoogte tussen sommige ruimtes.

Dit is mijn huidige ontwerpvoorstel:

1770042765671.png

Het advies wat ik zoek is of die 8 mm van de neus nog gaat. Ik was van plan dit met Polymax aan de cementdekvloer vast te lijmen en hem los op de laminaat delen te leggen. Mijn zorg is dat het te dun en dus te kwetsbaar wordt als je erop staat.

Pieter79

Nieuw lid
29 sep 2022
15
28
Zaandam
Ik heb wat foto's gemaakt. Dit is een van de drempels, maar ik moet er een hele serie maken.

PXL_20260202_153621360.jpg

PXL_20260202_153624568.jpg

PXL_20260202_153628983.jpg

Deze laatste foto is de lage kant. Ik wil de hele vloer nog een cm ophogen omdat ik het verschil nu te hoog vindt.

De ondervloer moet natuurlijk nog afgesneden worden, maar de dorpels zullen wat over het laminaat gaan vallen, zoals in de tekening dus.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.184
2.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik stoor mij altijd + stooT mij altijd aan die tussendrempels
zelfs een verhoging van 8 mm is mij te veel
dus drempels zelf zou ik geen drempels maken, die bovenop de vloer komen, maar een tussenliggend stuk hout dat bijna even breed is als de tussenruimte
het ideale ware geweest dat de uiteinden van de vloer hout/laminaat in de lengte waren zoals op de laatste foto linksonder
dan kon je er een mooi stuk in de lengte tussen leggen
als de kopse eindes ongeveer gelijk eindigen, dan kan je die koppen afronden
voegen aan beide kanten van de tussenlat opkitten

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
295
122
Zaanstreek
op 30mm diepte is 8mm inderdaad wel fragiel, maar kanonnen wat een brokken hout..
jammer, dit lijk je inderdaad wel nodig te hebben.

ik zou:
- sponning niet 30mm diep maken aan weerszijden, maar max 12mm. Dan, aan beide kanten met invalzaag/multitool daar naartoe zagen. Valt nog steeds netjes onder je dorpel maar niet zo kanonnen diep.
- kitten aan de betonvloer gaat loskomen denk ik. Als je dit toch wil doen, zorg dat je beton goed vet & stofvrij is, voorstrijken en daarna pas kitten. Wij hebben er toch ook 2 schroeven ingedraaid (met plug in beton), en later die gaten geplugd. Met massieve plugjes kan je die heel mooi vullen, zeker als meubelmaker ;-)

Pieter79

Nieuw lid
29 sep 2022
15
28
Zaandam
Ja, het probleem zit hem voornamelijk aan de hoge kant. Ik heb daar balkjes tegen de rand van de gestorte vloer moeten lijmen om ervoor te zorgen dat ik een stabiele ondergrond had voor het laminaat. Ik ga die nooit korter krijgen. Enige alternatief wat ik dan weet is de dorpels niet de breedte van de deurpost te maken, maar een cm of anderhalf korter. Dat is niet fraai.

Ik moet zeggen dat ik over het kitten wel goede hoop heb. Die balkjes zijn ook vastgekit en die zitten nog steeds muur vast. Maar je hebt wel gelijk. Het moet wel vet vrij zijn.

Stel dat ik ze wel zo diep wil maken, hoe dik maak ik de dorpel dan wel wil ik er een beetje vertrouwen in hebben dat het heel blijft? Ik zou b.v. ook materiaal tussen het hout en laminaat kunnen (bv Celrubber EPDM 1mm dik) om het gewicht op te vangen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
626
298
Die neus van 8 mm dik en 30 mm lang is gevoelig voor afbreken bij buiging door de nerfrichting. Als die buiging wordt opgevangen, zal het wel meevallen.
Het middendeel goed fixeren, neuzen minimaal laten zweven boven het parket en er dan een strookje dempend materiaal tussen neus en parket ligt. Dan is er eigenlijk geen buiging mogelijk voor de neuzen.

Verder eens met @ZotVanHout : dorpels bij binnendeuren is passé. Het was mooier geweest als de parketeur de twee vloeren op elkaar had laten aansluiten met een subtiel overgangsprofiel.

Deze laatste foto is de lage kant. Ik wil de hele vloer nog een cm ophogen omdat ik het verschil nu te hoog vindt.
Hoe ga je dat doen, vloer eruit en opnieuw leggen? Als de vloeren dan gelijk uitkomen, kan je de vloer die parallel aan het kozijn loopt een stukje doorleggen tegen de kopse kant van de andere vloer en dan afwerken met een overgangsprofiel. Alleen komt de aansluiting niet netjes onder de deur helaas.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.