Op xork

Legin

Nieuw lid
7 feb 2016
8
0
Dag allemaal. Ik ben op zoek naar quilted esdoorn.
Kan ieamand mij vetellen waar ik dit kan kopen.
De Fijnhouthandels zijn bij mij wel bekend.
Nigel

Legin

Nieuw lid
7 feb 2016
8
0
Bedankt allemaal, voor jullie geweldige antwoorden. Allemaal zeer leerzaam. Voor de duidelijkheid. Ik zoek dan gewatterde(gewolkt) esdoorn. Voor mijn houtsnijwerk. En met name 250mm breed x 380mm lang x 25 mm dik.
Als iemand weet waar ik die kan kopen. Graag hoor ik dat.
Nigel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.762
2.804
Klein-Brabant, Vlaanderen
is die gewaterde of gewatteerde of gewolkte of geappelde esdoorn . . . of geësdoornde appel . . .
het resultaat van een speciale behandeling ?
of een speciale houtsoort ?
een paar maanden geleden heb ik nog amerikaanse esdoorn (balken) verwerkt
sporadisch had ik bij kwartierse dat patroon

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
551
293
57
Luzy Saint Martin
De term is ‘pommelé’ (van het Franse pomme oftewel appel)
In de dikke die jij wilt hebben is dat waarschijnlijk niet te koop. Wel als fineer of delen van hooguit 10mm dikte.
Gewaterd esdoorn is wel massief te krijgen maar vaak in beperkte lengte en breedte.

Bij Gemoest esdoor (birds eye maple) heb je de meeste kans om massief in jouw maten te vinden.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.838
1.333
Omgeving Leiden
Er is nogal wat variatie in patronen. Vaak wordt het voor gitaren gebruikt of doosjes waar het patroon in een plat vlak goed naar voren komt. Hoe het patroon in houtsnijwerk tot zijn recht het komt weet ik niet, waarschijnlijk omdat ik er niet mee bekend ben.
Omdat juist het patroon belangrijk is en ieder zijn eigen voorkeur heeft zit er weinig anders op dan de fijnhouthandels af te reizen en op zoek te gaan.
Hier een video over verschillende patronen:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.420
1.271
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
is die gewaterde of gewatteerde of gewolkte of geappelde esdoorn . . . of geësdoornde appel . . .
het resultaat van een speciale behandeling ?
of een speciale houtsoort ?
Geen van beide - gewoon 'reactiehout' zeg maar. Iets dat tijdens de groei de normale houtproductie beïnvloedt. Bij gemoesteerd esdoorn ('birds eye') is dat het overmatig vormen van zijtakjes kort bijenkaar, naar verluidt als gevolg van schimmelinfecties. Bij hout dat onder constante eenzijdige druk groeit krijg je reactiehout (tekening). Wat precies de oorzaak van quilted (gewolkt) esdoorn is is volgens mij niet bekend. Overigens is gewaterd esdoorn voor zover ik weet wat in het Engels 'fiddleback maple' wordt genoemd (omdat het veel voor het onderblad van strijkinstrumenten werd/wordt gebruikt) of in het Duits Riegelahorn.

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
19
2
Geen van beide - gewoon 'reactiehout' zeg maar. Iets dat tijdens de groei de normale houtproductie beïnvloedt. Bij gemoesteerd esdoorn ('birds eye') is dat het overmatig vormen van zijtakjes kort bijenkaar, naar verluidt als gevolg van schimmelinfecties. Bij hout dat onder constante eenzijdige druk groeit krijg je reactiehout (tekening). Wat precies de oorzaak van quilted (gewolkt) esdoorn is is volgens mij niet bekend. Overigens is gewaterd esdoorn voor zover ik weet wat in het Engels 'fiddleback maple' wordt genoemd (omdat het veel voor het onderblad van strijkinstrumenten werd/wordt gebruikt) of in het Duits Riegelahorn.
Heb je al op ebay.com gezocht?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.