Op verzoek: "rondleiding" langs mijn kolomboormachine

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Een paar dagen terug was er de suggestie dat mijn post uitnodigde tot een nieuw draadje, waarin ik de genoemde aanpassingen aan mijn kolomboormachine zou tonen. Bij deze dus.

Zoals jullie al hebben kunnen lezen ben ik een tevreden bezitter van een Optimum RB8S. Maar, en dat zullen velen van jullie vast wel herkennen, er blijven altijd dingen die je anders zou willen hebben. Wel, ik heb me helemaal uit kunnen leven op mijn machine.

Als eerste wilde ik graag wat moderne faciliteiten hebben, namelijk een kruislaser en een digitale dieptemeter. Het was even wat gepuzzel, maar uiteindelijk heb ik van multiplex een houder gemaakt die ik op de machine kon monteren. Op die houder heb ik de metalen plaat van een Wixey kruislaser geschroefd, en ook met wat geknutsel de schuifsensor van de dieptemeter (ook van Wixey). Daarna wat prutsen om de boel precies goed afgesteld te krijgen, maar dan heb je ook wat. Met beide toevoegingen ben ik erg tevreden. Het enige is dat de geleider in sommige situaties net te hoog is en de laser blokkeert. Maar dat gaat binnenkort veranderen als er een lagere geleider met ingebouwde afzuiging komt.

DSC00793.JPG

Een beetje licht op je werk is ook altijd fijn.

DSC00791.JPG

Vervolgens had ik nogal eens last van in de weg zittende werkstukken als ik de handvatten voor de hoogteverstelling verdraaide. Na wat demontagewerk en opnieuw wat gepuzzel kwam ik erachter dat een buis aluminium precies om de knop van die verstelling zou passen. De handvatten zijn met M10 draad in de knop geschroefd, dus het idee ontstond al snel om drie gaten onder de juiste hoek in de buis te boren en die vast te zetten met M10 bouten op de plek waar normaal de handvatten zitten. Aan het andere uiteinde van de buis ook 3 gaten geboord (nu wel gewoon haaks) en met koppelmoeren, M10 boutjes, en wat epoxy de handvatten weer bevestigd. Daarmee heb ik meer ruimte voor de handvatten gecreëerd. Voor sommigen kan het een nadeel zijn dat je iets verder moet reiken, maar voor mij is dat geen bezwaar.

DSC00792.JPG

Toen was de tafel aan de beurt. Voor houtbewerking is een tafel van wat grotere dimensies dan je in de metaal gewend bent wel erg fijn. En als je dan toch bezig bent, waarom het dan niet gelijk goed doen? Dus de tafel moest ook T-tracks en een geleider met stops hebben. En uiteraard ook afzuiging (zie de loc-line, dat blauwe ding met de oranje tuit). Maar je kunt een boormachine best ook als schuurmachine gebruiken met die mooie cilinders die je bij Baptist kunt kopen. Tja, in dat geval maar een uitsparing in de tafel maken, zodat je verschillende inzetstukken kunt plaatsen. Op de foto zie je een vierkant inzetstuk met een excentrisch geplaatst wegwerpplaatje dat de onderkant van het te boren hout beschermt tegen uitbreken. Excentrisch, zodat je het plaatje een aantal keer kunt verdraaien en dus langer kunt blijven gebruiken. Een uitsparing voor de vingers (links) helpt bij het vervangen. Het hele inzetstuk kan er ook uit en vervangen worden door andere inzetstukken met gaten die corresponderen met de diameter van de schuurcilinders die ik heb (plus een paar millimeter). Maar ja, weer dat stof hè? Wat nou als ik de tafel op een bakje met een afzuigopening zou plaatsen? Zo gedacht, zo gedaan.

DSC00789.JPG
Linksonder de tafel zie je de aansluiting voor de afzuiging boven de tafel (de boorfunctie). Rechtsonder de aansluiting voor de afzuiging onder de tafel (de schuurfunctie).

Overigens nog een kleine tip. Als je goed kijkt zie je op de aluminium geleider een schaalverdeling. Dat is een gewoon kunststof meetlint dat ik op de geleider heb geplakt (nul in het midden). Die zit er nu al een paar jaar op en laat absoluut niet los. De truc is om het aluminium af te plakken, zodanig dat alleen de strook waar de schaalverdeling moet komen onbeschermd is. Daarna schuur je met fijn schuurpapier het aluminium op. Neem het dan af met alcohol. Zodra de alcohol verdampt is plak je met epoxy de schaal vast. Wacht daar niet te lang mee (geen dag of zo), want op aluminiumoxide hecht de epoxy een stuk minder goed. Druk het meetlint goed aan, maar niet zo hard dat je alle epoxy er onderuit duwt.

Voor die gevallen dat ik even af zou willen van deze hele constructie is de boel zo gemaakt dat je slechts 4 moeren los hoeft te draaien om de tafel te verwijderen.

DSC00788.JPG

Zo, dat was het dan. Hopelijk heb ik jullie met dit relaas een beetje kunnen inspireren.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Erg cool! Doet me denken aan alles dat ik bij mijn Woodrat heb geknutseld. Erg instructief ook.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Bedankt mannen. Misschien heb je hier nog iets aan. Ik heb meer tekeningen, als je wilt. Maar het ontwerp zelf is in een afwijkend formaat gemaakt (niet met Sketchup of een Autodesk product), dus daar heb je hoogstwaarschijnlijk maar weinig aan. Bij vragen, gewoon even posten.

drill_press_table_-_perspective_view.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Over die inzetstukken: de tafel bestaat uit een laag 9 mm multiplex die op een laag 18 mm multiplex is gelijmd. In de onderste laag (9 mm) is met een sjabloon een gat gefreesd. In de bovenste laag (18 mm) is op dezelfde plek een iets kleiner [Edit: oeps, dat moest dus groter zijn] gat gefreesd. Dat levert een mooie uitsparing met een lip op waarin je inzetstukken kunt plaatsen. Daarna kun je alle inzet stukken maken die je fantasie maar kan bedenken. Het inzetstuk voor de boorplaatjes is ook voorzien van eenzelfde soort lip (maar dan in een rond gat), zodat ik eenvoudig nieuwe plaatjes kan maken. Daarvoor heb ik een aparte mal gemaakt, dus dat is zo gebeurd. Gewoon goedkoop populieren multiplex van 6 of 9 mm is goed genoeg. Wel even opletten bij het kiezen van de dikte die je wilt gebruiken dat je de dimensies van de lip daarop aanpast.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zie het topic nu pas, maar dat is mooi gemaakt. Ik heb een zelfde soort tafel gemaakt, maar deze is vele malen mooier moet ik zeggen. En ik haal er ook een paar nieuwe ideeen uit ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.