Voor de nieuwsgierigen een plaatje wat ik gekocht heb. De Adria zagen, waar ik erg blij mee ben. Kreeg ze voor 125 dollar per stuk. Ik wilde in eerste instantie graag Lie Nielsen, maar dat is nergens in de buurt te koop. Dan had ik het per postorder moeten doen en in het hotel af laten leveren. Maar cross country is de verzendtijd ongeveer een week en een dag, met daar tussen het weekend en 4th july, independence day. Het risico en het plezier om zelf te kopen en in de handen te hebben deed me besluiten om de Adria's te kopen, en ze zijn echt mooi en zagen geweldig. Een grondschaaf stond ook op het verlanglijstje, maar Lie Nielsen en Veritas schaven zijn nergens te koop. De Japanwoodworker is van beide dealer geweest, maar doet met beide geen zaken meer; overigens niet op zijn verzoek zoals hij eerlijk vertelde. Hij had wat restant LN maar niet wat ik zocht. Verder op de foto een d.h.z. kit van een Hock schaaf en spookschaaf, 2 beitels en zijn boek. Niet op de foto een paar frezen van Whiteside die echt niet duur zijn, een half inch vingerfrees met half inch schacht voor 14 dollar! Staalwol 0000, een doosje nitril handschoenen, wat wild fineer en een plankje aromatisch ceder, om de geur!! Natuurlijk de 2 prachtige hamertjes van Kevin Glen-Drake en het blauwe plastic van de Kregg Jig.
Maar na 3 bekende houtbewerkerswinkels te hebben bezocht, kan ik jullie wel verklappen dat we in Nederland met Baptist echt een pareltje hebben. Pierre Baptist heeft een veel mooier assortiment handgereedschap en ook veel gewoon op voorraad. Ik ben er nu 2 jaar niet geweest, maar ik herinner me prima de grote kast tegenover de ingang die vol met schaven stond, Lie Nielsen, Veritas, Anant, Peak, Stanley, en dan de zagen. De Woodcraftwinkels steken daar wel heel mager bij af en de Rockler winkel heb ik niet eens bezocht, nauwelijks handgereedschap. Bij de Japanwoodworker waren er uitgebreide mogelijkheden om gereedschap te proberen en ook een uitgebreide opstelling van allerlei slijpmethodes. Maar dat kan bij jullie in Nederland ook en ze hebben in Arnhem de altijd vriendelijke Alex die echt verstand van zaken heeft. En dat allemaal voor de meesten binnen 1,5 uur met de auto bereikbaar. We mogen graag naar het buitenland kijken en soms lijkt het allemaal meer en beter, maar in dit geval zeker niet!
jaap