Op een lindzaag bomenzagen

joep.

Nieuw lid
9 feb 2023
14
0
18
Bakel
Goede dag slimmen
mensen van het internet zouden julie mij kunnen helpen

Ik heb een meber 800 lindzaag en daar wil ik op gaan herzagen en klijne bomen verzagen zodat ik daar later meubels van kan maken ik heb 2 grote roller bannen van 3m aleen

heb ik nog een slede nodig hoe en wat rond om de slede geen idee ik schat maximale zaaglenkte met deze slede 3m en ik wil hem herbruikbaar maken vet liefste te gebruiken met de zaag gelijder

Dus de vraag is kunnen julie mij helpen met het maken van de slede

Hoor graag
 

Bijlagen

  • IMG-20230318-WA0002.jpeg
    IMG-20230318-WA0002.jpeg
    67,8 KB · Weergaven: 65

filmblik

Actieve deelnemer
3 feb 2015
28
5
Goede dag slimmen
mensen van het internet zouden julie mij kunnen helpen

Ik heb een meber 800 lindzaag en daar wil ik op gaan herzagen en klijne bomen verzagen zodat ik daar later meubels van kan maken ik heb 2 grote roller bannen van 3m aleen

heb ik nog een slede nodig hoe en wat rond om de slede geen idee ik schat maximale zaaglenkte met deze slede 3m en ik wil hem herbruikbaar maken vet liefste te gebruiken met de zaag gelijder

Dus de vraag is kunnen julie mij helpen met het maken van de slede

Hoor graag
Het grootste probleem is dat bij het verticaal hout zagen met een lintzaag het hout aan de onderkant van het lint gaat knijpen.
Een ander probleem is dat als je het hout verplaatst het altijd iets wiebelt waat je lint niet fijn vind.
Daarom zijn de meeste bomen zagen met lint horizontaal en wordt het lint bewogen.
Zelf heb ik vaak gewerkt met een soort houten hoek en dan aan de voor en achterkant vast geschroefd aan die hoek.
En heeeel rustig zagen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Heel veel bomenzagen hebben ook een verticaal lint. Een leverancier: Brochures DOWNLOAD EN

Maar dan wel met een 4 duims blad, tientallen PK's - vergeleken daarmee is een Meber 800 ook een dwerg.

Behalve je rollerbanen heb je een houder nodig voor je boomstammen, die niet kan wiebelen. Dat is iets anders dan een rollerbaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij zijn de meeste herzaag machines gewoon verticale lintzagen. Maar daarbij vergeleken is een Meber 800 een hobby zaag. Dus behandel je zaagprojecten als zodanig. Er zijn online diverse zaagsledes te vinden. Kies gewoon een ontwerp uit en bouw dat na. Er zijn geen wezenlijke grote verschillen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Of je zoekt iemand met een oude Dankaert lintzaagmachine. Die kan wel wat hebben. Met een goed ripper zaagblad kom je al heel ver
 

joep.

Nieuw lid
9 feb 2023
14
0
18
Bakel
Of je zoekt iemand met een oude Dankaert lintzaagmachine. Die kan wel wat hebben. Met een goed ripper zaagblad kom je al heel ver
Ja ik wouw zoizo een 1.15tpi Ripper op mijn lindzaag doen maar kom ik dan zo veel vermogen te kort? Ik wouw zoizo af en toe een grote balk 20x20 of een kleine boom dia 30/40 met een maximale lengte van 300cm verzagen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Op jouw machine zitten volgens mij apa panhans geleiders. De firma tijhuis levert ze compleet en onderdelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.