Ook aan de bril....ahum, steady rest

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nadat er weer een holle vorm werd gelanceerd :confused:omdat ik te enthousiast aan het uithollen begon een paar weken geleden, ben ik toch maar eens gaan nadenken over het maken van een bril voor op de draaibank.
Een andere belangrijke reden was echter dat ik ook bij langer spindelwerk last had van vibratie in het werkstuk. Dat heb ik met name ervaren tijdens het maken van de kruk, enige tijd geleden. Nu zijn er hier op het forum en ook op het internet voldoende voorbeelden te vinden. Ik deel graag even de versie die ik heb gemaakt. Het begint met de keuze van de wieltjes. Ik heb er voor gekozen om ze bij de Decathlon te bestellen en heb dan gekozen voor witte wieltjes. Wit, in een relatief zachte uitvoering: om zoveel mogelijk sporen op het draaiwerk te voorkomen.
Dan de keuze om 4 wielen toe te passen....
IMG_0358.jpg
of toch 3....
IMG_0359.jpg
Met 3 wieltjes kun je tot een kleinere diameter ondersteunen. Type en maat zijn duidelijk op de foto's te zien: niet om reclame te maken > puur ter informatie.
Ik kies dus voor een bril/steady rest met 3 wielen. Geen foto's gemaakt van het bouwproces. De bril is gemaakt van 18 mm berken multiplex, net als de armpjes.

De kleinste diameter die ik tussen de drie wieltjes kwijt kan, is ongeveer 16 mm. Dan raken de drie wieltjes elkaar net niet.
DSC_0039.jpg
En op de grootste stand (wieltjes aan de binnenzijde) :
DSC_0040.jpg
Kan ik ongeveer 160 mm kwijt. Draai ik de armpjes andersom, dan kan er een kom of vaas tussen van 280 mm. Het geheel heb ik met was afgewerkt.
Binnenkort maar eens kijken hoe hij in de praktijk bevalt....
Ik heb gekozen voor een a-symetrische uitvoering omdat ik het gevoel heb dat - met name bij spindelwerk - een betere ondersteuning geeft (twee wieltjes achter het werkstuk).
We gaan het zien:unsure:;)....
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ziet er mooi uit en je zult er plezier van hebben. Die van mij heeft vier wielen (symmetrisch) en daardoor kan ik mijn camera uithol systeem goed blijven gebruiken, er zit geen enkele arm in de weg. Met de asymm opstelling ben je al een eind in dezelfde richting.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Mooi afgewerkt hulpstuk, daar kan je lang plezier van hebben.
Wat bedoel je met "draai ik de armpjes andersom"?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mooi afgewerkt hulpstuk, daar kan je lang plezier van hebben.
Wat bedoel je met "draai ik de armpjes andersom"?
Op de foto zitten de wieltjes aan de ‘binnenkant’ van de bril. Als ik ze omdraai, vallen ze aan de buitenkant en kunnen ze dus op een grotere diameter worden ingesteld.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Met de zachte wieltjes, kan het werkstuk toch nog makkelijker bewegen.
Ik heb hardere wieltjes genomen en als je de buitenkant al hebt afgewerkt, kun je eventueel tape op de plek van de wieltjes bevestigen.
Persoonlijk werk ik de buitenkant na het uithollen af, dan heb ikmgeen last van de sporen van de wieltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
:D
Mooie steady rest Ed, Ik had er eindelijk ook een gemaakt, (did show it hier) ja Ik heb rollerblade (schaatsen) wieltjes gebruikt, turners hier gebruiken die meeste tijd, een paar gebruikte schaatsen kun je dikwijls vrij krijgen of heel goedkoop on the net.

Ik vond toevallig nieuwe in een gesloten pack dat er maar 7 in had in plaats van 8, die waren ook bijna voor niets :D.
Ja zachte wielen houden het niet zo still als hardere, maar die vibratie zal wel meevallen denk Ik, je kunt altijd de wieltjes nog verwisselen als dat nodig is, tape helpt, en later afwerken is best IMO om sporen te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
We gaan het zien...en beleven, of de zachte wieltjes bevallen of niet. De tip om achteraf de buitenkant af te werken neem ik graag ter harte: dank. Nu eerst een project vinden om de steady rest bij te gebruiken. Uiteraard deel ik mijn ervaringen :) .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.