Ontwerp kleine werkbank

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik zit te denken om een kleine werkbank te maken waarop ik kan zitten om het gewicht groot genoeg te krijgen (ruimte is schaars hier). Beoogde doel: schaven, beitelen, zagen etc. Wil hem buiten gebruiken, maar binnen opslaan. Heb nu een bankschroef ingetekend met een bereik van 210 mm (lijkt prima afdoende voor klein werk)

Wat denken jullie van bijgevoegd ontwerp qua sterkte, rigiditeit en werkbaarheid? Ben vooral ook benieuwd naar jullie mening over de poten; gaan deze wel of niet wiebelen op deze manier? Veel pengatverbindingen met 'wigjes' en een zwaluwstaart om de poot (en dwarsbalk) aan het blad te verbinden om dit te voorkomen, maar mijn ervaring is (nog) beperkt.

Het wordt bijna geheel van beuken (reeds gekocht; KD gedroogd); de donkere accenten en wigjes heb ik nog geen houtsoort voor bedacht.

De afmetingen (L x B x H) zijn nu +/- 1030 x 530 x 250 mm. Geschatte gewicht iets onder de 20 kg (nog net tilbaar).

Screen Shot 2020-11-09 at 23.47.51.png
Screen Shot 2020-11-09 at 23.51.03.png
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2020-11-09 at 23.48.05.png
    Screen Shot 2020-11-09 at 23.48.05.png
    779,1 KB · Weergaven: 16
  • Screen Shot 2020-11-09 at 23.49.31.png
    Screen Shot 2020-11-09 at 23.49.31.png
    1,9 MB · Weergaven: 14
  • Screen Shot 2020-11-09 at 23.50.12.png
    Screen Shot 2020-11-09 at 23.50.12.png
    1,1 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben vooral ook benieuwd naar jullie mening over de poten; gaan deze wel of niet wiebelen op deze manier?
dat ze zullen wiebelen, verwacht ik
want de lange regels zitten met een pen in de korte regels
ik zie geen reden om die niet in de poten toe te laten komen
Veel pengatverbindingen met 'wigjes'
is mooi om te verbinden, maar zullen loskomen
ik zou de verbindingen ook lijmen
Geschatte gewicht iets onder de 20 kg (nog net tilbaar).
hoe zwaarder, hoe stabieler
er bestaan wieltjes die je weg kan klappen, waardoor je de bank gewoon buiten kan rijden
waarop ik kan zitten om het gewicht groot genoeg te krijgen
stabiliteit is het belangrijkste aspect
ga je er bovenop zitten ?
ik verwacht dat dat niet handig zal zijn om er aan te werken, want je zal je te veel moeten bukken

1604992537886.png
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
@ZotVanHout bedankt voor je nuttige inzichten! Om even puntsgewijs te reageren:

ik zal de lange pennen misschien nog uit laten komen in de poten. Zitten nu op deze plek omdat ik nog een verwijderbare bak wilde maken aan de onderzijde om het gewicht te verhogen en zwaartepunt te verlagen. Als alles gefixeerd is met gelijmde pengat verbindingen zou het qua stijfheid toch niet heel veel uit moeten maken? Of wel? (Geen expert hier 🙃)

lijmen van verbindingen: geldt denk ik voor alle verbindingen. Plan was om alles te lijmen

Helaas moet die een trap opgetild worden, vandaar het gebrek aan wieltjes 😅

ik ga nog eens een model maken om te kijken of het zitten wel werkbaar is. Leek bij eerste testen goed te doen voor fijn houtwerk zoals kleine doosjes.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Als je een zittende werkbank wil maken, dan kan ik je aanraden om eens te zoeken naar "Roman workbenches". Christopher Schwarz heeft hierover eens een boek geschreven (pdf is gratis te vinden hier). Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken naar het YT kanaal van Rex krueger, die heeft ook zo'n bench gemaakt en besproken en een aantal uitbreidingen hierop gedaan.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en bakkiet

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Ik zou voor de allersimpelste oplossing gaan: een Japanse werkbank (schaafbank eigenlijk, want icm twe bokjes kun je ook alles). Dat is niet meer dan een dikke plank op voeten. Buiten gebruik zet je die tegen de muur.
Deze video laat zien hoe je er eentje maakt:


En deze, een variant:


De kleine werkbank van Chris S.:


(Incl. link naar een werkplan...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.