Ontroesten

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik wilde wat oude beitels e.d. ontroesten en heb ze een paar dagen in een oxaalzuuroplossing gelegd (paar schepjes in 1.5 l water). Op allerlei foto's zie ik dat ze daar blinkend uit moeten komen, maar ik krijg een wittige aanslag. Die kan ik met wat moeite wel wegkrijgen met staalwol, maar is dat ook de bedoeling?
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Nee ons water is zacht, 7.4 DH. Het heeft wel in een RVS bakje gelegen maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat veel uitmaakt
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Citroenzuur in poeder vorm te koop in poolse supermarkt, 2 zakijes met water aan mengen
2 dagen laten staan , met een afwasborstel een keer tussen tijds schoon bostelen onder de waterkraan
Na 2 dagen nog een keer bostelen onder de waterkraan
Tis ook maar hoe dik de roest is , glimmen doet het niet na een zuur bad maar de roest is wel weg
Goed na spoelen met schoon water
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Geen antwoord op je vraag, Maar dit is wat ik doe:
Citroenzuur 1:10 a 20. Verwarming versneld het proces . Zelf kijk ik in begin om het uur even uit nieuwsgierigheid, ongeduld etc. Meestal staat het minstens 12 uur bij mij. Daarna goed spoelen met heet water en daarna DIRECT van een laagje olie voorzien. Anders binnen een uurtje eerste vleugje roest.

succes
Klaas
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou kiezen voor electrolyse, heb ik al paar keer bankschroeven en ander spul mee schoongemaakt. Je verwijdert alleen de roest en als die onder de verf zit, dan komt de verf ook mee. Dan weet je zeker dat je alles schoon hebt.
Voor de eerste conservering daarna smeer ik alles in met gekookte lijnolie.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.455
543
Geen antwoord op je vraag, Maar dit is wat ik doe:
Citroenzuur 1:10 a 20. Verwarming versneld het proces . Zelf kijk ik in begin om het uur even uit nieuwsgierigheid, ongeduld etc. Meestal staat het minstens 12 uur bij mij. Daarna goed spoelen met heet water en daarna DIRECT van een laagje olie voorzien. Anders binnen een uurtje eerste vleugje roest.

succes
Klaas
Hoe moet ik mij een verhouding 1:10 of 1:20 voorstellen. Volumedelen? Gewichtsdelen.? Vertrekkend van poeder of van een oplossing? % ? enz.

Ook het oplossen van twee zakjes in water is niet herhaalbaar als er niet bijstaat hoeveel water.

Kan iemand de oplossing wat nauwkeuriger beschrijven? Dan moeten we niet zelf het warm water uitvinden.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe moet ik mij een verhouding 1:10 of 1:20 voorstellen. Volumedelen? Gewichtsdelen.? Vertrekkend van poeder of van een oplossing? % ? enz.
in dit soort 'recepten' is het meestal gewichtsdelen, dus 100 g citroenzuur (vaste stof) in 1000 g water. Overigens is vaak niet duidelijk vermeld of het dan 1 plus 10 moet zijn (100 g citroenzuur plus 1000 g water) of 1 plus 9 (100 g citroenzuur plus 900 g water, samen 1000 g). Maar voor deze toepassingen en in deze verhoudingen maakt dat niet heel veel uit...
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zakjes citroen poeder uit de Poolse winkel zijn 20 g per zakje een liter water per zakje het komt niet zo nauwkeurig,
Ook warm of koud water ,ik doe gewoon koud water , het roest wordt omgezet in zwart dat zwart er af bostelen Het zij met een afwasborstel of een andere bostel
Gewoon de tijd er voor nemmen 2dagen kan ook 3 dagen , wil je sterker dan doe je 3 zakjes op 2 liter
Let wel het werkt alleen goed bij ijzer ,
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Of schoonmaakazijn.
En als je het snel wil laten gaan warm (heet) water toevoegen om aan te lengen.
Idd ik gebruik de goedkoopste schoonmaakazijn wat ik kan vinden (action). Gewoon onverdund er 1 a 2 dagen in leggen. Wat er nog qua roest aan zit los borstelen Daarna goed afspoelen met water en goed droog maken. Daarna leg ik het object nog 1 a 2 dagen in wat siliconen kattenbakvulling om zeker te zijn dat alle vocht verdwenen is. Daarna wrijf ik het staal in met bijenwas of ik spuit het met wat Hamerite afhankelijk van om wat het gaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik voor ontroesten geen azijn kiezen. Da's alleen maar een 'sterk' zuur - dat ontroest door het onderliggende ijzer/staal aan te tasten. 'Echte' ontroesters (zoals oxaalzuur, citroenzuur, en vergelijkbare verbindingen) zijn complexerende moleculen die vooral de ijzeratomen uit de oxides aanpakken (solubiliseren) zonder het onderliggende niet geoxideerde ijzer (te snel) aan te tasten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en ornament

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Persoonlijk zou ik voor ontroesten geen azijn kiezen. Da's alleen maar een 'sterk' zuur - dat ontroest door het onderliggende ijzer/staal aan te tasten. 'Echte' ontroesters (zoals oxaalzuur, citroenzuur, en vergelijkbare verbindingen) zijn complexerende moleculen die vooral de ijzeratomen uit de oxides aanpakken (solubiliseren) zonder het onderliggende niet geoxideerde ijzer (te snel) aan te tasten.
Goed om te weten dat er toch verschil in zit. Wat met ontkalker op basis van fosforzuur? Dat werkt namelijk ook erg goed.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Fosforzuur is in principe een sterk zuur, maar omdat het meerdere zuurgroepen heeft kan het wel enigszins complexeren - hoewel (volgens mij) niet zo goed als citroenzuur en oxaalzuur, omdat al die zuurgroepen aan hetzelfde centrale fosforatoom zitten en dus het ijzer minder goed kunnen omsluiten' - je hebt dus meerdere fosforzuurmoleculen nodig om ijzer goed te complexeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
149
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Persoonlijk zou ik voor ontroesten geen azijn kiezen. Da's alleen maar een 'sterk' zuur - dat ontroest door het onderliggende ijzer/staal aan te tasten. 'Echte' ontroesters (zoals oxaalzuur, citroenzuur, en vergelijkbare verbindingen) zijn complexerende moleculen die vooral de ijzeratomen uit de oxides aanpakken (solubiliseren) zonder het onderliggende niet geoxideerde ijzer (te snel) aan te tasten.
Goede tip. Ik heb een keer een handschaaf totaal verpest door te lang in azijn te weken. De schroefdraden waren totaal weggevreten.... Ik dacht na 48 uur ongeveer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.