ongelukjes

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Van een beetje bloed word je geen doetje :eek:

Als kind heb ik ooit eens rietsigaren geplukt, 40 jaar verder zitten er nog steeds littekens op de binnenkant van 2 rechter vingers. Mooier was het om met een makita tol en een 3mm boorje een gat in mijn bovenbeen te boren. 2 cm diep in het vlees. Ik zal nooit die brandlucht van vers vlees vergeten :shock: . Maar een avontuur met een bovenfrees heeft mij 15 jaar bij het timmeren vandaan gehouden. Ik was bezig om sierrandjes aan mdf lijsten te frezen. Ik had de frees op z'n kop in de werkbank, en met een proefstukje van 3 cm zou ik de frees even TESTEN. houtje te kort vingertoppen aan barrels. 34 hechtingen in 2 topjes. Volgens de EHBO een record :lol: :lol: . Maar nu zie je er niks meer van en kan ik er alles mee doen.

ÉÉN TIP aan ons allen: Eerst 3 keer denken, en dan veilig doen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Leuk topic, dit.

Mijn twee hevigste ongelukken waren op en bij ons schip.

Als de motor lang heeft stilgestaan, is het goed om deze eerst te 'tornen'. Dat is met de hand de motor een volledige slag ronddraaien. Daarmee kan je ontdekken of er niet per ongeluk door een lekke koppakking o.i.d. (koel)water op een zuiger staat. Zou dat bij het starten van de motor aan het licht komen, dan loop je kas op een kromme zuigerstang of erger. Dit tornen doe je met een stalen pen, die ik door een bus met gaten die vooraan de krukas zit steek. Het draaien ging prima, ik had al twee cilinders door de compressie geduwd. Bij de derde was de pen al horizontaal, en nadat de zuiger het dode punt was gepasserd sloeg de pen tegen de stalen vloerplaten aan, met helaas mijn rechter wijsvinger ertussen. Ik kon het bot zien liggen. Ik ben door een maat op de werf naar het ziekenhuis gebracht, en daar is het gehecht. Les: door de compressie heen draaien moet je omhoog trekkend doen, en niet duwend.

Het tweede was nog veel angstaanjagender. Ook op de werf, liep ik op een mooie zomeravond van mijn schip naar de wal. Over twee andere schepen heen, en over de steiger. Op die steiger gleed ik uit, en klemde met mijn rechtervoet onder een stalen balk die daar lag. Vanaf mijn knie hing mijn lijf over de rand van de steiger, op zo'n manier dat mijn hoofd net onder water hing. Voor mijn knie was het ook niet comfortabel, die maakte een rare draai. Gelukkig was het daar zo ondiep, dat ik me met mijn handen tegen de bodem een stukje kon opdrukken, om te ademen. Zo ben ik eerst even bijgekomen. De enige andere klusser die nog op de werf was, was bezig in de loods, op de timmerzolder, met machines. Roepen had geen zin. Met een door adrenaline gevoede wanhoopslinger wist ik mezelf weer min of meer op de steiger te slingeren. Ik ben naar de wal gelopen en heb zeker een kwartier op de grond gezeten om te laten doordringen wat er was gebeurd, en dat ik er nog was. Les: Niet alleen geen gevaarlijke machines gebruiken als je alleen bent, maar eigenlijk gewoon helemaal stoppen met klussen en lopen over 'gevaarlijk' terrein.

Groet,
Karel
 

Nico

Nieuw lid
21 nov 2010
6
0
zow, wat een ongelukken hierow. Gaat niemand tegenwoordig meer naar de EHBO als je je voet in tweeen hakt of bovenbeen aan het roosteren bent?...

je kunt maar beter goed nadenken voordat je handeling uitvoert.

trouwens, je zult niet de eerste zijn die een vingeramputatie ondergaat omdat de splinter gaat ontsteken. je moet je lichaam wel serieus nemen.

maargoed..
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
met nadruk op het desinfekteren van de vinger en niet de splinter,nee heb ook vrijwel nooit iets gehad,paar x een beitel in me vinger, handzaag die uit de snede schoot in me handpalm en dan in begin periode van timmeren paar x me duim geraakt voorderest nog nooit iets met de zaag of frees,en geen beschermkap op de zaag en afkort zaag is open enzovoort enigste echt beschermde machine is de vandiktebank haha:D wie goed oplet en zich niet laat pushen door tijd of mensen die drukte maken komt het goed.
 
A

Athanor

Guest
Op de EHBO oftewel SEH van de ziekenhuizen hebben ze het druk genoeg, voor deze ongelukjes is het verstandiger is om bij de huisartsenpost langs te gaan, daar kunnen ze ook hechten :)

Fons
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Nico zei:
Gaat niemand tegenwoordig meer naar de EHBO als je je voet in tweeen hakt of bovenbeen aan het roosteren bent?...

Ik ben zelf EHBO-er :lol:
Tijdens het omhalen van een boom dacht ik slim te zijn om eerst takken te verwijderen en ben zodoende met een takkenschaar de boom ingeklommen en al knippende naar beneden gevallen van zo'n 5 meter hoogte, gelukkig viel ik op een bed van takken.

Ook een keer tijdens het klussen een waterleiding geraakt, eerste reactie was de stekker uit het stopcontact halen, vervolgens alle elektra uitschakelen en op zoek naar een afsluitkraantje, die ik nergens kon vinden (was bij m'n zus, en die wist het ook niet). Vervolgens ben ik met een emmertje in de badkamer gebleven om zoveel mogelijk water de badkuip in te jassen terwijl zei naar het waterschap belde en daarmee het hele gebouw af liet sluiten :roll:
Ik heb toen een half jaar geen boor meer aangeraakt tot ik geen andere keuze had.

Verder heb ik geen zwaar letsel overgehouden aan machines of gereedschap.

@Houthasses, ik raad je toch aan om even langs je huisarts te gaan, gewoon voor de zekerheid.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Gaat prima, al is het gewoon een rotplek om een wond te hebben, je sok of schoen schuift er immers steeds tegenaan. Vandaag kon ik voor het eerst een schoen zonder veters aan doen, de zwelling en wondvocht nemen al af. De pijn trekt ook al weg, al liet ik vandaag wel een slipper op m'n voet vallen, waarna ik even vreselijk moest schelden. ;) Pijnstillers neem ik niet in, ik wil kunnen voelen zodra er een evt infectie ontstaat (wat me nu sterk lijkt). De pijn is puur een gevolg van de kneuzing, niet de wond zelf. De bijl heeft immers geen snijdende beweging gemaakt, maar meer een rechte harde klap. Elke dag nieuw verband erop en controleren hoe het eruit ziet.

Heb het trouwens niet laten hechten, alleen gebeld. Wellicht eigenwijs maar dit beschouw ik als een grensgeval. Als de wond groter en dieper was was het een ander verhaal geweest. Ik heb wel erger gehad zonder hechtingen, bv zo'n leuke Japanse boomzaag van mij, tsjak, dikke snee onder de knie..

Had erger kunnen zijn. Volgende keer ga ik uiteraard beter opletten. ;)
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
anderhalf jaar geleden kwam een collega een stapel grindtegels bij me halen die ik overhad.
Het was een mooie vierkante stapel van 5x5 rijen van ca. 1.5m hoog.
Het waren oude tegels van 40x60 en 8cm dik.

We hadden al 4 rijen weg gewerkt toen ik aan een nieuwe stapel begon.
Ik trok een tegel naar voren om 'm over te pakken en hij glijdt zo uit m'n handen..... :?
De tegel valt van anderhalve meter op z'n smalle kant op m'n beide grote tenen :shock:

ik was beide nagels kwijt :oops:



auw :lol:
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Voor 3 jaar terug voor het eerst inval werk met mijn TS55 gedaan.
WAT EEN SUCCES!!!!!!!!!

Een schilder hoord ook niet met zo'n machine te werken zij mijn vrouw.

Nooit aan gedacht dat er bij de geleiderail een terugslag stop zit. Zo over mijn hand.
AUW!!!!
Maar gelukkig goed afgelopen alleen een stukje van mijn nagel komt niet meer terug, de rest is goed genezen.

Mvg Geert Schoonhoven
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Daarom heb ik áltijd stalen neus werkschoenen aan, maakt niet uit wat ik doe. Goede gewoonte, in dit geval heeft het stugge leer de bijl zeker afgeremd..
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Jongens , jongens , wat een ellende. Gelukkig ben ik nog niets ernstigs tegengekomen , mijn handen zijn nog tamelijk intact ( goeie dokter die prima hecht :) maar eens dat de wond open blijft staan is de dokter wel aangewezen. Heb ooit een kettingzaag laten uitlopen in mijn grote teen , oppervlakkige vleeswonde , niet diep , maar ik kan er nu nog het weer met voorspellen...
En nu - zoals Houthasses - steeds veiligheidsschoenen , mét stalen neus.
Aan allen : spoedig beterschap
gr, Danny
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Ik heb nog niet zoveel aan de hand gehad gelukkig, maar ja ben ook pas 19 jaar oud :lol:
Had wel 2 weken terug ff een pijnlijk momentje. We waren gaten aan boren in een betonnen muur en mijn college legde de boormachine even neer. Terwijl ik dat niet door had klom ik even van de stelling af en ja hoor legde precies de palm van mijn hand op het gloeiend hete boortje neer. RAts 5 mooie brandblaren op een rij. Niets ernstigs gelukkig maar het werken gaat daarna wel wat minder lekker moet ik zeggen.
 

WR1944

Oud hout
Het griezeligste dat me ooit overkwam met gereedschap was het uitschieten van een schroevedraaier. Ik was ongeveer 16 jaar en zat op de LTS. Met een lange en dunne fittingschroevedraaier probeerde ik een schroefje los te draaien. Het apparaat hield ik in de ene hand en de schroevedraaier in de andere. En jawel, ik schoot uit en ging dwars door m'n linkerhand. De tip van de schroevedraaier stak in een blok hout en ik kon door het bloed de schroevedraaier er niet uit trekken. Toen ik druipend van het bloed naar de docent liep trokken een paar leerlingen bleek weg. De docent trok met enige kracht de schroevedraaier los, deed snel een handdoek om de hand en bracht me naar de concierge. Die verbond me keurig met materiaal uit z'n verbandkoffer. Behalve een klein litteken en een iets uitstekend middenhandsgewricht merk ik er niets meer van.
Maar ik ben er wel weer wat voorzichtiger door geworden.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik heb de helft van mijn handpalm open gesneden.
Spijker in mijn voet
In mijn vinger geboord

gezaagd in drie vingertoppen(alleen maar een groef)
spijker in mijn knokkel(was pijnlijk met de spijker verwijderen in het ziekenhuis. Arts vroeg als ik de spijker nog moest hebben(was naar ziekenhuis gegaan omdat ik dacht dat huij in het bot zat. kwam bijna door de andere kant er weer uit).

Van de ladder afgevallen op mijn knieeschijven. Heb er nog last van. waarschijnlijk 1 pees een deel los gescheurd.

Beitel een stuk van mijn duim en nagel afgestoken.

En nog wel meer denk ik.

Maar alles doet het en kan nog steeds tot 21 tellen.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Laatst had ik ook een ongelukje, niet aan mij zelf maar vond het wel eng.

De zaag van mijn zaagtafel is redelijk bot, dus er komt veel wrijving bij kijken. Blijkbaar heb ik zo veel wrijving veroorzaakt dat er heet zaagsel in mijn afzuiger terecht kwam.

Toen ik na de lunch de afzuiger weer aanzette kwam hier een hele boel zuurstof bij en begon mijn afvalzak enorm te smeulen. Zak gesmolten, en pas na een heleboel water hield de zak op met smeulen.
Dus toch liever een scherpe zaag, voor je vingers maakt het weinig uit of hij scherp of bot is.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Dat zeg jij.
Naar mijn mening maakt het wel uit als een zaagblad bod is.

Bij een botte zaag slaat het hout eerder terug.

Dit heb ik onlangs mee gemaakt.
Was gelukkig maar 2 nagels kwijt.

Dit kwam omdat het hout terug sloeg en omhoog en bij mijn nagels bleef hangen,

En bij een scherpe zaag zul je minder duwen waardoor de kans kleiner wordt dat je ineens door schiet met een stuk hout.
 
A

Anonymous

Guest
Door een nog steeds onbekende oorzaak gestruikeld terwijl ik een flinke balk stond te schulpen.
Met mijn hand in de zaag,en rechter duim eraf.(bloeden viel mee ;) )
Ambulance etc,paniek,en nog wat dingen.
De losse duim opgeraapt uit het zaagsel,in het plastic op ijs gelegd,op advies ziekenbroeder.
(nooit in je mond,of melk,of wat er dan ook aangeraden wordt )
In het Dijkzicht ZH er keurig weer aangezet,na een lange operatie.
Revalideren is saai,als je je hand niet kunt gebruiken,maar geeft je tijd om andere dingen
te overdenken.
Afin,na genezing mocht ik alles weer pakken van de dokter,en was mijn vrouw ook weer blij ;)

Kortom,wees zuinig op je zelf.
Ik gebruik geen machines zonder beveiliging,ook niet " eventjes", en let op mijn omgeving,zodat ik niet weer val of struikel.

:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.