ongeluk zit in een klein hoekje

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
vrienden van het forum,

naast al het plezier wat we beleven aan het werken met hout moeten we soms ook bewust worden van de gevaren. een bevriende timmerman heeft vorige week een ongeluk gehad met de freestafel. resultaat : twee vingers volledig kwijt , 1 nacht in het ziekenhuis. dit is een echt die-hard. was de volgende dag al weer aan het werk!!! hij heeft een grote opdracht die snel klaar moet dus ik ga al mijn vrije tijd besteden aan het helpen bij het maken van eikenhouten kisten.

werken met hout is een mooie hobby maar laten we allemaal goed opletten bij het gebruik van gereedschap


rick
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Dat is erg naar om te lezen. Ongeluk zit in een klein hoekje.. Onlangs tijdens een vriendschappelijk partijtje voetbal kreeg een bevriende timmerman een bal om zijn pink; gebroken uit de kom en pees gescheurd..

Maar zeker als je met zulke machines werkt is het vaak een fractie van onoplettendheid dat fataal is... Goed om hier af en toe nog eens op benadrukt te worden.

Ralph
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Van een stuk minder dramatische aard, maar vanmiddag werd mijn rechter middelvinger gegrepen door de bandschuurmachine. Hoe ik het voor elkaar kreeg, geen idee, maar het resultaat is dat ik mn halve nagel en merendeel van het vel van mn vingertop kwijt ben.
Paar grote pleisters en wat tape er omheen en maar weer doorgaan, maar inderdaad hou je hoofd er bij, want een ongeluk(je) zit inderdaad in een klein hoekje.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het moet niet gekker worden, ;) wat een ongelukken allemaal. Ik kreeg vorige week dinsdag mijn vinger tussen de freesmachine. Resultaat was een compleet aan flarden gescheurd vingertopje, die gelukkig volgens de dokter weer helemaal compleet gaat worden. Hij zit nu netjes in het verband, en kan er gelukkig alweer mee hobbyen. ;)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Om ook maar even aan te geven dat het werken met een zaagtafel ook niet ongevaarlijk is. Vorige week een klein stukje vurenhout nog wat kleiner gezaagd op de zaagtafel. Vlak voordat ik de machine uitzette kwam het stukje tegen de zaag aan, waardoor deze werd afgevuurd en zo tegen mijn duim en pols schoot. Blauwe plekken als enige kwetsuur gelukkig. Ik schrok me wel een hoedje.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Toen ik nog in de psychiatrie werkte, begon de instructeur/leraar houtbewerking bij een bewoner altijd met een bandschuurmachine. Hij legde me uit dat als iemand daar express! of per ongeluk mee in aanraking kwam deze meestal voor de rest van de machines veel ontzag kreeg. Een bandschuurmachine is een goede machine om mee te leren. Kan zeer pijnlijke maar nooit catastrofale gevolgen hebben.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
dopeling zei:
Toen ik nog in de psychiatrie werkte, begon de instructeur/leraar houtbewerking bij een bewoner altijd met een bandschuurmachine. Hij legde me uit dat als iemand daar express! of per ongeluk mee in aanraking kwam deze meestal voor de rest van de machines veel ontzag kreeg. Een bandschuurmachine is een goede machine om mee te leren. Kan zeer pijnlijke maar nooit catastrofale gevolgen hebben.


Tot dat ie je mouw grijpt of iets wat daar uitsteekt ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het is dat de machine slechts aan het uitrollen was en dat mn reactie snel was, maar ik kan je vertellen dat de band met korrel 40 mijn vinger graag tot zich nam.
Een (stuk) vinger kwijt is dan absoluut niet het ergste wat je kan overkomen, maar om het niet catastrofaal te noemen?
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
mischien een onnodige tip maar je hebt van die ''strakke'' werkhandschoenen die veel motorbouwers/minibike etc gebruiken..

Ik heb zelf vierkante eeltklauwen maar zelfs dat beschermd niet genoeg die handschoenen geven je een extra seconde
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een seconde halen ze niet hoor ;)
Zijn trouwens verkrijgbaar bij zo'n beetje iedere bouwmaterialen zaak, ze worden namelijk ook veel gebruikt door stratenmakers, metselaars, stucers etc. Ik gebruik ze zelf ook veel, ze houden je handen schoon, beschermen iets, maar doordat ze zo dun zijn houd je toch veel gevoel.
Als ik trouwens met constructie lijm aan de slag moet gebruik ik latex handschoenen om zwarte handen te voorkomen. Kosten geen drol en werkt prima.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik dit soort handschoenen bijna dagelijks op mijn werk, deze zijn zelfs met dyneema versterkt. De supervezel van DSM. De werkzaamheden bestaan voor het grootste deel uit draai frees en boorwerk.Hoewel er meer voor dan nadelen aan dit soort handschoenen zit kleeft er toch een niet te onderschatten gevaar aan. Handschoenen hebben namelijk de neiging om aan ruwe oppervlaktes te blijven haken. En als dat oppervlak een draaiende schuurband of iets dergelijks is, bestaat het gevaar om mee in de machine getrokken te worden. Zeker als je strakke exemplaren gebruik die niet zo makkelijk van je hand glijden. Eigen ervaring,gelukkig zonder kwalijke gevolgen !!!

Oppassen blijft het devies, met of zonder handschoenen.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.