one day build #001 facet kerstbal

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Intro:

Al een tijd kijk ik op youtube filmpjes van Adam Savage, ook wel bekend van Mythbusters. Hij heeft een serie die hij 'one day builds' noemt, het idee is dat je iets maakt dat in 1 dag af is. Dit om te voorkomen dat je een scala aan projecten hebt die half af of bijna af zijn of totaal niet af zijn. Ik denk dat iedereen er hier wel aan paar van heeft.... Ik probeer zelf dus zoveel mogelijk one day builds te maken en dit kan van alles zijn, van een houten kerstbal tot een nieuw onderstel voor de lintzaag. In het verleden heb ik dit nooit gedocumenteerd maar het leek mij wel leuk om hier mee te beginnen....



#001 facet kerstbal

Een van mijn beste vrienden ging trouwen en daar moest natuurlijk een kado voor worden gemaakt. Ze wilde graag iets dat ze in de kerstboom konden hangen dus iets heel groots kon het niet worden. Ik heb helaas geen draaibank dus het is soort facet houten kerstbal geworden.... Hieronder het verslag


20231217_161514.jpg
Het was eerst even zoeken naar een mooi blok hout. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren een aardige voorraad opgebouwd... Ik wilde niet teveel zaagverlies dus de afmetingen moesten redelijk overeen komen met het eindproduct.



20231217_161522.jpg
Het gekozen hout is indisch palissander! Ik had ooit een balk gekocht bij Masave en daar had ik alleen een keer een greep voor een mok van gemaakt. Het leek mij aardig geschikt qua maat, kleur en het is natuurlijk niet het meest standaard hout. De balk is ongeveer 8x5cm.


20231217_161530.jpg
Ik heb met sketch up de afmetingen bepaald aan de hand van de hoogte van de balk. Ik heb 2 zwarte lijnen gezet om een indicatie te geven waar er gezaagd moest worden. Er zat wel een scheur in het hout, gelukkig was deze vrij kort en zal deze niet in het zicht zijn.

20231217_161939.jpg
Aan beide kanten de schuine kant gezaagd. Ondanks dat het redelijk hard hout is ging het prima op de tafelzaag. Op de foto ziet het hout er best wel roodachtig uit, lijkt bijna rio palisssander, in het echt is wat donkerder en een stuk minder rood.

20231217_162324.jpg
Daarna heb ik met de afkortzaag een schuin plakje vanaf gezaagd. Eigenlijk is dit het eerste segment van de bal. In theorie gaan er 8 in 1 bal en zouden alle vlakken ongeveer even lang moeten zijn. Voor de zekerheid heb ik tape geplakt zodat het minder uit zou breken. Het kan aan de houtsoort liggen maar qua uitbreken viel het 100% mee.


20231217_163913.jpg
Daarna de andere 7 gezaagd. Het ging eigenlijk zonderproblemen, wel even opletten dat ze allemaal even groot worden gezaagd. Je krijgt nu een beetje een idee hoe het allemaal in elkaar gaat zitten.

20231217_165133.jpg
Met de lintzaag heb ik de binnenkant er een beetje uitgezaagd. Nu zal je afvragen waarom..... En dat kun je dadelijk verder zien... Overigens weet ik niet wat die rare donkere paarse vlek op het hout is, ik denk dat het door de flitser of lamp komt.

20231217_170407.jpg

Omdat er toch wel wat zaagsporen te zien waren heb ik de stukjes tegen de schijfschuurmachine gehouden. Dat ging erg goed, de schijf die erop zat was 220 geloof ik. Het stof is overigens wel wat minder fijn om in te ademen maar het resultaat was gelukkig wel goed.

20231217_171011.jpg
Ik zat even te twijfelen hoe ik het ging verlijmen. Uiteindelijk maar gekozen om het eerst in 4 kwarten te lijmen.

20231217_171018.jpg
Het lijmen ging redelijk goed, het enige dat niet meer ging wat de nerf goed op elkaar aan laten sluiten. Het hout is toch een beetje grillig waardoor de nerf niet altijd mooi doorliep. bij de bovenste 2 ging dit nog redelijk oke maar bij de andere 2 een stuk minder.

Wordt vervolgd, ik kan maar 10 foto's per post plaatsen....
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
20231217_180743.jpg
Daarna in 2 helften gelijmd, merkte helaas op dat de ene toch net iets groter was dan de andere. Nadat de lijm droog was heb ik de grootste tegen de schijfschuurmachine gehouden om het wat kleiner te maken.



20231217_184413.jpg
Uiteindelijk niet eens zo heel slecht. De bal is wel wat minder rond geworden en meer een beetje ei vormig. De bovenkant wordt nog een klein beetje korter zodat deze net zo lang is als de andere zijdes.

20231217_172757.jpg
De kerstbal moet natuurlijk ook opgehangen kunnen worden. Eerst zat ik te denken om zelf van een blokje messing wat te maken maar een messing dopmoer is natuurlijk wel wat sneller. Want ja het moet natuurlijk wel een one day build blijven ;)

20231217_172808.jpg
De dopmoer heeft 6 hoeken en de kerstbal 8, het leek mij beter om de moer dan maar rond te maken met de schijfschuurmachine. Dit ging verder prima alleen opletten dat je je hand niet verbrand aan het hete messing...
20231217_173108.jpg
Even vergeten dat er ook nog een gaatje in moet voor het touwtje... Gelukkig ging het klemmen in de boorklem goed maar handiger was om eerst te boren en daarna rond te maken.


20231217_173156.jpg
Nu met gaatje....
20231217_181709.jpg
Daarna een gat geboord in een m10 bout.... Op de volgende foto is het duidelijk waarom....

20231218_122854.jpg
Om alles nog een beetje geheimzinnig te houden zit het geld in de kerstbal verstopt. Het was een beetje proppen maar gelukkig paste het er in. Dit was ook de reden waarom de segmenten op de lintzaag waren verzaagd. Ik heb een gat in de kerstbal geboord en daarna getapt met een m10 tap. Omdat het hout best hard is is draad best wel mooi en zal niet snel gaan slijten.

20231218_122528.jpg
de finish is eigenlijk gewoon standaard lak voor vloeren. Ik had wel een druppel aan 1 kant dus heb het weer geschuurd en opnieuw gedaan.
IMG-20231226-WA0000.jpg
En als laatste de kerstbal in zijn natuurlijke habitat.



Dit was het voor deze keer, ik denk dat de eerst volgende one day build een custom frame wordt voor de lintzaag....
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Ik vind het er tof uit zien!
Ook netjes qua tijd dat je hout tweemaal kan verlijmen, en ook nog twee keer kan lakken op een dag!✌️
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Ik wilde niet teveel zaagverlies ...

Origineel cadeau, leuk bedacht en mooi gemaakt.

Volgens mij heb je wel ruwweg 80% zaagverlies en dat is dan nog zonder het uithollen. Beetje jammer van dat mooie hout. Misschien toch maar eens naar een draaibankje kijken?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik vind het er tof uit zien!
Ook netjes qua tijd dat je hout tweemaal kan verlijmen, en ook nog twee keer kan lakken op een dag!✌️
Ik zal ook eerlijk zeggen dat de laatste laklaag er denk ik om 11 uur in de avond erop ging. De eerste laklaag was ook nog niet volledig hard. Als je gaat kijken naar de tijd dan zit er ook meer droogtijd in dan echte werktijd.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Origineel cadeau, leuk bedacht en mooi gemaakt.

Volgens mij heb je wel ruwweg 80% zaagverlies en dat is dan nog zonder het uithollen. Beetje jammer van dat mooie hout. Misschien toch maar eens naar een draaibankje kijken?
Ik heb nu helaas geen plek voor een draaibank maar die komt er in de toekomst wel een keer. Ik ben alleen bang dat je dan niet heel veel minder verlies hebt. Misschien maak ik er nog een in de toekomst, ik denk dat ik het dan ook net wat anders ga doen om wat minder hout te verliezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.