Ondervloer voor eiken plankenvloer

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Lang geleden dat ik nog wat gepost heb. Ik heb op het forum enkele draadjes gevonden over ondervloeren maar wil nu toch jullie mening.
Nu gaan we bij een neef een eiken planken vloer leggen, de planken zijn in 2019 aangekocht en min of meer op dikte geschaafd om niet teveel te vervormen tijdens het drogen. Na het uitbreken van de bestaande vloer + chapelaag hebben we een ruimte op te vullen - vloer inbegrepen- tussen 8,5 en 10 cm, de beton ligt niet gelijk.
Ze willen niet opnieuw een chapelaag.
Nu zijn er 2 mogelijkheden ( waarschijnlijk nog wel meer) hoe we de ondervloer kunnen maken. Vol massief hout, we hebben genoeg hout ( recup hout van grote paletten) om de onderlaag volledig te vullen, 1ste laag ( waar de leidingen door lopen ) blokjes van 3 à 4 cm dik en ongeveer 6 x 25 cm oppervlakte verlijmen met high tack (omdat gewone lijm niet vullend genoeg is voor de brute en ongelijke betonvloer) en daar bovenop eenzelfde gesloten laag die de leidingen verbergt . Tussendoor grof schaven/schuren om een vloer te verkrijgen die mooi strak en pas ligt. De 2de laag kan dan wel 'gewoon' gelijmd worden.
Dit is wel veel werk maar geeft een solide en goed isolerende ondervloer.
De tweede mogelijkheid is met balkjes werken , isolatie ertussen en de plankenvloer erbovenop. Isolatie is dan waarschijnlijk even goed, maar..... omdat we met zelf gemaakte parket werken , met ongelijke lengtes gaan we meer verlies van planken hebben omdat je de kopse kanten altijd op een balkje moet laten eindigen/beginnen.
De planken worden plus minus 19 mm dik.
Ik neig toch naar en massieve ondervloer ondanks het een pak meer werk zal zijn. Een voordeel is dat ik tijd heb en zij ook niet gehaast zijn.
gr,
Danny
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik zou de isolatie gebruiken en op de koppen een groef frezen met een losse veer. Kun je op de balkjes gewoon doorleggen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de vloer op de begane grond ligt, dan kan je niet zonder isolatie
is de te vullen hoogte - vloer van 19 mm inbegrepen - minimum 85 mm, dan heb je 66 mm onder de vloer
de beste opbouw is: 19 mm vloer, 18 mm osb, 48 mm balkenstroken
telkens kruiselings gelegd
balken met nagelpluggen op het beton
osb op de balken schroeven
vloer lijmen (tand & groef ?)
ik hoop dat je de vloer door de vandikte steekt
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
+1 voor de oplossing van @ZotVanHout.
Het rachelwerk is snel te leggen en oneffenheden zijn goed op te vangen met vulplaatjes. De leidingen kunnen er ook nog makkelijk doorheen. Met 18 mm OSB erop en dan de planken wordt het een solide geheel.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
De planken vloer moet nog gemaakt worden. De planken zijn enkel 'provisoir' geschaafd, er zitten nog oneffenheden in, ( allemaal even dik en tamelijk recht ) om gemakkelijker te latten. Ze moeten na 3 jaar drogen terug gevlakt worden en daarna door de vandiktebank. En op breedte vooraleer er een tand- en groef aan gefreesd wordt. We gaan de vloer ook nagelen ( nagelpistool ) in plaats van te lijmen.
Bedankt om mee te denken.
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
298
9
Heist o/d Berg
Technisch , nageltjes schuin door de hoek van de tand , dan zie er niets van en blijven de planken toch goed op hun plaats. En het gaat snel, ik ben geen liefhebber van lijmen.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.