Onderhoud compressor airpress LM 100 350 bj 1994

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
13
3
Rolde
Ik heb in 1994 mijn lichtblauwe airpress LM 100 350 aangeschaft. Achteraf een hele goede aankoop, dit is een van de beste comressoren die airpress ooit heeft gemaakt van deze afmetingen.
Die wordt puur hobbymatig gebruikt.
De man die mij elektromotor voor de lintzaag heeft gemaakt, reviseert ook compressoren, binnenkort gaat die dus heen voor een beurt.
Hij komt nog prima op druk, maar toch.
Ik zal mij bevindingen met jullie delen.

Ik heb ooit eens bij de Welkoop een kleine airpress compressor gekocht met 25 ltr tank, deze bleek teflon lagers te hebben en dus olievrij te zijn . Die heb ik weer verkocht en nu weer een met lagers en olie. Geeft wen beter gevoel ook omdat ik m soms intensief gebruik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.225
2.644
Als je compressor het nog goed doet, wat ga je er dan verder aan doen, op olie verversen na?
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
213
11
65
Drachten - Buitenpost.
Zou mooi zijn dat je de binnenkant van de tank kon inspecteren i.v.m. roestvorming.
Een paar akelige filmpjes gezien waar je niet vrolijk van wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.225
2.644
Als er een gaatje in de tank roest, dan hoor je dat wel sissen. Andere tank is meestal wel goed aan te komen. Meestal lopen de compressorblokken of de elektromotoren op een hoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
13
3
Rolde
Als je compressor het nog goed doet, wat ga je er dan verder aan doen, op olie verversen na?
Hij gaat even uit elkaar voor onderhoud, lagers, kleppen etc worden geïnspecteerd vervangen of schoongemaakt en natuurlijk olie verversen.
Ik hoor het wel, ik neem jullie er in mee met foto's en tekst.
 

HenkB64

Nieuw lid
25 apr 2024
13
3
Rolde
Hij gaat even uit elkaar voor onderhoud, lagers, kleppen etc worden geïnspecteerd vervangen of schoongemaakt en natuurlijk olie verversen.
Ik hoor het wel, ik neem jullie er in mee met foto's en tekst.
Er zit een rammeltje in, zuigerveren?
Heb de luchtfilters wel regelmatig vervangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.225
2.644
Meestal drijfstangen. Maar airpress onderdelen zijn, mits leverbaar, meestal niet zo heel duur.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.225
2.644
Voordat je hem uit elkaar haalt, kan je best even informeren wat er aan onderdelen leverbaar is.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Als er een gaatje in de tank roest, dan hoor je dat wel sissen. Andere tank is meestal wel goed aan te komen. Meestal lopen de compressorblokken of de elektromotoren op een hoop.
Ik herinner me van heel lang geleden dat ik bij de tandarts in de stoel zat en er opeens een geweldige knal klonk uit de tuin, en zijn boor stopte ermee. Hij had zijn luchtcompressor nog nooit ontwaterd...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.225
2.644
Dat niet aftappen en geen automaat er op zetten komt vaker voor. Ik herinner me een klusje bij een magazijn waar 2 compressors op een entresol stonden. Die hadden volgens de klant niet genoeg capaciteit, dus hij had nieuwe besteld. Wij moesten de oude weghalen en de nieuwe plaatsen. Je voelt hem al aankomen. De heftruck kon ze niet eens tillen. Dan moet je 2 kuub verontreinigd water achter uit een magazijn zien te krijgen. Dat klusje duurde wat langer dan gedacht. Die oude compressoren waren uiteraard nog prima. Die hebben vermoedelijk ergens anders nog jaren gespeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.