Onder een bepaalde hoek boren

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben enkele zaken in elkaar aan het steken en ik zou (in een plank) enkele gaten willen boren onder een hoek van 5°.
Bestaan hier bepaalde hulpmiddelen voor of kan iemand mij vertellen hoe ik hier best voor tewerk ga?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Drie opties:
1) zaag een latje onder vijf graden en gebruik dat als geleider voor uit de hand boren.
2) maak met een latje een wig onder je bovenfrees (als je die hebt) en gebruik een freesbit van de juiste diameter om je gaatjes te boren
3) koop zo'n goedkoop boorstandaardje (van wolfcraft ofzo bij conrad) waar je de hals van een boormachine in kan klemmen en die je onder een hoek kan zetten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.439
653
Terkaple
www.woodworking.nl
Het malletje van de blackarmor kun je natuurlijk ook zelf maken in elke gewenste hoek. Een recht gat boren in een blokje hout en dan in de gewenste hoek zagen, met de hand of op een zaagmachine.

jaap
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik kan inderdaad proberen om zelf iets in elkaar te knutselen.
Die Kreg Jig ben ik al in enkele youtube-filmpjes tegengekomen, dat kan misschien nog van pas komen indien het toch niet lukt.

@rickkoorman: bedankt voor het aanbod, maar ik woon in België (Keerbergen), dus Zwolle ligt nét uit de richting :eek:
 

WR1944

Oud hout
Die Kreg potgatenmal werkt onder 15 graden.
Je kan het begin van het gat recht boren tot net een millimeter in het hout. Met de tangens van 5 graden maak je een klein malletje dat je naast het gat plaatst en als richting gebruikt om met de hand te boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.