Onder 45gr zagen met elektra beckum combi hs 315: loopt tegen houten doorvoer aan

MarkyMark

Nieuw lid
23 jun 2022
1
0
Vlissingen
Ik heb recent een oude bouw zaagtafel gekocht. Elektra beckum combi hs 315 (uit '85). Ik heb hem voor een project nodig en doe hem daarna weer weg. Nu wil ik hem onder 45graden laten zagen, maar dan komt het blad tegen het houten plankje aan waar het zaagblad door naar boven komt. Ongetwijfeld een instelling, maar ik komt er niet uit hoe ik dat kan fixen. Bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • 20220623_083452.jpg
    20220623_083452.jpg
    113,7 KB · Weergaven: 18
  • 20220623_083505-min.jpg
    20220623_083505-min.jpg
    148,5 KB · Weergaven: 18

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Het is geen instelling, de sleuf zit voor 90 graden precies op de goede plek, maar voor 45 graden natuurlijk niet.
Je kan een paar dingen doen:
De sleuf in de huidige inlay breder maken.
Een nieuwe inlay zagen zonder sleuf. Zaagblad op 45 graden zetten. Je zaag helemaal naar beneden draaien zodat die onder het werkblad zit. De inlay monteren. Daaroverheen een plaat die je vastzet met lijmklemmen aan je tafel zodat de inlay wordt tegengehouden. Dan je zaag aanzetten en langzaam omhoog draaien zodat die de sleuf in de inlay voor je maakt.

Filmpje. Op 7:35 zaagt hij de sleuf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarkyMark

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Zaagblad verder naar beneden draaien, kantelen naar 45 graden en dan draaiend weer omhoog. Dag zaag je vanzelf de benodigde ruimte. Waarschijnlijk is het stukje hout niet origineel, maar aangebracht door een vorige gebruiker om zo min mogelijk ruime te hebben naast het zaagblad, om zo uitbreken te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkyMark

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Dat houten plankje is een los inzetstuk, een soort zere clearence insert. Je kan òf een nieuw plankje monteren, de zaag op 45 graden zetten met het blad helemaal naar beneden en terwijl de zaag draait het blad omhoog laten komen. Of je kan hetzelfde doen zonder nieuw plankje. Dan wordt de opening dus wat breder.

Wees je er wel van bewust dat 45 graden op deze zaag nog wel eens kan afwijken van wat het moet zijn. Dus check het even goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkyMark

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Onder 45 graden zagen over een iets groter stuk is een uitdaging. Daar heb je een formaatzaag voor nodig. Of frezen maar dan kom je niet veel dikker dan een mm of 25 en dat vereist een zware frees. Ik ben net klaar met het onder verstek frezen (lengte 150 cm) en begin er niet meer aan met mijn huidige spullen. Ik moest zuiver sluitende verstekken krijgen en dat lukte bijna overal. Maar kost mij veel tijd metname omdat ik geen ruimte heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.