Om verticaal te kunnen boren...

Henk Boekholt

Nieuw lid
12 jun 2020
5
2
65
Hoogezand
Kopsekant boren.png

Als je een tafelkolomboormachine hebt, dan is de ruimte soms te klein om op de kopsekant een gat te kunnen boren.

Als je een hulpstuk maakt, zie deze afbeelding, dan kun je zomaar 5 tot wel 12 cm winnen, afhankelijk van de boormachine dus. Je kunt de tafel naar rechts of links draaien en op deze manier kun je ook nog erg nauwkeurig werken.

Je maakt een plaat vast voor op de draaiende tafel en op de zijkant maak je een staande plaat. Maak daar eerst sleuven in, want dan krijg je de meeste speelruimte en zorg ervoor dat hij haaks op de liggende plaat komt. Als je het niet breed maakt, dan krijg je zelfs de meeste speling en ruimte. Waar de blokhaak nu zit, daar komt je werkstuk.

Elke keer als je de aanslag verplaatst, moet je de haaksheid van de aanslag controleren, anders ga je de mist in. Zorg er wel voor dat de tafel niet kan draaien, goed vastzetten dus.

Zet je te boren werkstuk (op de plaats van de blokhaak) met lijmklemmen vast en je krijgt dan behoorlijke nauwkeurige gaten waar je ze wilt hebben.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zie nog niet helemaal voor me waar je dit hulstuk bevestigd?
Wat ik zelf wel eens doe is de voet van de kolomboor draaien tov de boor, maar ik weet niet of elke boor de kolom van de voet kan draaien.

Dan kan ik gewoon vanaf de grond omhoog werken en het werkstuk tegen de tafel aanzetten.
Het enige waar je wel op moet letten is dat je boor dan niet gaat kantelen, want die neiging heeft het wel :rolleyes:
 

Henk Boekholt

Nieuw lid
12 jun 2020
5
2
65
Hoogezand
Kopsekant boren 003.png

Het witte is dan de tafel, gewoon als voorbeeld.
Het vlakke gedeelte komt dan op de tafel, dat kan met klemmen, maar je kunt ook gaten maken, zodat daar bouten door kunnen en die je vervolgens dan vast draait.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.