Olijfessen stam

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb onlangs een klein perceel bos gekocht. Er is een es omgewaaid, aangetast door voetrot.
De stam heeft een diameter van ongeveer 70 cm en heeft een lengte van 5 meter tot de eerste splitsing. De stam is onderaan bijna volledig doorgekleurd. Hogerop in de stam valt nog af te wachten (nog niet doorgezaagd).
Het is niet mogelijk om de stam in zijn geheel weg te halen. Plan is nu om stam op te delen in twee of drie stukken en dan in de lengte te splitsen (zagen of met wiggen).
Die stukken kan ik dan met de tractor (in de zomer) uitrijden.
Is er iemand die interesse heeft in een stamdeel of delen om verder te verwerken tot gebruiksvoorwerpen of voor draaihout?
Ik heb enkele jaren geleden een kleinere stam tot balkjes gekliefd en na drogen verwerkt tot snijplanken. Geeft wel relatief veel afval (voor de kachel) maar ook mooie snijplanken.
Prijs en beschikbaarheid in overleg.
Kleinere delen voor draaiwerk (schalen) zijn ook beschikbaar in overleg.
Het perceel bevindt zich in Bilzen.
IMG_0978.jpegIMG_0857.jpegIMG_0978.jpegIMG_0979.jpegIMG_0981.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_0980.jpeg
    IMG_0980.jpeg
    190,2 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en EdP

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Kan je het niet laten verzagen door een professionele zager op locatie? Volgens mij is De mobiele boomzaag niet zover van u vandaag. Ik heb er al eens een aantal stammen kersen laten zagen. Aardige en kundige man.
Volgens mij heeft hij ook mogelijkheden voor transport, wellicht een optie met minder verlies en meer opbrengst?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ter plaatse zagen is niet mogelijk. Te weinig ruimte en de stam kan enkel met een zware machine verplaatst worden. Uit het bos slepen is een optie, maar dan heb ik een as met wielen nodig waar ik de stam kan opleggen. Zelfs dan blijft het een heikele klus om de stam in zijn geheel te verplaatsen.
De mobiele zaag die je aanhaalt ken ik, maar daar jij bent de eerste die er positief over is. Blijkbaar moeilijk afspraken mee vast te leggen. In Tongeren is ook iemand waar volgens een forumlid wel goede afspraken mee te maken is.
Maar eerst moet de stam uit de beek!
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zie nog niet helemaal voor me wat voor stukken je gaat hebben, maar in klein hout voor draaiwerk ben ik wel geïnteresseerd. Ik denk dan overigen met name aan spindelwerk - bestelhandvatten en reel seat inserts zeg maar.

Had je daar nou een koperwiek in de hand?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Die foto met de koperwiek is er tussen geslopen. Enkele weken geleden heb ik die opgeraapt hier op straat. Was tegen een raam gevlogen en helemaal versuft. Heeft een tijdje in een donkere emmer gezeten en heeft toe gelukkig op eigen kracht terug het ruime sop gekozen. De eerste keer dat ik dat vogeltje gespot heb!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik zie nog niet helemaal voor me wat voor stukken je gaat hebben, maar in klein hout voor draaiwerk ben ik wel geïnteresseerd. Ik denk dan overigen met name aan spindelwerk - bestelhandvatten en reel seat inserts zeg maar.

Had je daar nou een koperwiek in de hand?
Daar gaat zeker hout voor beschikbaar zijn. Als de stam uit het bos is zullen we verder afspreken. Uitslepen gaat sowieso pas in de zomer zijn. Nu is het te sompig en tussen 1 april en 1 juli mag ik geen werkzaamheden verrichten vanwege broedseizoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.