Olienevelfilter voor vacuumpomp gezocht

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Ik zoek een filter voor op de uitlaat van mijn vacuumpomp. Dit is om minder "rook" in mijn werkplaatst te krijgen. Deze rook is een deel olie en de damp die uit het houtkomt.
Ik heb deze gevonden Filter Vacuümpomp Ik heb echter geen schroefdraad op de pomp zitten. Niet dat ik daar geen oplossing voor heb maar ik wist nog niet van het bestaan van deze filters.
Wie weet wat meer? Wel graag een betaalbare oplossing. Buitenzetten: liever niet.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
559
135
Er zijn veel soorten vacuümpompen.
Sommige soorten geven (een beetje) olielamp en sommige niet.
Wanneer er geen aansluiting voorzien is voor een filter zou je kunnen concluderen dat dat ook niet nodig zou moeten zijn.
Je noemt ook de damp die uit het hout komt, weet niet waar je een vacuümpomp voor gebruikt en hoeveel damp er uit het komt maar je maakt me wel nieuwsgierig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Betaalbaar gaat een probleem worden. Zodra je van het chinese hobby spul over stapt naar het profi segment, gaat de prijs door het dak. Alleen een filtersetje voor mijn leybold olie afscheider kost al iets van 80 euro. De prijs van de behuizing nieuw, zou zo maar in de buurt van de 1000 euro kunnen zijn. Marktplaats is je vriend.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik werkte ooit met vacuum pompen, en dan werd er idd een oil seperator gebruikt. Dit was een ton met filter element. Je zou de lucht door een maas van een keuken afzuigkap kunnen sturen. De snelheid neemt af en het olie daalt neer. Die nevel is slecht voor je longen, dus ik zou zelf filteren en daarna naar buiten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Ja hoeveel rook komt eruit? Genoeg om na enkele minuten de werkplaats te verlaten. De pomp gebruik ik voor het stabiliseren van hout.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja hoeveel rook komt eruit? Genoeg om na enkele minuten de werkplaats te verlaten. De pomp gebruik ik voor het stabiliseren van hout.
Da's wel veel... Als ik mijn hengels impregneer (met een acrylaat prepolymeer; dat gebruikt een 3/4 liter impregneervloeistof, weliswaar in een lange smalle buis, dus met een tamelijk klein oppervlak, en een stuk 'hout' van zeg maar 2 x 1 meter lang en een diameter van 1 cm) dan heb ik de eerste minuut of zo een beetje mist die uit mijn pomp komt, daarna niet meer. Ik heb nog nooit mijn werkplaats moeten ontvluchten vanwege de 'rookontwikkeling'...
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
559
135
Heb je niet regens een luchtlek waardoor je pomp lucht moet blijven pompen.
Het olielampen moet eigenlijk stoppen wanneer je vacuüm bereikt is.
Wanneer er lucht door je pomp blijft gaan neemt deze olie mee.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Wat voor type pomp is het ?
Niet het merk maar het werkings principe bedoel ik.
Het kan geen schuifschotten pomp zijn, als daar olie uitkomt dan is er zeker iets mis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Heb je niet regens een luchtlek waardoor je pomp lucht moet blijven pompen.
Het olielampen moet eigenlijk stoppen wanneer je vacuüm bereikt is.
Wanneer er lucht door je pomp blijft gaan neemt deze olie mee.
Manometer loopt op tot het maximum en dan zet ik de boel dicht en de pomp uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Probleem is opgelost. Lag aan mijn gebruik. Ik zette de pomp elke keer aan en uit. Laat hem nu continu lopen.
Rookt nu alleen een beetje in het begin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.