Olie of vernis op ons keukenmeubel?

Sanderl

Nieuw lid
11 jun 2022
2
0
Schelle
Hey iedereen,
We hebben gisteren een kast gebouwd aan het eiland van onze nieuwe Ikea keuken. We willen ze nu behandelen maar kunnen nog wat extra advies gebruiken.

De kast is gemaakt in MDF met Kerselaar fineer. We hebben een klein teststukje geolied (met 3v3 meubel olie naturel) en zijn enorm fan van de kleur dat dit geeft. Toch maken we ons een beetje zorgen over de kast olieën aangezien het zo dicht bij het fornuis staat. (Aan de achterkant van het meubel dus normaal gezien krijgt dit niet direct spatten, maar toch...).
We hebben ook een klein stukje vernist (trea lyx parketlak ultra mat intense) maar dan blijft de kleur van het hout onveranderd en dan past ze niet goed bij de kleur van onze vloer.

Onze vragen:
- wat raden jullie aan, olie of vernis?
- indien een olie mogelijk is, welke olie raden jullie dan aan? Bestaat er een olie die beter bestand is tegen water?
- als vernis duidelijk een betere optie is, weten jullie dan welke vernis hetzelfde effect geeft als de olie? Dus die het hout mee zou kleuren.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20220609_134814.jpg
    IMG_20220609_134814.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 49
  • IMG_20220611_171820.jpg
    IMG_20220611_171820.jpg
    186,4 KB · Weergaven: 49

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Welkom! Fraai meubel heb je daar gebouwd! Daar kan je in ieder geval trots op zijn.
Ik gebruik bijna altijd Osmo hardwax olie. Dat is zeer spaarzaam op te brengen, geeft een goede bescherming en is makkelijk bij te werken. Ik heb een tafeltje gemaakt waar m'n kinderen aan knutselen en keuren en zowel lijmresten als viltstift is er gewoon met een vochtige doek af te halen.

Ook Matt Estlea is er fan van en gebruikt het op al zijn werkstukken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom! Fraai meubel heb je daar gebouwd! Daar kan je in ieder geval trots op zijn.
Ik gebruik bijna altijd Osmo hardwax olie. Dat is zeer spaarzaam op te brengen, geeft een goede bescherming en is makkelijk bij te werken. Ik heb een tafeltje gemaakt waar m'n kinderen aan knutselen en keuren en zowel lijmresten als viltstift is er gewoon met een vochtige doek af te halen.

Ook Matt Estlea is er fan van en gebruikt het op al zijn werkstukken.
Inclusief het keukenwerkblad van z’n moeder. Even op zijn YouTube kanaal kijken want daar heeft hij een apart filmpje aan gewijd.
 
J

j1eke

Guest
Moest ook direct aan Osmo denken. Top oil is de olie die ze maken voor werkbladen en dergelijke. Inmiddels ook in aardig wat kleuren te krijgen.
 

Sanderl

Nieuw lid
11 jun 2022
2
0
Schelle
Bedankt voor jullie reacties! Leuk dat jullie even meedneken. We zijn vandaag een testertje Osmo gaan halen en hebben dat eens uitgeprobeerd. Ziet er prima uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.