Olie afwerking met minste verkleuring

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Beste, ik werk mijn gitaren graag af met een olie achtige finish, zoals tru-oil. Het werkt makkelijk, prettig en geeft een acceptabel eindresultaat. Nu heb ik een mooi stukje gevlamd esdoorn waarvan ik de blanke kleur zo veel mogelijk wil behouden. Tru-oil geeft geeft vaak een gelig resultaat. Heeft iemand ideeën over alternatieve (uithardende) oliën die van zichzelf minder kleur hebben en dus een blanker resultaat geven?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Dat ziet er veelbelovend uit. Kun je uit ervaring vertellen of deze afwerking volledig in het hout trekt of ook een laagje op het hout achter laat? Tru-oil kun je uiteindelijk bijvoorbeeld redelijk hoogglans polijsten. Kun je dat ook met deze olie?
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
"Kleurloze houtolie bestaat eigenlijk niet echt maar je kunt het feit dat olie het hout donkerder maakt voor een groot deel teniet doen door fijn wit pigment aan de olie toe te voegen. Neutraliserende hardwaxolie die voorzien is van de juiste hoeveelheid wit pigment om de kleur van het hout zoveel mogelijk gelijk te houden met onbehandeld hout."


Ben er pas sinds kort mee bezig, maar m'n eerste resultaten ermee zijn zeker positief.
 

munckf

Actieve deelnemer
Ik bouw zelf violen, geen gitaren. Dus beoordeel zelf of je wat hebt aan mijn opmerking. Omdat het gaat om een muziekinstrument zou ik ook zeker nadenken over de akoestische kant van de zaak. Bij violen is vrije gebruikelijk om eerst een gronderingslaag aan te brengen met 2 doelen: (a) verzegelen van de poriën, zodat daar geen (kleur-)lak/olie meer in trekt en (b) het klankhout responsiever te maken. Dat laatste punt noemt Sacconi in "die Geheimnisse Stradivaris" Verknöcherung ("verknoking", wat ik zelf vertaal als "knapperig maken") van het hout. Dat effect is zeer goed te horen wanneer je op een wel/niet behandeld blad klopt.

Op een vioolblad zou ik zelf nooit puur olie (lijnolie?) op het blanke hout aanbrengen, uit angst het hout "papperig" te maken en daarmee de helderheid van de klank negatief te beïnvloeden. Dan zou ik eerder voor een grondlaag van caseïne gaan (simpel zelf te maken van magere kwark en een theelepeltje putkalk: ongebluste kalk). In mijn ervaring valt de verkleuring reuze mee. Ook eiwit met een kleine toevoeging lijnolie geeft een vrijwel kleurloze verzegelingslaag met vrij goede akoestische eigenschappen.

Als je echt wilt gaan experimenteren zou je ook nog Kalium waterglas (Kremer Pigmente art.nr. 77750) kunnen proberen. Soms (niet altijd) geeft dat een groene waas. Sacconi geeft aan dat hij dat gebruikte. Ik heb zelf goede resultaten met Grundierung GD van Kremer Pigmente art.nr. 79720. Dat geeft wel een "oud hout" verkleuring, maar bij vioolbouw wordt dat eerder gewaardeerd.

Maar ik zou je in ieder geval aanraden om met een aparte gronderingslaag en laklaag te werken. Zowel voor de klank als voor het uiterlijk. Klanktechnisch is het absoluut niet "lood om oud ijzer".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.