Een labotest zegt ook niet alles, de echte test is de praktijk, en daar scoort Biopin bovengemiddeld

Maar hoe goed een olie ook is, onderwater hoort ie niet. Daar zijn andere producten voor, teervervangers, antifouling, etc..
Van de drie producten die je opnoemt staat voor mij Biopin op 1, gevolgd door Tonkinois op 2, en daarna volgt Owatrol op ..12 of zo.
Heb ervaring met alle genoemde merken, ben ook eerst begonnen met Owatrol, (D1 en D2 olie) maar dat product blijf je smeren, het verweert heel snel, op enkele maanden takelt het spul af, en kan je opnieuw beginnen, er is nooit een volledige saturatie, je blijft maar lagen zetten. Het werkt beter op metaal dan op hout.
Tonkinois is een heel goede scheepsvernis, verantwoordelijk hiervoor is een flinke scheut tungolie in het brouwsel. Perfect voor het afwerken van een kajuitopbouw, de stuurkuip, etc. Door de tungolie in het mengsel blijft de vernislaag altijd wat flexibel, je krijgt niet snel barsten in de laag, en dus ook geen inwatering onder de lagen met alle gevolgen van dien.
En dan Biopin, ook een product met flink wat tungolie in de pot, wat mede resulteert in een hoge UV bestendigheid. Dit product word constant in de harde praktijk op de proef gesteld, onderandere aan boord van de bark Europa, die meestal 8 à10 maanden van het jaar rond Antartica te vinden is. De hele houten bovenbouw is met Biopin behandeld, en deze lagen blijven minimum 3jaar intakt, hierna volgt een lichte schuurbeurt en word er één laag Biopinolie, en twee lagen Biopin lak aangebracht op de oudere lagen en het schip kan er terug 3 jaar tegen. Kaal halen is er met dit product niet meer bij.
Het spul is niet goedkoop, maar is zijn geld dubbel en dik waard.
Zelf heb ik er verleden jaar een complete 12 voetsjol mee behandeld (boven de waterlijn) en nu na een kort maar intensief vaarseizoen zijn er geen sporen van aftakeling te bespeuren.
Het gaat ook een beetje afhangen voor welk type schip je het spul wil gebruiken. De voorbije winter hebben we één van onze klassiekers terug in de loods gehaald voor een grote onderhoudsbeurt, inclusief een nieuw afwerksysteem.
Het betreffende schip is een houten Hengst van 14m lengte, die we nu afgewerkt hebben met een product van Wijzonol, een olie- Alkydcompositie. Na één vaarseizoen ziet alles er nog piccobello uit, afwachten wat de toekomst gaat geven.
Maar ook bij Epifanes, Den Ijsel, en andere gerenommeerde merken ga je de juiste producten vinden. Voor gebruik aan boord van een schip moet het product, welke ook de fabrikant, wel (heel) flexibel zijn. Hout leeft, en ook de constructie leeft, een dubbele belasting voor de afwerklagen dus, hier is alleen een product toepasbaar welke deze belasting het langst het hoofd kan bieden.
Zelf heb ik het meest vertrouwen in producten op oliebasis. Maar dit is een buikgevoel, geen wetenschappelijk onderbouwde vaststelling. Maar tot hier toe heb ik nog geen spijt gehad van mijn keuzes
Het grootste voordeel van olie, of op olie gebaseerde producten is dat er in tegenstelling met de meeste vernissen geen water onder de lagen kan

Er is dus geen gevaar voor afschilferen van de afwerklagen.
Tonkinois is bij mijn weten zowat de enige vernis die hier wel goed scoort.
Mvg,
André