Oliën, waxen of allebei?

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
De titel verraad de vraag al.
Oliën, waxen of allebei :unsure:

Zo hoor en lees je verschillende berichten en meningen.
De één gebruikt alleen olie, de ander gebruikt alleen wax en daarnaast heb je ook mensen die allebei doen en iedereen vind dat hun werkwijze "de manier" is.

Maakt het eigenlijk uit welke olie of wax je gebruikt of is het zolang je je snijplank maar voedt en behandeld en niet laat uitdrogen.

Ik vraag mij nu af wie wat doet en waarom en hoe kijken jullie ernaar?

De plank hieronder komt binnenkort mijn kant op :) :
WhatsApp Image 2022-01-31 at 15.38.46.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Dat is een hele mooie. Ik zou hem alleen in de olie zetten. Druivepit of walnootolie. Deze laatste kan bij mensen met een noten allergie reacties opwekken.
Verder zijn er hier al heel veel draadjes over voorbij gekomen dus gebruik de zoek functie.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Het is inderdaad een mooie plank, zo mooi dat ik heb geprobeerd de bron te vinden.
Denk dat het Custombowls is?

Ik zou de maker om een uitgebreid onderhoudsadvies vragen en dat toepassen. Dus hoe vaak met welke specifieke middelen. Dan heb je de beste kans op een gunstige reactie bij onverhoopte problemen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: cts

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
@Nico Oosthoek Misschien kennen jullie elkaar wel via het houtdraaien. Hij maakt en/of verkoopt ook segment draaiwerk, tenminste als het inderdaad Custombowls van Marktplaats is.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Lijkt trouwens meer op deze custom bowls:

Nu moet ik wel zeggen dat dit het type patroon is dat, in hout bewekring en daar buiten, waarschijnlijk een zeer 'logisch patroon is, maar het is wel aardig om te checken met mensen die het al gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Het is inderdaad een mooie plank, zo mooi dat ik heb geprobeerd de bron te vinden.
Denk dat het Custombowls is?

Ik zou de maker om een uitgebreid onderhoudsadvies vragen en dat toepassen. Dus hoe vaak met welke specifieke middelen. Dan heb je de beste kans op een gunstige reactie bij onverhoopte problemen.
Haha Kor daar heb je helemaal gelijk in.
Dit is de eerste keer dat ik zaken doe met Custombowls ( Arjan ).

Ik heb zeker al met hem erover gehad.
Hij gebruikt Skydd van Ikea, deze is alleen niet meer te verkrijgen. Ook adviseert hij Uulki, maar dit product vind ik erg duur.

Later hebben we nog het erover gehad en zei hij dat elke foodsafe olie (natuurlijk wel degene die niet ranzig worden etc) zou volstaan enz.

Ik vraag het ook graag hier omdat hier een hele stel professionals en liefhebbers zitten met veel ervaring, alle informatie leg ik dan bij elkaar.
 

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Nog even een vraag tussendoor.

Hoe vaak moet je een plank oliën en hoe vaak dien je de plank te Waxen?
Natuurlijk als het droog en dof is maar is dat om de paar dagen, elke week of elke maand?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Nog even een vraag tussendoor.

Hoe vaak moet je een plank oliën en hoe vaak dien je de plank te Waxen?
Natuurlijk als het droog en dof is maar is dat om de paar dagen, elke week of elke maand?
Dat is een lastige vraag. Als ik kijk naar het hakblok van een slager wat een grote snijplank is dan geloof ik niet dat hij er olie op doet. Ja schoonmaken met een staalborstel dat doet hij. Nu zo'n blok gaat een leven mee.
Toch is dit niet de afwerking die ik zou willen. Het maakt uit of je een kopshouten plank hebt of er een van langshout. Ook de houtsoort is van belang. Hoe dichter het hout des te minder olie komt erin. De mijne is kops beuken en al een jaar of 10 oud en die is best wel eens maanden lang niet in de olie gezet. Ik heb hem vorig jaar voor de eerste keer geschuurd. En weer een paar keer in de olie gezet en het blok is weer als nieuw. Er zaten enkel verkleuringen in van hete pannen. Dus gebruik je hem veel dan zou ik hem een keer in de week in de olie zetten. Je kan ook naar de kleur kijken. Vind je die achter uit gaan : olieen
 
  • Geweldig
Waarderingen: cts

cts

Nieuw lid
22 jan 2022
24
1
LWD
Dat is een lastige vraag. Als ik kijk naar het hakblok van een slager wat een grote snijplank is dan geloof ik niet dat hij er olie op doet. Ja schoonmaken met een staalborstel dat doet hij. Nu zo'n blok gaat een leven mee.
Toch is dit niet de afwerking die ik zou willen. Het maakt uit of je een kopshouten plank hebt of er een van langshout. Ook de houtsoort is van belang. Hoe dichter het hout des te minder olie komt erin. De mijne is kops beuken en al een jaar of 10 oud en die is best wel eens maanden lang niet in de olie gezet. Ik heb hem vorig jaar voor de eerste keer geschuurd. En weer een paar keer in de olie gezet en het blok is weer als nieuw. Er zaten enkel verkleuringen in van hete pannen. Dus gebruik je hem veel dan zou ik hem een keer in de week in de olie zetten. Je kan ook naar de kleur kijken. Vind je die achter uit gaan : olieen
Dank je voor de gedetailleerde antwoord.

Mijn kopshouten plank dat dinsdag bij mij aankomt heeft de formaten 60 x 46 x 4,3 cm.
De materialen zijn Amerikaanse noten, padoek en steenbeuk.

De messen dat ik voor de plank gebruik zijn de "Miyabi by Zwilling 5000MCD Santoku" en de "Wüsthof Ikon koksmes".
Deze messen gebruik ik voor alles wat niet vlees of vis is en ook geen keiharde materialen zoals ongekookte winterpeen.

Gebruik is eigenlijk alleen voor het avond eten bereiden bedoeld

Ik denk dat ik net als bij de messen het bij de plank het te eng ga vinden om er vlees en vis op te snijden en zeker als het rauw is.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Waarom eng? Bang dat je snijplank kapot gaat? Bang dat het niet goed is voor je messen? Bang voor kleine beestjes? Het zijn gebruiksvoorwerpen die goed te schuren of slijpen zijn. Bacterieen overleven op een houten snijplank veel korter dan op een plastic exemplaar.
Gewoon gebruiken dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ook voor thuis is het gewoon best een goed idee om voor je vlees en vis gewoon een andere snijplank te gebruiken, en voor vlees is een exemplaar met een groef voor sap ook erg handig.

Stuk prettiger om een lichte plastic snijplank even snel af te spoelen elke keer. En je zware houten exemplaar slechts af en toe als je die voor alle andere dingen gebruikt.

Was heeft in mijn optiek op een snijplank niets te zoeken…..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.