Okan onderstel tafel

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Onlangs heb ik een onderstel gemaakt uit Okan hout. Ik vond dat een zeer mooie houtsoort, in de houthandel vertelden ze me dat er vaak carports en dergelijke van worden gemaakt.
Nu ligt er aan betonnen blad op maar een voledig houten zou ook niet mis zijn. Toen ik ging vragen of ze ook planken in Okan hadden werd mij verteld dat deze veel te snel zouden kromtrekken.

Wat zijn jullie ervaringen met Okan? Kan je mijn constructie buiten gebruiken zonder problemen of zullen de balken kromtrekken? Op dit moment wordt de tafel binnen gebruikt maar ik zou ook wel eens een tafel voor buiten willen maken.

2 foto's van mijn tafel:

okan 1.jpg
okan 2.jpg

Er valt heel weinig over te vinden op internet, maar ik ben zeker niet de enigste die ooit een Okan tafel heeft gemaakt. Dit vond ik op internet:

okan 3.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
Okan was een voor mij onbekende houtsoort, maar komt uit Kameroen en wordt veel gebruikt in waterwerken, palen etc. (moest even goochelen;)). Het zal dus zeker geschikt zijn als onderstel voor een buitentafel. Kritische punten zijn de houtverbindingen, loopt daar water in, of drogen ze goed op.
Het is geen gemakkelijke houtsoort om te bewerken las ik, ben benieuwd hoe jij het gedaan hebt. Het ziet er prima uit op de foto!
Afwerken? Misschien gewoon laten vergrijzen en anders iets met olie, b.v. tung olie of Biopin waar Andre Tuoh goede ervaringen mee heeft.

jaap
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik kan je inhoudelijk niet met je vraag helpen. Maar het is wel prachtig hout als je het mij vraagt, stuk mooier dan beton.
 

Duschek

Nieuw lid
11 feb 2010
2
0
Okan is inderdaad geen makkelijk te bewerken hout. Het is zeer hard, vaak flink kruisdradig en kan veel interne spanning hebben. Voor gebruik buiten is het zeer geschikt en duurzaam, al kan het (onder invloed van vocht) nog al eens kromtrekken/torderen. Eenmaal echt goed droog en goed afgewerkt is het echter een zeer mooie houtsoort. Ik heb er de afgelopen jaren al verschillende projecten mee gedaan, van onbehaldeld balkonhek tot hoogglans gelakt meubel. Zeker voor het maken van een Okan tafelblad, zou ik de tijd nemen. Na het zagen van de delen, het hout de tijd geven "tot rust te komen" en dan pas schaven. Anders loop je grote kans dat het een dag na het schaven opeens weer kromme delen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.