Oei!!

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ja, het werkt. Maar de basisveiligheid begint nog altijd bij het afschermen van draaiende delen. Hoe vaak je niet op Youtube ziet dat de kap ontbreekt. En zo ook hier.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, het werkt. Maar de basisveiligheid begint nog altijd bij het afschermen van draaiende delen. Hoe vaak je niet op Youtube ziet dat de kap ontbreekt. En zo ook hier.
Mmm, in dit geval zou een kap niet geholpen hebben volgens mij. Wat ie dee was gewoon stom. Maar goed dat ie wel zo slim was om in een sawstop te investeren - misschien wel omdat ie weet dat hij net iets te vaak onverstandig werkt? ;-)
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Op zich zou zijn methode moeten werken toch? alleen draait hij de verkeerde kant op.
Als ik een cirkel wil maken zou ik zelf eerder de bovenfrees pakken overigens.
 
De schade valt nu erg mee. Als de kap aanwezig was geweest dan had die de weg van zijn hand naar de zaag geblokkeerd, Mits de kap goed was afgesteld. Vaak zie je dan dat de achterkant van de kap te hoog staat, waardoor de hand nog onder de kap door schiet. De manier van op deze wijze een cirkel zagen is natuurlijk uit den boze.
M.vr.gr. Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Zo een cirkel zagen gaat prima. Je zorgt eerst dat het zaagblad niet boven het werk uitsteekt. En je moet je hand aan de andere kant van de cirkel houden. Als het dan mis gaat wordt je hand van het werk af geduwd. En je moet blijven klemmen tot je weer de hele slag terug hebt gemaakt. Daarna kan je je hout draaien en een nieuwe zaagsnede maken. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven, moet je voor je iets gaat doen een risico inventarisatie voor je zelf maken. Als het dik hout is waar ik een ronding aan wil zagen, maak ik met een inslagmoer in de onderste plaat en een draadeind, een kikkerplaat constructie, zodat ik het te zagen hout kan klemmen. Dat is wel wat bewerkelijker, maar je handen komen nooit in de buurt van de zaag. Een zaagkap werkt ook veilig, maar ik moet eerlijk bekennen dat die bij mij al jaren aan de muur hangt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dit soort dingen doe je met een frees of lint/decoupeerzaag
Daarbij krijg je geen draaiende krachten maar recht naar beneden/boven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mmm, in dit geval zou een kap niet geholpen hebben volgens mij. Wat ie dee was gewoon stom. Maar goed dat ie wel zo slim was om in een sawstop te investeren - misschien wel omdat ie weet dat hij net iets te vaak onverstandig werkt? ;-)
Of hij werd onvoorzichting/gemakzuchtig omdat hij tóch weet dat hij een sawstop heeft. Net zoals mensen met ABS steeds minder afstand begonnen te houden op de weg.

@3dmazter en dat inderdaad. Het geld wat je extra betaalt voor een sawstop zaag (patent enzo) en de modules (die kapotgaan wanneer hij afgaat) + de nieuwe zaagbladen had je ook een knappe lintzaag weg kunnen zetten om het probleem gewoon te vermijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Zoals te verwachten, ben ik zelf de gene die moet vegen. Mijn werkplaats is helemaal niet ingericht om er met meerdere personen in rond te lopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
3A8B1651-E827-4295-822B-6E1132B3DB8C.jpeg
Demonstratie van schulpen op afkortzaag. Het loopt wel niet mis, maar ik krijg toch buikpijn van deze handeling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.