Ode krachtstroom aansluiting

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Maar dan nog verbaas ik mij over het feit dat hij in ster wel aanloopt en op toeren komt. Naar mijn bescheiden kennis vraag de motor in ster het meeste vermogen om daarna soepel naar driehoek te gaan. kan het toch zo zijn dat de motor in ster goed aanloopt en in driehoek verkeerd om wil draaien? dan dus de fasen verkeerd aangesloten?

Daar is die B16 in huis gevoeliger voor dan C16 in de schuur..
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Marktplaats advertentie nummer m1184495370, alhoewel ik deze wel aardig aan de prijs vind.
Aan de andere kant is het blijkbaar wel iemand die er kijk op heeft, Het instellen van zo,n regelaar is soms best nog wel even een dingetje.
Er zijn zo ontzettend veel parameters in te stellen op zo,n regelaar.

Weet niet hoe vaak de veiligheid in huis er al uitgeklapt is , maar daar knappen die dingen ook niet echt van op,
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Op de schakelaar zelf hoort ook een aansluitschema te staan, maar als die draden naar de motor, 2 x 3 stuks niet los geweest zijn en de machine liep op de vorige lokatie dan kan het alleen aan de automaat liggen. Ze zitten wel verkeerd om, B in de meterkast en C in je werkplaats. Selectief is het ook niet maar wel op je hoofdzekeringen en dat moet je ook handhaven.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
kan het toch zo zijn dat de motor in ster goed aanloopt en in driehoek verkeerd om wil draaien? dan dus de fasen verkeerd aangesloten?
Dat is alleen mogelijk als de 2 sets draden niet overeenkomstig zijn aangesloten, je spoelen moeten wel in de juiste volgorde zittenanders krijg je idd dat de motor bij omschakeling ineens de andere kant op wil
ster driehoek.jpg
K1 en K3 zijn gesloten als hij in ster staat en K3 gaat weer open als je omschakeltd en dan gaat K2 dicht om hem in driehoek te zetten. Als dan niet de juiste fase aan de juiste spoel aansluiting terecht komt....
Is ook heel slecht voor je motor
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Misschien eerst de stroom in de verschillende fasen meten. Ampèretang rond de geleider en dan meter instellen dat hij de maximale gemeten stroom opslaat. Dan weet je of er een probleem met de schakeling, of met de zekeringen is.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik zie dat de motor in driehoek 380v-12.5A trekt .. dus ... de motor heel goed op toeren laten komen in ster en dan pas omschakelen naar driehoek! Anders gaat je 16A zekering het nooit houden.
Jos
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Dank voor alle bijdrages, ik ben weer een stuk wijzer geworden. Na alle adviezen in beraad te hebben genomen lijkt mij de beste optie om de automaat in huis te verzwaren. Ik denk dat alles aan de schuur/machine zijde goed is aangesloten. Morgenochtend komt er een monteur, dan weten we meer.

Fijne dag!
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Goedemorgen!

De oplossing, zoals meerdere forumgenoten reeds voorzien hadden was inderdaad een tragere automaat in de groepenkast binnen. Nu hangt er ter vervanging van de 16A b-car een 25A c-car. Dus selectief ook gewaarborgd. Starten en lopen gelukkig. Je merkt wel dat het een zware machine is, maar hij loopt als een zonnetje.

Dank voor het meedenken!

Gijs
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat scheelt, ik mag dan enexis, of hoe heet die club tegenwoordig, bellen.
Die automaten hebben als nadeel dat ze bij piekstromen er eerder uitklappen dan ouderwetse D-patronen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Is dat wel toegelaten wat de monteur gedaan heeft?
Een sectie van 2,5 mm2 mag in België maximaal met een automaat van 20 A beveiligd worden. Voor 25A moet je een sectie van 4 mm voorzien.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Dat durf ik niet te zeggen, Hij heeft de weerstand vanuit de schuur gemeten en bepaald dat het zeker toelaatbaar is.
Ik zal er er eens induiken wat de Nederlandse eisen hieromtrent zijn..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Heb het even opgezocht,
Hier vond ik onderstaand. De afstand tot mijn schuur is 17 meter.
Stroomsterkte in Ampère (A)Aderdikte in millimetersLanger dan 25 m
0 A - 10 A1 mm[SUP]2[/SUP]1,5 mm[SUP]2[/SUP]
10 A - 16 A1,5 mm[SUP]2[/SUP]2,5 mm[SUP]2[/SUP]
16 A - 25 A2,5 mm[SUP]2[/SUP]4 mm[SUP]2[/SUP]
Dit gaat over verlengkabels, niet over een (permanente) binneninstallatie.
Je kan best een bevoegde instantie contacteren (netbeheerder of keuringsorganisme). Ook vermelden dat de automaat een C-karakteristiek is.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er is toch een installateur bij geweest? Dan moet die toch controleren bij het verzwaren van een zekering of de installatie geschikt is.

Lijkt mij niet dat we dat dan in twijfel moeten trekken. Tenzij de monteur een "mannetje" is geweest of het bedrijf niet de juiste erkenningen heeft, zou het volgens voorschrift moeten zitten.
Alhoewel niet elk bedrijf zich netjes aan de voorschriften houdt, kom ik het meeste broddelwerk toch tegen van particuliere knutselaars.

Kwam in mijn nieuwe woning, die in perfecte staat verkeerde, toch installatiewerk tegen waar de tranen van in je ogen gaan staan. Alle werkzaamheden waren door de handige vorige eigenaar gedaan.

Als je in dit geval niet op de kennis en kunde van en bedrijf kunt terugvallen, wordt het wel heel lastig om het volgens voorschrift te krijgen. Dan werk je het zelf knutselen alleen maar meer in de hand.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Er is toch een installateur bij geweest? Dan moet die toch controleren bij het verzwaren van een zekering of de installatie geschikt is.

Lijkt mij niet dat we dat dan in twijfel moeten trekken. Tenzij de monteur een "mannetje" is geweest of het bedrijf niet de juiste erkenningen heeft, zou het volgens voorschrift moeten zitten.
Alhoewel niet elk bedrijf zich netjes aan de voorschriften houdt, kom ik het meeste broddelwerk toch tegen van particuliere knutselaars.

Kwam in mijn nieuwe woning, die in perfecte staat verkeerde, toch installatiewerk tegen waar de tranen van in je ogen gaan staan. Alle werkzaamheden waren door de handige vorige eigenaar gedaan.

Als je in dit geval niet op de kennis en kunde van en bedrijf kunt terugvallen, wordt het wel heel lastig om het volgens voorschrift te krijgen. Dan werk je het zelf knutselen alleen maar meer in de hand.

Of TS al dan niet beroep gedaan heeft op een vakman met kennis van zaken, laat ik in het midden. Daar kan ik uiteraard niet over oordelen. Mijn opmerking is dat in BE geen 25 A op 2,5 mm2 mag, wat niet wil zeggen dat in NL dat ook zo is.
Wat ik wel weet is dat er heel wat 'vaklui' die hun diensten aanbieden geen idee hebben van waar zij mee bezig zijn. Een totaal gebrek aan ervaring, vakmanschap en kennis van zaken. Mensen die hun niveau zeker niet hoger is dan de gemiddelde klusser.
Bijvoorbeeld deze bijdrage:https://www.woodworking.nl/showthread.php?19912-Hulp-na-kansloze-reparatie&highlight=tafel+inkorten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.