Nu nog een hond...

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Een aantal weken terug was ik bij iemand op bezoek wiens hond in een plastic hondenmand lag, en dit in de woonkamer :oops:. Dit kan beter bedacht ik mij en ben begonnen aan het boeuwen van een houten hondenmand (inspiratie gehaald van pinterest).

Hieronder een bouwverslagje.

Het frame werd gemaakt met een slisverbinding. Hiervoor heb ik mijn pas aangeschafte pennenmal gebruikt. Dit ging redelijk goed.
Vervolgens 2 X-en gemaakt om in dit frame te plaatsen. Het viel wel serieus tegen om de hoeken en de snijhoeken passend te krijgen (dit is slechts gedeeltelijk gelukt, doch valt gelukkig niet te veel op; gebruik gemaakt van schuurstof en lijm).
De "lattenbodem" en de rugleuning werden "geschrankt" geplaatst (achteraf beschouwd had ik dit beter kunnen doen met pen-en gatverbinding, gezien dit mooier was geweest).
Tenslotte werden er nog wieltjes onder geplaatst en hoekverstevigingen aangebracht (op de foto slechts 2 van de 8 aangebracht, vermits de andere nog niet droog waren).

Leuk projectje om te maken en weeral het een ander bijgeleerd.

Heeft er iemand tips om deze kruisen accurater te maken? Nu was het bij mij teveel giswerk.

Dank voor de tips.

Luc

Bijlagen

• IMG20211129105306.jpg
    IMG20211129105306.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 124
  • IMG20211129110012.jpg
    IMG20211129110012.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 95
  • IMG20211129143108.jpg
    IMG20211129143108.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 93
  • IMG20211129172355.jpg
    IMG20211129172355.jpg
    117 KB · Weergaven: 89
  • IMG20211201110140.jpg
    IMG20211201110140.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 92
  • IMG20211201143024.jpg
    IMG20211201143024.jpg
    138,4 KB · Weergaven: 95
  • IMG20211202113113.jpg
    IMG20211202113113.jpg
    163,6 KB · Weergaven: 116
  • IMG20211203075753.jpg
    IMG20211203075753.jpg
    138,8 KB · Weergaven: 121

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Heeft er iemand tips om deze kruisen accurater te maken? Nu was het bij mij teveel giswerk.
Wat moest je gissen? In principe kun je alle maten/hoeken exact uitrekenen (al is dat wel wat rekenwerk inderdaad :) ). Wat het wat makkelijker maakt is een tekenprogramma (en dat hoeft niet gelijk AutoCAD te zijn). Daarin kun je maten (en hoeken) zo aflezen zonder te hoeven rekenen.

• Leuk
Waarderingen: LukeB2530

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Wat moest je gissen? In principe kun je alle maten/hoeken exact uitrekenen (al is dat wel wat rekenwerk inderdaad :) ). Wat het wat makkelijker maakt is een tekenprogramma (en dat hoeft niet gelijk AutoCAD te zijn). Daarin kun je maten (en hoeken) zo aflezen zonder te hoeven rekenen.
Ja, had ik geweten wat ik nu weet, had ik tijdens de lessen wiskunde/driehoeksmeting beter opgelet. Idem voor de cursussen informatica... :LOL:.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.904
3.490
Dat gaat geen grote hond worden. Zijn de randen niet erg hoog? Mijn honden liggen altijd het liefst met hun nek op de rand en hun kop over de rand. Zeg maar standje nekhernia. Of komt er nog een heel dik kussen in?

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Dat gaat geen grote hond worden. Zijn de randen niet erg hoog? Mijn honden liggen altijd het liefst met hun nek op de rand en hun kop over de rand. Zeg maar standje nekhernia. Of komt er nog een heel dik kussen in?
De hoogte van de rand is 36 cm. Er komt nog wel een dik kussen (van schuimrubber) in. Ik heb ondertussen dit bed weggegeven (aan iemand met een Ierse setter) vermits wijzelf geen tijd hebben voor een hond.

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Mooi hoor. Lekker zacht vurenhout. Zijn jonge hondjes dol op.…. Die van ons hebben alle acht beukenhouten Ikea stoelen te pakken gehad.

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
...

Dank voor de tips.

Luc

Maak/knip/zaag een driehoek met de lange en korte zijdes in dezelfde verhouding als het raamwerk waar je de schoor in wilt hebben.
Door de driehoek op het te zagen hout te leggen met de schuine zijde langs de lange zijde geven de rechte zijdes de potentiële zaagsnedes aan.
Korte zijde voor de hoek tov. De korte zijde, lange zijde voor de hoek tov. De lange zijde van je raamwerk.

Je hoeft dan alleen de lengte van de diagonaal meer te meten/weten.

Door met de gemaakte driehoek in het midden van je schoor een lijn uit te zetten en daar weer de schuine zijde van je driehoek op aan te leggen kun je ook het kruis in het midden voor elkaar krijgen.

Wil je de schoor hart op hart hebben, dan doe je bovenstaande op de hartlijn van het te zagen stuk.

Hoe nauwkeurig dit is hangt wel erg af in hoe goed de driehoek matcht met je raamwerk, maar dan hoef je geen hoeken enzo uit te rekenen.

Edit:
Lees mijn berichtje net en klinkt wel erg belerend.
Excuus daarvoor, is niet zo bedoeld

• Leuk

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Maak/knip/zaag een driehoek met de lange en korte zijdes in dezelfde verhouding als het raamwerk waar je de schoor in wilt hebben.
Door de driehoek op het te zagen hout te leggen met de schuine zijde langs de lange zijde geven de rechte zijdes de potentiële zaagsnedes aan.
Korte zijde voor de hoek tov. De korte zijde, lange zijde voor de hoek tov. De lange zijde van je raamwerk.

Je hoeft dan alleen de lengte van de diagonaal meer te meten/weten.

Door met de gemaakte driehoek in het midden van je schoor een lijn uit te zetten en daar weer de schuine zijde van je driehoek op aan te leggen kun je ook het kruis in het midden voor elkaar krijgen.

Wil je de schoor hart op hart hebben, dan doe je bovenstaande op de hartlijn van het te zagen stuk.

Hoe nauwkeurig dit is hangt wel erg af in hoe goed de driehoek matcht met je raamwerk, maar dan hoef je geen hoeken enzo uit te rekenen.

Edit:
Lees mijn berichtje net en klinkt wel erg belerend.
Excuus daarvoor, is niet zo bedoeld
Neen hoor, klinkt helemaal niet belerend. Bedankt voor de heldere uitleg.

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Mooi hoor. Lekker zacht vurenhout. Zijn jonge hondjes dol op.…. Die van ons hebben alle acht beukenhouten Ikea stoelen te pakken gehad.
Dat was ook mijn vrees. Vandaar dat ik hoekverstevigingen heb aangebracht aan alle hoeken, omdat ik er van uitga dat ze voonamelijk daar hun tanden zullen in zetten.🐶

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Neen hoor, klinkt helemaal niet belerend. Bedankt voor de heldere uitleg.

Gelukkig,

Wat ik heb proberen uit te leggen werkt trouwens voor elke paralellogram en vormen die uit paralellogrammen bestaan. Dus ook ruiten (is eigenlijk een paralellogram met 4 gelijke zijdes), sterren en veelhoeken. Is alleen wat meer gepuzzel.

Daarbij moet je dan zorgen dat de 'schuine' zijde van je te maken driehoek de lijn van de schoor volgt en de driehoek dezelfde hoek heeft als je paralellogram. Dit omdat bij deze vormen je hoeken niet allemaal meer gelijk zijn.

Ja ik heb een klein beetje een tik als het om geometrie gaat 😅

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.