Notenhouten kast Amsterdamse school-stijl

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Op speciaal verzoek van een klant heb ik afgelopen weken een hele hoge servieskast gemaakt in de stijl van de Amsterdamse school.
Ik had hem bedacht met in te kopen gefineerde panelen maar toen ik daarvan een sample kreeg, vond ik dat niet mooi passen bij het reeds ingekochte massieve hout voor de rompen en heb ik besloten de hele kast inclusief panelen van massief gestoomd amerikaans walnoot te maken.
De deuren zijn; schrik niet, 240cm hoog en 50cm breed met een rand van maar 33 mm breed.
Echte een risicovolle constructie maar ik ben erg teevreden met het resultaat en de klant ook.
Hierbij mijn foto's.IMG_9824.jpgIMG_9825.jpgIMG_9842.jpgIMG_9851.jpgIMG_9856.jpgIMG_9858.jpgIMG_9859.jpgIMG_9875.jpgIMG_9909.jpg
Voor de panelen in de deuren heb ik het hout in de dikte doorgezaagd en vervolgens opengeslagen zodat je een mooie spiegeling krijgt terwijl je tegelijkertijd de hartkant van het hout steeds wisselt. De panelen zelf zijn 14mm dik en de omlijsting is 33x33mm met een groef van 1 cm waarin de panelen vrij kunnen bewegen. Aan de achterkant van de deuren heb ik extra verstevigingslatten gemonteerd van maar 9,5mm dik maar wel 12cm en 6 cm breed om uithangen tegen te gaan.
Er zit weliswaar een heel kleine buiging in, niet meer dat 5 mm over een lengte van 240cm, maar het blijft verder keurig.
 

Bijlagen

  • P1030865.jpg
    P1030865.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 597
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Prachtig Ernst, heel geslaagd ontwerp.
Mooie stijlelementen die schuin oplopende hoeken van de deuren en het zwarte hout van de grepen, heel goed getroffen.
Mooi ook dat walnotenhout en de grepen en het onderstel, is dat wengé?
Dat gebruikten ze in de Amsterdamse school wel veel toen.
5 mm over een lengte van 240 is weinig, da's altijd wel een beetje spannend hoe het zal uitpakken en de rand 33 mm breed geeft een mooie ranke uitstraling op die lengte.
Ook goed dat je die foto van boven showt, zo kan je goed zien hoe de kuif en de deuren naar voren toe komen.
Een ding kon ik niet volgen in je beschrijving: de panelen zijn 14 mm dik en de groef 1 cm zodat ze vrij kunnen bewegen, het lijkt me dat dan de deuren uit elkaar knallen.
Ik neem aan dat je het precies andersom bedoelt?
 
A

Athanor

Guest
Heel mooi hoor zo'n stuk klassiek meubelmakerswerk!! En dan werken in een vanouds bekende stijl, helemaal klasse!

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Erg fraai! Mooi gedaan en top ook dat het helemaal massief is. Wel spannend inderdaad met de hoogte van die deuren. Heb je nog deurspanners overwogen?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Willem, Breedte van de groef is uiteraard ruim 14, de diepte 10mm. Groef zit centraal waardoor aan beide kanten 9,5 mm hout blijft staan....niet toevallig ook de dikte van de verstevigingsbalken aan de achterzijde.
Het gaat allemaal net...
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Avos, wel gedacht over deurspanners maar nog geen ervaring mee en hoop en denk dat de 33mm dikke lijst genoeg doet, klant wel gewaarschuwd. Vroeger deed men het toch ook op deze manier?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
309
Heelsum
Heel mooie kast , mooie houtkleuren en strak ontwerp. Ik zou zelf liever iets rustiger hout in de deuren hebben maar das smaak.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Handgrepen en onderstel zijn hetzelfde notenhout maar dan zwart gekleurd met waterbeits. In de Amsterda km se school gebruikte men veel coromandel voor de donkere accenten maar dat is onbetaalbaar.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Handgrepen en onderstel zijn hetzelfde notenhout maar dan zwart gekleurd met waterbeits. In de Amsterda km se school gebruikte men veel coromandel voor de donkere accenten maar dat is onbetaalbaar.

Ja, precies wat je zegt.
Ik haalde wenge en coromandel door elkaar.
Ik wist niet dat coromandel zo duur was, ik gebruik het zelf nooit.
Ebben vroeger wel zo nu en dan en dat kostte ook een beetje.
Zwarte waterbeits werd vroeger ook vaak gebruikt om de kosten te drukken.
Gebruikten ze ook wel perenhout en dan beitsen.
Zo zie je maar; de een vind het te druk en de ander (ik dus) vind het juist erg mooi staan, het blijft heel persoonlijk.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Avos, wel gedacht over deurspanners maar nog geen ervaring mee en hoop en denk dat de 33mm dikke lijst genoeg doet, klant wel gewaarschuwd. Vroeger deed men het toch ook op deze manier?

Allereerst, wat een prachtige kast het doet mij wat antroposofisch aan (Steiner) zeer geslaagde verhoudingen mijn complimenten!

En inderdaad men deed het op een dergelijke wijze, echter gebruikte men wel wat dunnere panelen al dan niet gefineerd dan wel in massief van max. 9mm dikte. Dit deed men voornamelijk om gewicht te besparen en uit zuinigheid. Het materiaal was destijds vele malen duurder als het arbeidsloon.

Hoe ga je de kast afwerken? Klassiek shellack en of harde was of een moderne afwerking hard wax of lak?

groetnis, Roeland
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Heel mooie kast, strak ontwerp.
Maar Ik zou (zoals Scheppie)zelf liever iets rustiger hout in de deuren hebben geplaats maar ja dat is smaak natuurlijk!
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Bedankt voor alle complimenten, ben er zelf ook heel tevreden over. De afwerking is met Blue Dolphin hardwax mat gedaan, daar werk ik graag mee. Het antroposofische, werd mij ook verteld, zat ook vaak in Amsterdamse school elementen, schijnt. Ik ben daar verder niet zo mee bezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.