Noten stam met worm, probleem in huis?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Wij hebben al een aantal jaren een stammetje noten decoratief in huis, met een grote plant erop. Maar nu.. laatst zag ik ineens allemaal boorgaten! Zie de foto's.
Stam uiteraard meteen buitengegooid. Moet ik me zorgen maken dat ik houtworm in huis heb gehaald? We hebben een mooie jaren '30 woning met houten vloeren, dus dat zou het laatste zijn dat ik wil.

De stam komt bij een oom vandaan, daar is de boom geveld door ziekte of gestorven, dat weet ik niet meer.
Ik lees dat er wel een verschil is tussen houtworm die nat en droog hout aanvreten. Als dat werkelijk zo is, heb ik hoop dat hier de nat-hout variant betreft - anders heb ik een groter probleem!

De opvolgende vraag is, is er nog iets te beginnen met dit stammetje? Ik zou het bij wijze van experiment leuk vinden om een keer zelf planken te maken en te drogen. Maar is dat nog de moeite waard hiermee? Ervan uitgaande dat de worm geen probleem meer is.
 

Bijlagen

  • 20230811_104500.jpg
    20230811_104500.jpg
    271,7 KB · Weergaven: 60
  • 20230811_104434.jpg
    20230811_104434.jpg
    126,5 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
De houtwurm zit in de stam en onder normale omstandigheden zullen die er niet uit kruipen. Waarom ook, ze zitten daar prima. De gaatjes die je ziet zijn de uitvliegopeningen van de kevertjes. En of die al bezig zijn je huis op te vreten is de vraag. Houtworm houdt wel van een beetje vochtige omgeving dus als het goed droog is bij je thuis ben ik er niet al te huiverig voor.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De houtwurm zit in de stam en onder normale omstandigheden zullen die er niet uit kruipen. Waarom ook, ze zitten daar prima. De gaatjes die je ziet zijn de uitvliegopeningen van de kevertjes. En of die al bezig zijn je huis op te vreten is de vraag. Houtworm houdt wel van een beetje vochtige omgeving dus als het goed droog is bij je thuis ben ik er niet al te huiverig voor.
Dat stelt me gerust, dankje!
De kevertjes heb ik niet gezien, dus ik zou niet durven zeggen waar die naartoe zijn.
De stam stond in de woonkamer. De vloer daarvan is tussen de balken geïsoleerd en afgewerkt met dampopen folie. In de vloer zou ik ze heel moeilijk ontdekken.. De kruipruimte is verder wel goed geventileerd.

En het stammetje wordt maar beter tot brandhout gehakt?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Wellicht, maar misschien zit er een mooie schaal in voor een houtdraaier?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dat is een goed idee. Ik zal 'm later eens op het marktplein gooien.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Als je de stam toch zou willen bewaren is het ook mogelijk om deze zelf te behandelen met product en in te pakken voor een aantal maanden in krimpfokie. Verstikking en gif...

Of in zijn geheel afwerken met blanke lak. (opnieuw verstikking)

Dan kun je de stam daarna gewoon behouden en als plantenstandaard gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.