Noten hout voor boekenkast / tv meubel

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Helaas ben ik (door omstandigheden) een tijd afwezig geweest van dit mooie forum.

Nu ik zelf weer een beetje tot rust ben gekomen wil ik graag aan de slag gaan en wil ik jullie advies vragen.

ik heb zelf metalen frames gemaakt voor een boekenkast/tv-meubel.

nu wil ik in dit meubel 4 planken maken uit een donkere houtsoort. Zelf zit ik aan notenhout te denken.

De planken worden 151 lang x 36 breed en 3 dik.

Ik heb redelijk wat (basis) gereedschap. Maar bijvoorbeeld geen vlakte of vandikte bank.
wat ik wel heb zijn, diverse zagen, waaronder een afkortzaag van Bosch en een invalzaag van Festool. Een handenvrij apparaat. Voldoende lijmklemmen om een en ander op te spannen. Een bandschuurmachine en een vlakschuurmachine. En nog veel meer wat denk ik niet van toepassing is voor dit project. Als ik nog iets aan moet schaffen sta ik er ook voor open om mijn assortiment gereedschap uit te breiden.

Overstaand mijn vragen,
kun je bijvoorbeeld bij een houthandel hout van te voren op dikte laten schaven(of hoe noem je dit)

kan ik bijvoorbeeld 5 planken van 8cm breed pakken, deze tegen elkaar lijmen, en daarna op maat zagen?
Of denk ik nu te simpel?

Zo ja, kan ik dit zo lijmen of moeten hier deuvels/lamello's tussen?

En als laatste, (ik weet niet of het hier mag.)
Kunnen jullie een goede houthandel aanraden waar ze mooi hout hebben om bovenstaand te realiseren (eventueel in combinatie met het op dikte maken van het materiaal)

Graag ontvang ik jullie advies en hopelijk kan ik straks zelf een strak eindresultaat neerzetten! Foto's volgen uiteraard nog.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
kun je bijvoorbeeld bij een houthandel hout van te voren op dikte laten schaven(of hoe noem je dit)

kan ik bijvoorbeeld 5 planken van 8cm breed pakken, deze tegen elkaar lijmen, en daarna op maat zagen?
Of denk ik nu te simpel?

Zo ja, kan ik dit zo lijmen of moeten hier deuvels/lamello's tussen?
een van de sponsors van dit forum is een houthandel uit Zwolle, Masave (aka de Rick),
die maakt alles wat je wil, incl het verlijmen van je planken

zelf heb ik geen commerciele link met Masave, enkel een zeer tevreden klant
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
een van de sponsors van dit forum is een houthandel uit Zwolle, Masave (aka de Rick),
die maakt alles wat je wilt, inclusief het verlijmen van je planken

zelf heb ik geen commerciële link met Masave, enkel een zeer tevreden klant
Bedankt voor je tip! Ik hou deze zeker in gedachte, ik klus graag zelf en wil meer ervaring op doen met houtbewerken.
Daarom wil ik proberen om bovenstaand zelf te gaan maken.
Dit geeft mij meer voldoening en trots.
Mocht mijn plan te ambitieus zijn voor mij als hobbyist dan denk ik zeker aan hem!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
je kunt die planken aan elkaar verlijmen, domino's of lamellos zijn niet echt nodig maar helpen wel bij het uitlijnen. Probleem gaat wel zijn dat je na het verlijmen nog zou moeten vlakken onder normale omstandigheden maar als je voorzichtig werkt gaat dit eventueel ook met een schuurmachine (je gaat dalen en bergen schuren als je niet oppast)


Bedankt voor je tip! Ik hou deze zeker in gedachte, ik klus graag zelf en wil meer ervaring op doen met houtbewerken.
Daarom wil ik proberen om bovenstaand zelf te gaan maken.
bij Masave kun je ook ongeschaafde en geschaafde planken kopen (en nu heb ik genoeg reclame gemaakt :))
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De meeste houthandels verkopen alleen ruw hout, en kunnen/willen hout niet glad of op dikte schaven voor je. Die werken als groothandel en verdienen niet genoeg aan bewerkingen.
Masave is een van de weinigen die dat wel doet, en ook nog eens supergoede kwaliteit hout levert, en het (mits het in een postpakket past) ook nog eens verstuurt.
Hij verkoopt ongeschaafd, maar zeker ook geschaafd hout op jouw maat als je de panelen zelf wilt lijmen maar niet kunt schaven, maar maakt er met alle plezier ook een kant en klaar paneel van voor je.
(en weer wat reclame voor Rick…)

kan ik bijvoorbeeld 5 planken van 8cm breed pakken, deze tegen elkaar lijmen, en daarna op maat zagen?
In het kort: ja, dat s precies de bedoeling.
Iets langer: Je hebt wel voorbereiding en nabewerking nodig. Je moet beginnen met geschaafd (haaks) en recht hout. Anders krijg je een krom paneel, met kieren of minstens lelijke lijmnaden. En hoe zorgvuldig je ook bent met lijmen, je krijgt het nooit 100% vlak, dus het paneel moet nog geschaafd worden na het lijmen. Met alleen schuren krijg je het meestal niet vlak genoeg (kans dat je een maanlandschap schuurt, zoals Charel al zegt). Maar het kan wel, als je genoeg ervaring EN de juiste schuurmachine hebt.
Met naschaven moet je met je houtmaat dus ook mee opletten, dat je de latten die je aan elkaar lijmt (die dus al geschaafd zijn) ook een paar mm dikker neemt dan je plank/paneel uiteindelijk moet worden.
En als je de planken/panelen na het lijmen nog moet schaven, let ook op de maximale breedte van de vandiktebank waar dat op moet gebeuren. In het geval van 36cm breed, maak ik er 2 van 18 cm van, die ik op dikte schaaf, en daarna voorzichtig aan elkaar lijm, waardoor ik nog maar 1 lijmnaad heb die ik met de schuurmachine vlak moet krijgen als die dat niet helemaal is.
Zo ja, kan ik dit zo lijmen of moeten hier deuvels/lamello's tussen?
Je kunt het prima zo lijmen, als je dat maar op de juiste manier doet.
Kijk naar de foto hieronder, zo verlijm ik panelen. Dus met een rechte lat/balk aan beide kanten onder en boven je paneel, om het recht te houden en te zorgen dat de naden zoveel mogelijk vlak liggen. Wel zorgen dat je die balkjes niet aan je werkstuk vastlijmt (dus een laagje plastic ertussen of zoals ik hier gedaan heb, aluminium nemen)

IMG_1511.JPEG
Bij domino's of lamello's moet je juist gaan opletten dat je later bij het afkorten van je paneel er niet doorheen zaagt waardoor ze in het zicht komen... (vraag niet hoe ik dat weet)


Belangrijke vraag terug: waar woon je ergens? Zet dat in je profiel, dat is makkelijker om te helpen (omgeving is voldoende, als je je precieze woonplaats niet openbaar wilt gooien). Bijvoorbeeld kan ik een houthandel in Eindhoven aanbevelen, maar als je in Den Helder of Leeuwarden blijkt te wonen is dat wat ver weg.
Maar het is hier op het forum ook heel gewoon om elkaar fysiek te helpen met iets. In jouw geval zou dat kunnen zijn dat een mede-forumlid je planken of naderhand je paneel door de vandiktebank kan halen voor je, of je op weg helpen met het verlijmen van de 1e plank als je dat spannend vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Belangrijke vraag terug: waar woon je ergens? Zet dat in je profiel, dat is makkelijker om te helpen
héél terechte tip
we krijgen hier vragen van (nieuwe) leden wiens woonplaats onbekend is of doelbewust door hen afgeschermd wordt
terwijl er om de hoek een collega met ervaring woont, die de vraag én het 'probleem' op 1-2-3 oplost, én ons theoretische uiteenzettingen op dit forum bespaart
niet dat we niet openstaan om altijd nog iets bij te leren
het is hier op het forum ook heel gewoon om elkaar fysiek te helpen met iets.
inderdaad !
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu we toch aan het reclame maken zijn, kan deze er nog wel bij.

Voor het schuren ben ik zeer tevreden met onderstaande makita met schuurrraam. Het schuurraam staat bij de accessoires.

de grens tussen reclame en delen van info is soms dun
wie doelbewust en als handelaar/belanghebbende een produkt of dienst aanprijst, zonder dat een lid daarnaar zoekt of een vraag heeft waarin dat past, maakt reclame
zo iets hoort hier niet
wie met concrete info een zoekend lid helpt, maakt geen reclame
ik veronderstel dat @rinus het schuurraam aanprijst als alternatief voor het vlakken van de samengestelde planken die @Foexie in zijn hoofd heeft, en hopelijk binnenkort ook in zijn handen
die makita + schuurraam heb ik ook
met een bandschuurmachine kan je beginnen met haaks op de lengte van het hout te schuren
nadien schuur je met de lengterichting mee
is het eindresultaat onvoldoende glad, dan kan je op het einde een excenterschuurmachine gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
373
302
's-Hertogenbosch
Werkt zo'n schuurraam aanmerkelijk beter bij het vlak schuren in verhouding tot zonder een schuurraam?
Als dat zo is moet ik er ook maar eens aanschaffen namelijk
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Werkt zo'n schuurraam aanmerkelijk beter bij het vlak schuren in verhouding tot zonder een schuurraam?
Als dat zo is moet ik er ook maar eens aanschaffen namelijk
na 20 jaar gaf mijn 1ste makita-bandschuurmachine er de brui aan
omdat het glad schuren van eiken bordessen van 75x75 cm op het programma stond, heb ik doelbewust naar een machine gezocht waarop een schuurraam paste
uiteraard een makita omwille van mijn goede ervaringen met de 1ste
de machine ligt nu niet bij mij, maar ik denk dat het de 9404 is
in ieder geval die met een regelbare snelheid
het schuurvlak is 100 mm breed
ik vermoed dat het slechts 150 mm lang is
een uitschuiver is snel gebeurd
om de uiteinden van het werkstuk te schuren zonder het af te ronden, heb je een goed evenwichtsgevoel nodig
het schuurraam verhindert dat de machine schuin gaat of dieper dan gewenst
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
373
302
's-Hertogenbosch
Ik heb een bandschuurmachine van Makita, maar heb geen ervaring met een schuurraam, vandaar mijn vraag.
Het vlak schuren van een verlijmd paneel is inderdaad erg lastig
 

mrans

Nieuw lid
2 jul 2017
2
0
Antwerpen
kan je eventueel een borstelmachine gebruiken om meer materiaal weg te nemen na de verlijming van je paneel? en daarna nog fijn schuren? of zou dit niet werken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.