Nooitgedagt is dat wat?

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Goedenavond,

Ik zie op marktplaats regelmatig advertenties met draaibeitels van Nooitgedagt.
Is dit wat voor een beginnend draaier of kan ik beter verder kijken naar wat anders?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ouwe Nooitgedagt draaibeitels zijn best fijn. Het is redelijk standaard koolstofstaal, geen hele lange standtijd maar wel prima scherp te slijpen. Moderne beitels (veel NOS maar dan wel van de 'laatste 10 jaar' dat Nooitgedagt nog 'bestond') zijn m.i. de aanschaf niet waard. Oude Nooitgedagts vind je niet zo veel, daar moet je echt tegenaan lopen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Hoe herken ik de oude Nooitgedagt beitels?
Is dit bijvoorbeeld iets, zi afbeelding?
En wat mogen zulke beitels kosten?
IMG_20240318_092058.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben geen houtdraaier maar ik draai regelmatig hout. In mijn optiek is je techniek veel belangrijker, dan de prijs van je beitel. Goedkope beitels zal je wat vaker moeten slijpen, maar je kan er het zelfde mee maken. Al het draaiwerk van voor zeg 1850 is met materiaal gemaakt waar men nu wat lacherig over doet. Koop gewoon voor weinig een stel goedkope beitels en begin met je een goede techniek eigen te maken. Daarna kan je de beitels die je veel gebruikt, gaan vervangen door betere exemplaren. Ik heb ook een set van die nooitgedagt draaibeitels en die werken tot nu toe prima. Ze waren gratis, maar je koopt ze meestal voor iets van 5 tot 10 euro per stuk. Zaken zoals hbm hebben ook goedkope setjes. Zeker geen top of the line, maar eenmaal scherp, krijg je er prima resultaat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en Ateca

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat Chevy66 zegt. Ook van belang is hoe ver ze zijn 'opgebruikt'. Alleen de voorste paar cm van de originele beitel waren gehard. Draaibeitels zijn een verbruiksartikel.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Zoals op de foto, is dat iets of zijn deze al te ver op? Heb ook geen idee wat de lengte van een nieuwe Nooitgedagt beitels is?
Om mee te beginnen leek mij zoiets nog wel wat en dan kan ik later altijd nog wat beters aanschaffen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De bovenste is geen draaibeitel, maar een guts. De rest lijkt me wat roestig, maar weinig geslepen. Daar kan je voorlopig wel mee vooruit. Hangt verder af van wat je er voor moet betalen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Toen ik houtdraaibeitels wilde gaan verkopen was mijn eerste gedachte: dat gaan we bij nooitgedagt halen. De vertegenwoordiger kwam al jaren in onze zaak en vertelde me dat ze van gereedschapsstaal waren en dat er veel betere draaibeitels op de markt zijn. Uiteindelijk werd het crown. Nu vele jaren later en met behoorlijk wat kennis v an het houtdraaien sluit ik me aan bij de mening van Chevvy66. Techniek en scherpe beitels dat is de basis voor snijdend houtdraaien. Wil je dat leren sluit je dan aan bij een van de afdelingen van Radius. Zij kunnen je op weg helpen met het leren van houtdraaien. Als je je beitels niet scherp kunt slijpen dan kan je niet snijdend houtdraaien. Een goed slijpmachine is een noodzaak. Daar komt een ander nadeel van de Nooitgedagt beitels naar voren ze verbranden veel sneller dan HSS beitels. Maar zoals gezegd er werd vroeger ook mee gewerkt. Dus koelen bij het slijpen.
Succes. Ik zou er niet meer dan 5 euro pst voor betalen en dat is al veel als je ze allemaal koopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Ik heb nog niks betaald, dus ik kan de koop nog annuleren.
Misschien kan ik dan toch beter voor een set HSS beitels gaan.
Slijpen zal het probleem niet zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Miskoop niet. Er zit wel veel werk in om ze netjes te krijgen. De vraag is wat je met die schietbeitels en vermoorbeitel wil gaan doen? Zo courant is dat niet. Schietbeitels zijn voor diepe gaten en vermoorbeitel voor zwaar hak werk. Er zitten denk ik een of twee hele leuke oude beitels bij. Deze zijn misschien wel geliefd bij verzamelaars. Kijk goed uit bij het schoonmaken dat je geen merktekens of stickers weghaalt.Bedenk wel dat een beetje schalen guts van een bekend merk dik boven de 100 euro zit
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er zit verder best nog wat bruikbaars bij, maar je moet het opknappen en als je het verder niet gebruikt, dan heb je er ook niet veel aan. Ze willen vermoedelijk dat je ook geld geeft voor de rommel, om de draaibeitels te verkrijgen. Volgens mij kan je beter voor die 110 euro bijvoorbeeld een setje van 6 beitels van narex of zo kopen.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Het gaat mij ook om de draaibeitels, de rest heb ik niks aan en zal ik misschien ook een beetje opknappen en verkopen.
Het opknappen is voor mij het probleem ook niet, alleen ik vraag me af wat verstandig is?
Of dit kopen of toch voor een andere set gaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Verstandig is een andere set kopen. Maar ik ben ook niet altijd verstandig, maar als je doel draaien is, moet je niet eerst een verzameling reut gaan oppoetsen. Er zitten gewoon een hoop beitels bij, die je het beste kan gebruiken om je verfblik mee te openen. Bijna alle beitels hebben een nieuw handvat nodig, er zitten een hoop gutsen en volgens mij een scherp geslepen vijl bij, dus reken je zelf niet rijk. Bied wat je voor de draaibeitels wil geven en loop anders weg.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
Daar heb je ook wel gelijk in. Het gaat toch om het draaien en niet om oude beitels op te knappen.
De rest wat erbij zit heb ik niks aan.
Dan kan ik beter iets meer uitgeven voor een fatsoenlijke set beitels.
 

Ateca

Actieve deelnemer
8 mrt 2024
35
31
Rijssen
IMG_20240318_134237.jpg

IMG_20240318_134251.jpg
Allemaal bedankt voor de tips en hett meedenken. 👍🏼
De andere verzameling gaat niet, die heb ik geannuleerd.
Nu kwam ik deze set nog tegen, dit lijkt mij een betere set?
Of is een eerder genoemde set van Narex beter?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt me qua selectie niet een hele handige set om mee te beginnen. Een schraper, 'alleen' zinvol als afwerkgereedschap voro de binnenkant van schalen, een schalenguts, een afruw- of schrobguts (maar dan wel een kleintje), een ovale schuine beitel (die zo te zien herslepen moet worden), en een afsteekbeitel.

Ik mis een fatsoenlijke spindelguts, en een voldoend grote afruwguts, en ik zou liever een platte schuine beitel zien. Schraper en schalenguts komen m.i. later, en een afsteker is vooral zinvol om diameters op lange spindels af te zetten, maar dan heb je ook een krompasser nodig.

Kan me overigens niet echt aan de indruk onttrekken dat het hier gaat om 'doorsnee' Chinese beitels, vergelijkbaar met die van HBM. Niks mis mee, maar ook niet heel bijzonder...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ateca

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.