Nooitgedacht schaaf beitel dikte

thickthumbs

Nieuw lid
4 okt 2021
4
0
Breda
Excuses voor waarschijnlijk veel taalvouten, ik ben nog steeds aan het Nederlands te leren. Ik heb net een nooitgedacht no4 schaaf gekregen. Er zit wel een stamp van nooitgedacht op de beitel, maar het lijkt me wel dat die komt uit een hout rijschaaf of zoiets. Ik denk dat omdat de voorkant van de mond van de metaal schaaf raakt precies de plek waar de beitel uitkomt. Ik heb de dikte van de beitel gemeetrde van ~3mm en die van mij Stanley is 2mm. Als ik die van de Stanley verplaatsen kan ik wel een shaving gekregen, maar wel iets slechter omdat de lateral adjuster past niet goed bij deze beitel. Heeft iemand goei ervaring met die schaaf of weet van een goede leermiddel of referentie?
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Welkom! Super dat je je posting in het Nederlands plaatst. Nederlands is een moeilijke taal. Zoals Roel al zei, maak wat foto's van de schaaf en plaats die hier. Eén foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.
 
  • Leuk
Waarderingen: thickthumbs

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ik weet niet zoveel van de stalen Nooitgedagt schaven maar deze beitel komt volgens mij niet uit een houten schaaf.
Staat de kikker (of frog) niet gewoon te ver naar voren? Kan je een foto maken van de schaafmond van boven zonder beitel?
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.025
367
Alphen aan den Rijn
Welkom op het forum .
Je moet het stelwieltje helemaal indraaien ( onderste foto ) , deze staat nu op de diepste stand .
Volgens mij is dat het probleem , of ik lees het niet goed .

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:

thickthumbs

Nieuw lid
4 okt 2021
4
0
Breda
Bedankt voor al die reacties. Ik heb nog een paar foto's gemaakt.

Ik denk dat de positie van de kikker goed is:
frogPosition2.jpg
frog position.jpg

Met de Nooitgedachte beitel erin:
ngtIron.jpg
en dan met de stanley:
stanleyIron.jpg
en de twee in vergelijking:
iron thickness.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de mondopening te klein is zet je de vijl er in. Maar op je foto zie je dat er ruimte is tussen je beitel en de schaaf. Dus voor zoet werk, zou hij prima moeten werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: thickthumbs

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Afgaande op de foto' ' en dan de stanley' lijkt het erop dat de kikker scheef staat. Dus niet parallel aan de mondopening. Of ligt de beitel niet vlak op de kikker?
 

thickthumbs

Nieuw lid
4 okt 2021
4
0
Breda
Afgaande op de foto' ' en dan de stanley' lijkt het erop dat de kikker scheef staat. Dus niet parallel aan de mondopening. Of ligt de beitel niet vlak op de kikker?
Jij hebt gelijk. Met de Stanley beitel past die niet zo goed met de lateral adjuster maar wel genoeg ruimte in de mond.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Zou het niet kunnen zijn dat deze beitel inderdaad uit een houten schaaf komt? Want bij houten schaven zit de opening voor de keerbeitelschroef doorgaans onderin de beitel, weg van de vouw. Bij metalen Stanley schaven zit die opening juist bovenin, bij de vouw (waardoor je de keerbeitel altijd wat onhandig moet draaien om de vouw niet te beschadigen). Op de foto's hier zit het gat ook duidelijk aan de andere kant dan de vouw. Ik ben niet bekend met Nooitgedagt metalen schaven, misschien is het daar anders. Anders zou dat het euvel kunnen zijn, simpelweg een te dikke beitel.

Ik denk dat je eens moet proberen de kikker een stukje naar achteren te zetten.
Op de foto is te te zien dat de kikker al iets achter de mondopening staat, dan zal het weinig uithalen om die nog verder naar achteren te schuiven, toch?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Schaafmes is origineel hoor!
Heb 2 x een no 4 van Nooitgedagt en de jongste heeft de dekbeitelschroef opening dicht bij de vouw. De oudere heeft de opening aan bovenzijde. Zie foto.
Overigens kan het zijn dat je de mondopening aan de voorzijde iets moet weg vijlen (5 minuutjes werk).
16CEAA53-21C3-43CE-B0E8-97E9130120BD.jpeg

Groetnis,
Roeland
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Mooie toevoeging @Roeland , dat wist ik dus niet. Naar mijn weten zit de dekbeitelschroefopening bij metalen Stanley's altijd bij de vouw.
Dan is het idee dat er een verkeerde beitel in zit in ieder geval met grote waarschijnlijkheid uitgesloten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.