Noodstop

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Nou de blauwe en de bruine draad op de contacten is niet de bedoeling. Dan creëer je inderdaad een leuke kortsluiting.
Je onderbreekt alleen de fasedraad of de stuurstroom van het relais als dat gemonteerd is.
Ach ja, dom van me.... het is dus alleen de bruine draad die ik moet aansluiten op de schakelaar? De nuldraad (blauw) en aarde draad (groen-geel) worden gewoon op de bron aangesloten? Dan is het eigenlijk gewoon even testen op welke contactpunten ik de draad moet aansluiten.... werkt het niet, dan moet ik een van de andere punten hebben....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Die vraag heb ik hier al eens gesteld: Ali Express kedu schakelaar aansluiten

Op de onderste twee sluit je zowel de fase als de nuldraad aan. Of gewoon beide aders, als er een stekker aan zit (wat dan is er geen verschil meer tussen fase en nul). Op de bovenste twee de twee draden van de frees. En A1 kun je doorverbinden met contact 24, of er eventueel een noodstop tussen zetten.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Dat relais zit in zit in de schakelaar waar ik de machine mee inschakel. Deze:

Bekijk bijlage 118926

Daar zit dus op de achterkant een extra contactje A1:

Bekijk bijlage 118927
Die ik nu kort heb gesloten met contact 24. Maar daar kan dus de noodstop tussen. De stroom van de frees loop over de contacten 14 en 24 en stroom van de noodstop over 24 en A1.
Begrijp ik het nu goed dat je een extra noodstop inbouwt? Dus deze flip ("OFF" kan je m.i. ook prima als "Noodstop" gebruiken) en die noodstopknop waarvoor je dit draadje startte? Doe je dat om er op meerdere locaties rondom je machine beter bij te kunnen?
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
@jvdheuvel bedoel je met “dezelfde schakelaar” die uit de openingspost of die uit #17?
die uit #17.... had gezocht op noodstop schakelaar en kwam uit bij (wat nu blijkt te zijn) post #17, daar heb ik op gereageerd.... had niet gezien dat er nog 16 posts voor zaten.... excuus voor de verwarring.
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Die vraag heb ik hier al eens gesteld: Ali Express kedu schakelaar aansluiten

Op de onderste twee sluit je zowel de fase als de nuldraad aan. Of gewoon beide aders, als er een stekker aan zit (wat dan is er geen verschil meer tussen fase en nul). Op de bovenste twee de twee draden van de frees. En A1 kun je doorverbinden met contact 24, of er eventueel een noodstop tussen zetten.
Ik heb een lasdoos waarin een viertal 3-aderige snoeren (blauw, bruin en groen-geel) samenkomen. Twee van een stekkerblok, één van de voeding en één van een stopcontact waar uiteindelijk de stekker van de frees in wordt gestoken. De stekkerblokken en de voeding verbind ik met wagoklemmen. Uit de wagoklemmen voor de fase en de nul komt nog een losse draad om met de noodstopschakelaar te verbinden. De blauwe en bruine draad van het stopcontact moeten dan verbonden worden met de noodstopschakelaar en de aardedraad rechtstreeks met de voeding als ik het goed begrijp.

Heb even een tekeningetje gemaakt, in de hoop dat het dan duidelijker is.....

Overigens heb ik geen opleiding in elektra, dus het lezen van schema's is niet mijn grootste vaardigheid :)
 

Bijlagen

  • aansluitschema.png
    aansluitschema.png
    918,6 KB · Weergaven: 12

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Als ik deze post goed begrijp, dan moet ik op de onderste twee contacten (13 en 23) de aanvoer van stroom verbinden en op de bovenste twee contacten (14 en 24) de draden van het stopcontact voor de freesmachine, waarbij ik pin 24 doorverbind met contact A1....

Maakt het daarbij nog uit op welk contact ik de fase of de 0 koppel? 13/23 of 14/24? en moet ik dan de fase of de nuldraad op A1 doorverbinden? Ik neem aan de fase, maar beter eerst even vragen natuurlijk

Edit:
Volgens mij zie ik het nu in de beschrijving op de website van Baptist:

De blauwe draad vanaf het stopcontact sluit u aan op pen nr. 13.
De bruine draad vanaf het stopcontact sluit u aan op pen nr. 23.
De zwarte draad in de machine sluit u aan op pen nr. 14.
De bruine draad in de machine sluit u aan op pen nr. 24 en A1.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Begrijp ik het nu goed dat je een extra noodstop inbouwt? Dus deze flip ("OFF" kan je m.i. ook prima als "Noodstop" gebruiken) en die noodstopknop waarvoor je dit draadje startte? Doe je dat om er op meerdere locaties rondom je machine beter bij te kunnen?
Bij het frezen sta ik niet noodzakelijk op de plek van de schakelaar. Dus vandaar de extra noodstop dichterbij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.