Noodstop

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik heb een noodstop van dit type: %product-title% kopen

Maar die werkt niet als ik aan beide zijden beide draden aansluit. Er staan er meer op de site in een iets andere uitvoeringen en dan lijken ze NC/NO te zijn. Op de behuizing zie ik verder niets. Die van mij is volgens het opschrift geschikt tot 10a, maar daar twijfel ik inmiddels ook wel aan. Dus wellicht ga ik nog wel een ander aanschaffen. Maar toch de vraag hoe het zou moeten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
die werkt niet als ik aan beide zijden beide draden aansluit.
een noodstop dient om een kring waar stroom door gaat, te onderbreken
NC betekent dat de noodstop in rust de stroom doorlaat
druk je de noodstop in, dan onderbreek je de doorgang van de stroom
op dit schema staan 1-2 als NC & 3-4 als NO
bij indrukken worden 1-2 onderbroken & 3-4 gesloten
wat bedoel je met 'beide zijden beide draden' ?
ik dacht dat je de stroomdraden enkel op 1-2 aan moest sluiten
waarom zou je 3-4 gebruiken ?

1651611949438.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het aantal ampere wat hij aan kan, staat op de zijkant van het contactblok. Dit zou bij dit type 5A moeten zijn, bij het door jou ontvangen exemplaar staat er dus 10A op?

Qua aansluiting, als ik naar de tekening in het datablad kijk, zitten er 2 contactblokken op. Een die juist een contact maakt als de knop is ingedrukt (NO, pinnen 1 en 2 zijn dan met elkaar verbinden), en een waarbij het contact wordt verbroken als de knop wordt ingedrukt (NC, de verbinding tussen pinnen 3 en 4 wordt dan verbroken). Die laatste moet jij hebben; de stroomkring is gesloten tot de knop wordt ingedrukt.
(of juist andersom, het plaatje is niet helemaal duidelijk)

Je moet dus maar één van beide spanningvoerende draden (de fase, bruin) aan de ene kant met pin 3 verbinden, en vanuit pin 4 naar de motor. De andere spanningvoerende draad (blauw) moet buiten de noodstop om rechtstreeks naar de motor. Net als natuurlijk de aarde (groen-geel).
(of juist pin 1 en 2 aansluiten, zie mijn eerdere opmerking)
Waarschijnlijk heb je nu de ene draad op 1-2 aangesloten en de andere op 3-4, waardoor je juist altijd een van beide draden onderbreekt, of de knop nu ingedrukt is of niet...

noodstop.JPG
(ZotvanHout was me net voor zie ik nu...)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
wat bedoel je met 'beide zijden beide draden' ?
Zoals ik het interpreteer heeft Superkees zowel 1-2 als 3-4 aangesloten, waardoor hij de stroomkring altijd verbreekt, ongeacht de stand van de schakelaar. Waarschijnlijk in de veronderstelling dat dit een 2-polige schakelaar zou zijn.
Inderdaad, het is gokken, een foto van hoe het is aangesloten qua bedrading zou meteen alles duidelijk maken waarschijnlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Klusrobs tekening klopt, alleen heb je in je beschrijving NC (normally closed) en NO ( normally open) verwisseld. 'Normally' , in rust, zonder bediening dus, zijn contacten 1 & 2 met elkaar verbonden en 3&4 open.

In rust staat de noodknop naar buiten, 1 & 2 zijn gesloten. Bij nood geef je een klap op de knop die naar binnen gaat en mechanisch vergrendelt. 1 & 2 zijn open, stroomkring onderbroken, machine uit.
Contacten 3 & 4 zijn nu gesloten. Via dit contact kan je dan bijvoorbeeld een zwaailicht schakelen dat dus aangaat als de noodknop is bediend.
De noodknop ontgrendelen door een slag te draaien, knop komt weer naar buiten, 1 & 2 weer gesloten zodat je de machine weer kan starten, 3 & 4 weer open dus het zwaailicht gaat weer uit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en ornament

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
IMG_5202.jpg

De werking is mij duidelijk. Hier een plaatje van het origineel. Ik kwam dus met twee draden links aan, die ik beiden had aangesloten en dan met twee draden rechts weer weg. Dat met de gedachte dat dan zowel de nul als de fase spanningsloos zijn. Maar ik begrijp nu dat het inderdaad een NC/NO schakeling is en hoe je die kan gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Die schakelaars worden vooral in een stuurstroomcircuit gebruikt. De hoofdstroom wordt dan met een relais geschakeld . Daarom zitten er ook geen zware contacten in en is de maximale schakelstroom maar 5 amp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Dat weet ik, maar deze heb ik gekocht wegens 10A en dat staat er ook op. Een compleet stuurstroom circuit met een extra 12V voeding is me voor nu even te gek. De bovenfrees die er nu in zit, is 1600W. Afgezien van de aanloopstroom is 10A dan wel voldoende. De reden dat ik de noodstop er tussen zet is dat ik bij het gebruik van de frees niet noodzakelijk naast de aan/uit schakelaar sta. Maar ik denk dat ik nog wel een keer ga checken hoe heet dat ding is na wat langer frezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
De stuurstroom hoeft geen 12 volt te zijn. Er zit een verschil tussen de stroom die zo'n ding kan hebben als het contact gemaakt is en de stroom die hij kan schakelen. Maar als hij er uit fakkelt is de schade beperkt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
230V voor de stuurstroom is inderdaad ook nog weer een optie. Iets minder complex, maar ook weer wat duurder. Valt me wel op dat veel relais voor gloeilampen en tl-verlichting een beperkt vermogen hebben. Dan zit je vaak ook weer op max 10A, terwijl de nominale stroom wel soms tot 25A is. Maar een frees draait niet continue, dus die beperking zal dan niet gelden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
En het werkt. Niet helemaal perfect, want de noodstop zit tussen de magneetschakelaar en de frees in. Bij terug zetten schakelt de bovenfrees weer direct in, wat eigenlijk niet zou moeten. Maar voor nu laat ik het even zo.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ja, weet ik. In dit draadje staat hoe het zou moeten: Ali Express kedu schakelaar aansluiten

Het was even een gok of het zo zou werken, maar helaas niet. Ik heb zojuist andere stekkertjes besteld. De contact voor het vasthouden van de magneet zit nogal kort op het hoofdcontact. Met de niet-geïsoleerde stekkertjes zitten die praktisch tegen elkaar. Maar dan heb ik het hele relais ook niet meer nodig, bedenk ik mij nu. :unsure:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Je hebt het relais juist wel nodig, dan schakel je de stuurstroom. Dan moet je nadat je de noodknop bedient hebt de machine weer aanzetten. Je wil niet dat de machine gelijk opstart als je de noodstop reset.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik sluit me geheel bij chevy66 aan. Het maakt uit of je 10 A ohms schakelt of een motor/voorschakelapperaat.
Volgens mij iets met de arbeidfactor van de stroom.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Dat relais zit in zit in de schakelaar waar ik de machine mee inschakel. Deze:

1651677580632.png

Daar zit dus op de achterkant een extra contactje A1:

1651677629603.png
Die ik nu kort heb gesloten met contact 24. Maar daar kan dus de noodstop tussen. De stroom van de frees loop over de contacten 14 en 24 en stroom van de noodstop over 24 en A1.
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
ik heb exact dezelfde schakelaar aangeschaft voor mijn nieuwe werkbank waar ik een freestafel in wil bouwen. Er zat alleen verder niets bij qua aansluitschema. Volgens mij moeten er alleen een bruine en blauwe draad worden verbonden en de aarde rechtstreeks op de aardedraad vanuit de voeding toch?

Alleen welke draden moet je op welke van de 4 pinnen op de schakelaar monteren? Ik wil voorkomen dat ik kortsluiting maak omdat ik iets verkeerds doe. Iemand die me dat kan vertellen? Of wellicht kan laten zien met een foto?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nou de blauwe en de bruine draad op de contacten is niet de bedoeling. Dan creëer je inderdaad een leuke kortsluiting.
Je onderbreekt alleen de fasedraad of de stuurstroom van het relais als dat gemonteerd is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.