Nog 'n keer stofafzuiging

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb voor € 25 deze afzuigunit op de kop getikt:

IMG_0898.jpg

IMG_0900.jpg

Met deze specs:

Bekijk bijlage RventWVX.pdf

Deze unit wil ik graag gebruiken voor de stofafzuiging (dus geen spaanafzuiging) bij het schuren achter mijn draaibank.
Ik wil de unit op het zoldertje boven de draaibank zetten en dan met een buis (rond of vierkant) naar beneden. Haakse bocht eraan met opening naar het werkstuk.

Nu is mijn vraag of er een cycloon tussen gezet kan worden en zo ja, welke maatvoering? Is een cycloon geschikt voor het afvangen van schuurstof of alleen voor grof afval?
Ik heb zo'n goedkoop ding van Banggood en gebruik dat voor het opzuigen van houtkrullen/spaanders, maar gezien de geringe diameter van de slangen zijn deze snel verstopt.

Wie heeft er ideeën hiervoor? Benjamin wellicht?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb 1 idee.
Je motor is helaas veel en veel te licht.
Ik heb exact de zelfde unit maar die gebruik ik om de badkamer af te zuigen.
Dat is dan ook het enigste wat je er mee kan doen.
Dit soort ventilators heeft ook een hekel aan stof doordat de constructie er niet voor bedoeld is.

Mijn advies.
Deze weer verkopen of in de badkamer instaleren.
En een goede afzuiger kopen.
Op marktplaats tussen de 50 en 150 euro.

Wat betreft de cycloon.
De kleine zijn prima geschikt voor schuurstof.
alleen het fijnstof (schadelijk) houden ze niet tegen maar daar is het eindfilter dan ook voor.

De grote cycloon die ik heb is alleen geschikt voor een grote afzuiger 1 tot 3 pk.
En een stofzuiger op de kleine cycloon heeft voor schuurstof dan weer niet zo veel nut omdat die te weinig luchtvolume heeft.
Je wilt veel lucht.
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De afzuigunit heb ik ook ooit gekocht voor fijnstof afzuiging en de geur van kippen. En daar doet deze het goed genoeg voor. Gezien er in mijn werkhok de kuikenhokken staan.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als je wilt mag je wel een keer langskomen.
Dan kun je zien hoe het werkt en hoeveel ruimte het inneemt
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
De unit is alweer weg en ik heb die van MP gekocht. Morgen ophalen.
Ik wil graag eens bij je komen kijken. Stuur je adres en tel.nr. maar per PB. Kunnen we een afspraak maken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb je die uit mijn link gekocht?
Dat is echt een heel mooi afzuigertje.
Ik heb precies de zelfde maar dan gemodificeert tot cycloon afzuiger en met 125mm buizen.
Ik stuur je een pb
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.